KRÖNIKA | DAN PERSSON
Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
På en RF-konferens för alla specialförbund häromveckan fanns en presentation på temat ”hotet från det kommersiella”.
Det indikerar en världsbild som får ett medlemskap i Flat Earth Society att kännas som ett fullt logiskt nästa steg.
I går tisdags nåddes vi av den goda nyheten att Haninge GK får ny kommersiell ägare. 288 röster för och två mot på föreningens årsmöte.
De vill utveckla anläggningen och ska satsa 50 miljoner kronor. Detta är något som inte hade kunnat ske i den ideella miljön. Vi har Kristianstad, Lydinge, Västervik och ett 30-tal andra privata projekt som lyft svensk golf genom kommersiella aktörer.
Nu byggs den nya toppbanan i Ängelholm med Henrik Stenson i spetsen. Det började på 1980-talet med Björn Borg i norra stockholm.
Miljarder in
Vi har genom privat kapital fått in någonstans mellan 5 och tio miljarder i investeringar till golfen. Golfen är en av få sporter som inte haft anläggningsbrist eftersom vi haft tillgång till kommersiellt kapital till skillnad mot merparten av idrotten som kräver att en kommun investerar.
Den här nyheten kommer samma dag som förbundet informerar om omorganisation och neddragning. Något de skall ha all heder av. SGF är ett av våra mest välskötta förbund som också påvisat att deras elitverksamhet ger oss golfnördar många fantastiska upplevelser genom en helt ny generation tjejer och killar har nått eller kommer att nå toppen.
Sen finns det andra områden som kan kritiseras för att de inte nått den nivån, men som helhet är förbundet välskött, solitt och man har en god förvaltning om än inte så mycket utveckling. Vilket troligen är positivt för golfen. Kan man nu med en recession i vårt land börja titta på att sänka avgifter för klubbarna så gör man skäl för att man stöttar sina ägare.
Tillbaka till kommersialiseringen och idrotten.
Fult?
Det finns en stark ideologisk övertygelse hos många ledare inom idrotten att ideell verksamhet är fint och kommersiell verksamhet är fult. Det är detta synsätt som är ett hot mot idrotten, inte kommersialiseringen.
A1-beslutet på sent 1980-tal – när vi i strid med RF-stadgan välkomnade privatägda klubbar i förbundet genom ett så kallat associationsavtal – har gjort mer än någon annan enskild händelse för att få golfen i Sverige att växa.
Golfen är en världsidrott för några få och samtidigt en del av en upplevelseindustri där vi alla livsstilsgolfare är med och bidrar till allt från elitutveckling till grönyteforskning.
Nu står vi inför en enorm förändring när börsnoterade svenska Husqvarna skall förändra golfvärlden med sina robotar, något som både sänker klubbarnas kostnader och förbättrar bankvalitet. Det finns ingen hejd på utvecklingen när det finns privata företag som kan se en världsmarknad framför sig.
Förutsättning för utveckling
Vi har ett hundratal anläggningar med boende och bra krogar för våra weekendresor.
Vad mer är så är möjligheter för juniorer att utveckla sig lika goda på kommersiella klubbar som på de som är ideella föreningar.
För golfen är det kommersiella numer förutsättningen för utvecklingen och också det som i ökad utsträckning bekostar det ideella. Vill man se en god fortsatt utveckling av golfen bör förbundet undvika deltagande på RFs konferenser.
Sen är kommersiell verksamhet som golf på intet sätt snäll. Samhällstrender slår igenom blixtsnabbt. Just nu har vi en förflyttning till så kallade brevlådeklubbar. Egentligen handlar det om en beteendeförändring hos konsumenter som vill ha en direkt korrelation mellan vad de betalar och vad de får. Det sänker garanterade intäkter för många klubbar som nu måste bli bättre på företagsgolf och greenfee.
Från GK till KG
För oss äldre ”hard core”-golfare kommer det alltid att vara naturligt att vara helårskund hos en golfbana där vi också har vårt medlemskap men dels har vi en tendens att minska i antal genom naturens försorg och dels ser vi inte ut att få några efterföljare utifrån hur statistiken ser ut. Vi förstärker också trenden från GK till KG, det vill säga från Golfklubb till Kompisgäng, där de kollektiva aktiviteterna som tävling sker i en mindre väl utvald grupp av släkt och vänner.
Det senaste avsnittet av SGF:s programserie Pitch handlar om hybridorganisationen, det vill säga både ideell och kommersiell, och hur man måste balansera verksamheterna. Min bakgrund från besöksnäringen ser att hotell och restauranger i decennier klarat av att hantera både stamgäster och gäster och att golfen som del av samma besöksnäring också klarar det. Trots det är det goda råd som Martin Carlsson Wall på Handels kommer med. Man måste få alla att förstå att man är en hybridorganisation.
Men vi skall vara så glada och tacksamma för att golfen är kommersiell. Det är så den utvecklas vilket också medlemmarna i Haninge har förstått. •