På vilket hål befinner sig robotgräsklipparen just nu? Var är trimmern? Och när är det dags för service? 

Att hålla reda på en stor maskinpark kan vara utmanande. Men nu finns en enkel lösning: Husqvarna Fleet Services™ – en digital molntjänst utformad för att ge golfklubbar bättre kontroll över sina maskiner.

Tjänsten omfattar inte bara Husqvarnas robotgräsklippare, utan även andra maskiner som används för att sköta golfbanan, inklusive handhållen utrustning och traditionella gräsklippare.

Minskar kostnaderna

Husqvarna Fleet Services underlättar hantering, övervakning och optimering av maskinparken, vilket leder till ökad produktivitet och minskade kostnader. Tjänsten ger detaljerad statistik om hur ofta och hur länge utrustningen används, dess driftskostnader och eventuella servicebehov. Denna information gör det enkelt att planera service och underhåll.

– Fleet Service gör att du kan övervaka, kontrollera och analysera användningen av alla dina produkter, säger Kent Mårtensson som är Key Account Manager Pro Sales på Husqvarna Group.

– Du kan se hur gammal utrustningen är och hur många timmar den har gått. Dessutom kan du lägga in påminnelser om när det är dags för service. Det förlänger maskinernas livslängd.

Många av Husqvarnas moderna produkter är utrustade med Bluetooth och GPS. För maskiner som saknar denna teknik kan en Fleet-sensor monteras, vilket ger full kontroll även över dessa maskiner.

(Hur det går till förklaras i filmen längst ned i den här artikeln.)

För alla maskiner

Sensorn kan monteras på alla typer av maskiner, inklusive handhållen utrustning och gräsklippare. Den behöver inte ens vara en Husqvarna-produkt.

Fleet-sensorn placeras där det finns ett elektriskt fält. Den känner av magnetfältet så fort maskinen börjar användas och registrerar driftstiden vilket sedan kopplas ihop med din mobiltelefon eller gateway.

De som använder Husqvarnas robotgräsklippare är förmodligen redan bekanta med Fleet Service. Den nås antingen via en webbaserad portal och eller via en mobilapp. Med appen kan användaren hantera maskinparken var denne än befinner sig i världen.

– Du kan kontrollera och styra robotklipparna helt och hållet via appen i din telefon. Du ser i realtid vad den gör, var den befinner sig och vilken höjd och vilket mönster den klipper. Vill du ändra klipphöjden kan du göra det direkt i appen. Om roboten av någon anledning har stannat, får du en notis i mobilen, säger Kent Mårtensson.

Ökar!

Fleet Service lanserades 2015 och tre år senare kom en ny plattform som möjliggjorde att kunden själv kan ansluta sina produkter i Fleet Service, utan vare sig kostnader eller abonnemang. 

Plattformens gränssnitt är utformat för att vara enkelt och intuitivt, och kräver inga avancerade tekniska kunskaper. Flera personer på golfklubben kan läggas in som användare.

– Fleet Service är inte bara till för golfklubbar utan för hela grönytebranschen. Sedan tjänsten blev abonnemangsfri har vi haft en kraftig ökning i antalet användare, och i dag har vi flera tusen användare. Och det bara fortsätter att öka, avslutar Kent.•

4 nyttiga fördelar med Husqvarna Fleet ServicesTM

1. Inventariekontroll: Få en fullständig översikt över all din utrustning, inklusive maskintyp, modell och serienummer.

2. Maskinposition: Spåra var din utrustning befinner sig i realtid, vilket gör det enkelt att hitta den och undvika stöld.

3. Maskinstatistik: Få detaljerad information om hur din utrustning används, inklusive användningstid, driftskostnader och servicebehov.

4. Serviceöversikt: Planera service och underhåll proaktivt för att undvika driftstopp och förlänga utrustningens livslängd.

Vill du veta mer?

I den här filmen beskrivs Fleet Service på ett enkelt sätt (endast engelska).

Vill du testa?

Här kan du boka in en demo av Fleet Service.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Promotion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Husqvarnas säljchef om robotsuccén: »Vi säljer en lösning på 3 problem – inte en produkt«

Marknaden för robotgräsklippare växer hastigt – och svenska Husqvarna är en drivande aktör…