Hem Marknad & media ”Fritte” slutade på Dormy – nu satsar han på egen e-shop för golf

”Fritte” slutade på Dormy – nu satsar han på egen e-shop för golf

0
0

Fritte Swahn (före detta Hellström) blev känd som experten som svarade på Dormykundernas frågor om allt som rörde utrustning.

Nu har han lämnat Örebro och flyttat tillbaka till Stockholm för att satsa på egen verksamhet – Easybirdie.se.

1. Vilka är ni som startat easybirdie.se?

Från början var det två väldigt golfintresserade killar som brinner för produkter och kundvård, och nu är det tre med mig! Benny är en e-handels entreprenör som tidigare drivit bolag inom biljett och evenemangsbranschen. Johan har en historik inom hemelektronikens detaljhandel och försäljning inom e-handeln och butiksverksamhet. Jag har jobbat inom golfbranschen hela mitt arbetsliv som ”klubbexpert” och inom custom fitting. Kombinationen av oss tre känns riktigt bra!

2. Varför? 

Det är Johans idé som han har tänkt länge på. Hans ambition var att skapa en nytänkande sajt som tillhandahåller information på ett sätt som dagens kunder och kommande generation efterfrågar. Det finns inte idag. Sidan skulle stå för en modern produktpresentation och valmöjlighet för kunderna. I kombination med en modern plattform och en informationsportal med produkttester, instagram, facebook och frågespalt för att kunderna ska känna tillhörighet med oss som återförsäljare.

3. Vad fick dig att hoppa av Dormy för att göra detta? 

Min tjänst på Dormy var tvungen att utgå från Örebro vilket är förståeligt då alla kontorstjänster är där. Eftersom jag ville flytta tillbaka till Stockholm så gick det tyvärr inte att lösa. Jag fick ett jobb utanför golfbranschen och hann inte ens börja innan Johan och Benny frågade om jag ville köra easybirdies sociala medier samt produkttester med fria händer på deras sida istället. Valet var lätt kan man säga. Så nu är det bara att följa oss på Instagram och Facebook (@easybirdie)

4. Vad har ni för mål med verksamheten? Hur stora ska ni bli?

Kortsiktiga målet är att få igång verksamheten och få upp varumärkeskännedomen inom branschen. Det långsiktiga målet är att Golfsverige ska se Easybirdie som det självklara valet när man ska köpa sina nya golfprodukter.

5. Nu har du ju blivit en konkurrent till din gamla arbetsgivare? 

Ja, inom e-handeln blir vi konkurrenter och konkurrens är bra. Vi har en mer modern hemsida där kunden kan beställa allt, det kommer inte vara en hemsida där endast ”standard”-spelaren kan handla. Har du speciella önskemål om skaft, lie, vänsterklubbor och så vidare, så finns allt att klicka hem hos oss snabbt och enkelt. Vi har bred kompetens och goda relationer inom branschen och det finns inte något vi inte kan lösa.

6. Varför behövs ännu en e-handelsdistributör? Vad kan ni ge som andra inte kan ge?

Vi tror på att jobba med ett fullsortiment med samtliga varumärken som erbjuds inom golfen. Detta i kombination med nytänkande produktpresentation i form av produktfilmer och lättförstådd lathund så kunden snabbt kan få hjälp med sitt val. Under mina år i branschen har jag fått tiotusentals frågor om utrustning och det är inte frågor om teknisk data som Dragonfly och Jailbreak-teknologi, utan det är frågor som är rakt upp och ned: ”Passar denna klubba mig?” På Easybirdie ska du som kund med några enkla knapptryck kunna få ett hum om vilken utrustning som passar bra för just dig utan att gå igenom massa avancerad teknologi som inte hjälper dig ett dugg. Vi vill att det ska vara lätt att handla golfprodukter, och det har det inte varit. Förrän nu…

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

SGF stoppar Ekholmsnäs gratiskampanj: ”Illojalt mot övriga klubbar”

Förra veckan lanserade Ekholmsnäs på Lidingö en medlemskampanj där man bjöd alla på medlem…