Hem Krönika Om kommersiell golf och den svenska modellen

Om kommersiell golf och den svenska modellen

Golftävling på Hook

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.  

SGF har som försvar gentemot Sweetspots stämning målat en bild av golfen som del av det icke vinstdrivna ideella samhället som står under hot från den hemska och fruktansvärda kommersiella marknaden.

Där har SGF fel. Stämningen är på inget sätt ett hot mot golfen eller dess ideella verksamhet.

När det gäller själva stämningen har jag ingen åsikt om det är rätt eller fel eller klokt eller oklokt av Sweetspot att göra den, det vet vi först om flera år och jag har ingen aning om hur det kommer att gå.

Dan Persson

Bilden av golf som en ideell, icke vinstdriven verksamhet har dock väldigt lite med verkligheten att göra. Golfen är en av de mest kommersiella sporterna och det vet ledningen på SGF mycket väl.

Påståendet att GIT är byggt utan vinstintressen är direkt vilseledande.

GIT är byggd på en Azureplattform som ägs av Microsoft. De tjänar miljarder varje år på Azure och förtjänar att göra det eftersom den är fantastisk. IT-bolaget Xlent har byggt en plattform som överbyggnad som de äger och som används av ett flertal kunder som de tjänar pengar på. Kommersiella, vinstdrivande bolag har sedan utvecklat olika moduler. Att påstå att ingen gör vinst på GIT är direkt felaktigt.

Av de cirka 450 golfklubbar vi har är knappa 100 i privat ägo, anslutna via så kallade A1 eller genom att ha en formell förening utan makt kopplad till anläggningen. Av de övriga föreningsägda drivs över hälften i aktiebolagsform. Aktiebolagslagen har en tydlig paragraf om att ett AB måste ha som syfte att gå med vinst (staten vill ha in skatten). Golfen är en del av en kommersiell upplevelseindustri med en liten del idrott som finansieras av oss livsstilsgolfare. Vilket vi så gärna gör.

Skall vi jämföra golfen med något är alpin skidåkning det närmaste. Skistar och andra privata aktörer äger gigantiska resorts och liftsystem och det gör de utan att detta på något sätt ses som ett hot mot skidsporten eller den svenska modellen. Tvärtom är det en förutsättning. 

80 procent av svenska golfare deltar aldrig eller mycket sällan i föreningsdrivna tävlingar. Cirka 2 procent av utövarna spelar golf på elitnivå. 

Golfens ekosystem har professionella extremt kommersiella tourer som ägs av spelarna och i ett fall av Saudiska sportwashing-aktörer. 

Tränarna i form av klubbens pro är till 50 procent privata entreprenörer som driver shop, range, lektioner i ett bolag. Klubbarnas restauranger drivs av privata krögare.

Privata intressenter har de senaste 30 åren investerat mer än 5 miljarder i golfanläggningar, ofta omfattar det hotell, restaurang och boende runt banan. Det handlar mer om fastighetsutveckling än idrott och de vill ha avkastning på sin investering.  

Den golf jag spelar med hustru, familj och vänner har väldigt lite eller ingenting med idrott att göra då ingen av oss kan spela golf. Jag har 18 i hcp och skulle om jag fick delta på ett British Open knappast komma in under 120 slag någon av dagarna. Med massor av bortslagna bollar då den publik som kan se var i ruffen bollen landar står 150 meter längre fram. Vi är livsstilsgolfare, vi är många och det är våra pengar som finansierar både amatörelit och förbundet. Det gör vi så gärna för att kunna spela vår älskade golf.

Ungefär 3 procent av medlemmarna går på ett årsmöte så någon egentlig medlemsdemokrati finns inte i golfen (eller i annan idrott, eller politiken). Det är ingen kritik, bara ett konstaterande. Varför skall jag gå på ett årsmöte, jag är dessutom bara 66 år så jag får ses som ung i dessa sammanhang?

I England är knappt hälften av golfarna med i en förening, det har inte påverkat den engelska modellen från att fungera väl. 

SGF borde bejaka verkligheten i stället för att se det kommersiella som något katten släpat in. Det är tack vare att golfen är en kommersiell upplevelseindustri som golfen kan växa, Det är tack vare den som vi får fram spelare som Linn och Ludvig för det är konsumenternas pengar som används för att fostra nya talanger. 

Av de i sammanhanget futtiga 6 000 kronor vi betalar för fritt spel går 750 till den ideella föreningen och 5 250 till det kommersiella bolaget. Jag tror, men vet inte, att min förening dessutom inte är en förening utan ett privat bolag. Det är för min golf lika ointressant som knyppling. Det är en liten del av de pengar vi lägger på resor, greenfee, utrustning, kläder med mera för vår älskade golf

Den av SGF omhuldade socialistiska modellen där föreningar (bolag) skall betala utifrån antalet medlemmar och inte utifrån utnyttjande är precis lika suboptimerande som all annan socialism. Att sedan exempelvis IT-stödet för tävlingsverksamheten inte kan bära sina kostnader visar att det finns delar av GIT som självklart bör finnas i förbundets regi och finansieras solidariskt. 

Men förbundet har inte utvecklat någon egen bättre och billigare fairwayklippare då man vet att marknaden gör det så mycket bättre. Det är Husqvarna AB som utvecklat de robotklippare som sänker klubbarnas kostnader när de nu rullas ut i stor skala. Det är företag som Toptracer som utvecklat verktygen för att träna på ett roligare sätt, inte förbundet. Någon förbundsdriver som går 15 meter längre och rakare till halva priset har vi inte heller sett. 

Som liberal är för mig marknadens förmåga grunden för all välståndsutveckling. SGF har uppdraget att utveckla idrotten golf i Sverige. Då bör man bejaka att en av förutsättningarna för det är kommersiell verksamhet eftersom golfen är lika kommersiell som en börsnoterad hotellkedja. Det enda som skiljer är att man inte delar ut vinst till en ägare. 

Det som i dag är SGFs stora problem, liksom för många andra förbund, är den heterogena strukturen. Klubbarna är väldigt olika, med olika behov och olika typer av verksamhet. IT-stöd för tävling och medlemmar är tillsammans med funktionen hos en fairwayklippare ett behov klubbar har gemensamt – men inte så mycket mer. Det man utvecklar gemensamt riskerar att vara perfekt för en mycket liten del av klubbarna.

Men golfen är kommersiell och det skall vi vara väldigt tacksamma över. Det kommersiella är inget hot mot någon svensk modell, vad nu det skulle vara för något. Det kommersiella är en förutsättning för vår älskade golf. Den är grunden till välmående ideella föreningar. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Brevlådeklubbar – så enkelt löser vi problemet 

KRÖNIKA »Golfens traditionella modell för medlemskap är lika obsolet som banlonpolos, gaba…