Hem Banor & klubbar Stenson-banan på Österåker: “Det handlar inte om att förnedra någon”

Stenson-banan på Österåker: “Det handlar inte om att förnedra någon”

0
0

För första gången sedan 2013 har Sverige fått en helt ny golfbana.
Då var det Lysekil Holma GK, ritad av Johan Henriksson, som öppnade lagom till midsommar det året.
Nu, i augusti 2019, öppnade Öster by Stenson, en amerikansk parkbana som ersätter gamla Österled på Österåker. Och det är inte ett blygsamt projekt utan ett av de större i svensk golfhistoria.

Som klubb hade Österåker GK hamnat i ett grådaskigt ingenmansland. Båda klubbens banor var daterade och lockade inte särskilt många spelare utöver medlemmarna. Kanske var inte ens medlemmarna särskilt begeistrade, egentligen. Banorna byggdes 1988 men när golfboomen ebbat ut blev aktierna snudd på omöjliga att sälja för dem som tröttnat på spelet. De skänktes bort. Ryktet säger att det fanns medlemmar som till och med betalade för att bli av med sina aktier.

Så är det inte längre. En aktie i Österåker GK säljs i dag för mellan 35 000 och 55 000 kronor. Och priset kan komma att stiga ytterligare när klubbens andra bana – Västerled – byggts om.

Så? Vad är det som händer?

Förvandlingen började för åtta år sedan när en vag förhoppning började spira: Att kunna avyttra mark där drygt 30 hus och en skola skulle kunna byggas. Pengarna skulle kunna användas för att renovera banorna. Det blev inte så. Det blev i stället en betydligt mer omfattande markaffär omfattande 1 000 bostäder. Detta gav ekonomiskt utrymme att inleda ett av de mest ambitiösa och storslagna golfbaneprojekten i svensk golfhistoria. 200 miljoner beräknades klubben få in på markaffären och med hälften av dessa på kontot startade en ombyggnad av Österled den 12 december 2016.

Nu har den öppnat som en en helt ny bana. Det finns inte ett spår av gamla Österled (skulle möjligen vara åttonde green då?) Banan invigdes med ett KM som vanns av Linnéa Karlsson (150 slag) och Anton Wilbertsson (141 slag), men Österåker-projektet är fortfarande bara halvvägs. När allt är klart ska även Västerled åtgärdas. Den ska förvandlas till något som banarkitekten Christian Lundin kallar för en “fake links”, och med byggnationen av denna kommer investeringen att landa någonstans runt 120 miljoner kronor. Då återstår 80 av de 200 miljoner som markförsäljningen beräknas ge. Dessa pengar ska till stor del ska användas för att kvalitetssäkra den nya anläggningen, så att den sköts och förvaltas på rätt sätt.

Egentligen hade klubben tänkt fortsätta med ombyggnaden av gamla Västerled direkt när nya Öster var klar men efter fyra års hårt arbete kände hela klubben att den behövde hämta andan.

Projektet beräknas i stället starta hösten 2021.

Andreas Ljunggren, VD Österåker.

– Vi känner att vi behöver ha tid att reflektera och teamet behöver vila, mer Andreas Ljunggren, klubbens VD, när en grupp journalister ett par dagar före invigningen av Öster by Stenson får en genomgång av vad som hänt och det som ska hända. Närvarar gör även banarkitekten Christian Lundin, som jobbar med Henrik Stenson Design.

Andreas Ljunggren började på klubben 2009, samtidigt som dåvarande klubbchefen Claes Grönberg och Magnus Ljungman, banchefen. Andreas säger att det var en tuff tid. Banan var ”trött och sliten”, som han säger.

– Dessutom hade det byggts många nya banor runt Stockholm och de hade åkt förbi oss. Helt naturligt. De hade byggts med nya förutsättningar.

Fokus på Österåker hamnade på volymgolf. Lågt pris, många spelare.

– Det var det enda vi kunde konkurrera med. Men det var ändå inte så mycket spel på banorna om man tänker på kapaciteten, menar Andreas.

Claes Grönberg undersökte om man kunde använda en del av marken till att bygga 30-40 hus med en skola.

– Det var det som öppnade dörren till där vi är i dag. Men vi jobbade inte så aktivt med det då, säger Andreas.

2013 klev Claes Grönberg av tjänsten som klubbchef. Vid den tidpunkten drogs det ned på personal. Konsolidering var ordet för dagen.

– Det var för oss som för många andra golfklubbar. Neddragningarna skedde givetvis på bekostnad av kvalitet och service, säger Andreas.

Shopen drevs av en entreprenör, restaurangen av en annan. Och banan levde sitt eget liv.

– De var som isolerade enheter, säger Andreas som jobbade med marknadsfrågor på den tiden. Jag tycker det var tråkigt att Claes klev av men jag var inte förvånad. Han hade ett tufft jobb.

Ungefär samtidigt som Claes annonserade sin avgång stod det klart att klubben kunde tjäna 20-25 miljoner på att avyttra mark för 30-40 hus.

– Vi var otroligt glada men insåg snabbt att det kommer inte räcka till mycket. Att höja årsavgifterna gick inte. Vi satt i ett skruvstäd, säger Andreas.

Under hösten tog Andreas kontakt med en internationell banarkitekt, mest för att höra sig för. Claes tyckte att Andreas skulle dra intrycken från det mötet för styrelsen.

– Och det väckte faktiskt en låga, säger Andreas som tillsammans med klubbens ordförande gick vidare för att träffa representanter för kommunen. Kommunen hade målat in sig i ett hörn. Man hade byggt bostäder på platser som gjort Åkersberga centrum till en flaskhals.

– De blev eld och lågor. Våra planer hade en perfekt geografisk placering, bredvid en station på Roslagsbanan. Det var klockrent.

Området började detaljplaneras och klubben kunde sälja mark. Det första området köptes av Aftén Bil. I ett första skede fick man drygt 25 miljoner. Klubben fick en kassa och allt kunde ta fart.

2014 bjöd man in olika arkitekter: Pierre Fulke och Jack Nicklaus var länge favoriterna. Även Johan Benestam gjorde en proffsig presentation. Och Christian Lundin var med via sitt eget företag, ReGolf. Året därpå 2015 slog sig Christian ihop med Henrik Stenson.

Andreas Ljunggren och Christian Lundin.

– Och då var det ingen tvekan, säger Andreas som säger att samarbetet har flutit på bra. Det har varit diskussioner stundtals men högt i tak. Vi har kunnat lyfta saker vi inte varit nöjda med. Men vi har gjort det med respekt. Så samarbetet har gått väldigt bra.

– När vi signerade med Henrik Stenson Golf Design och presenterade vår nya Masterplan 2015 skapade det ett helt annat intresse för bostadsutveckling. 2016 genomfördes försäljningen till tre bostadsutvecklingsbolag där vi erhöll en summa direkt samt kommer att få in ytterligare kapital när detaljplanen vinner laga kraft. Denna försäljning initierade starten av vår byggnation. Vi har från början sagt att vi ska ha kapital på kontot innan vi startar något.

Efter de första rundorna som spelades på banan i augusti 2019 haglade lovorden över banan. Men två hål har fått invändningar: Hål 16 och hål 17.

Hål 16 är ett kort par 4, 220 meter från klubbtee, med en green som är ett par meter högre än tee. Kritiken är dock krystad för det hålet är ett av de roligare på banan. Vad gäller 17 så finns det de som menar att det skiljer sig för mycket i karaktär från resterande. Vilket är sant. Men att det skulle vara ett olycksfall i arbetet, som påståtts, stämmer inte.

– Det som inte fanns med från början var vattenhindret. När vi började bygga 16 skulle vi ta material därifrån till 17. Men markens beskaffenhet där uppe var dålig. Det fanns inte bärighet. Det var då vi bestämde oss för att gräva ur träskområdet där vattenhindret är i dag. Så vattenhindret fanns inte med från början.

I övrigt har banan fått ett lysande mottagande, både för hålens variation och design, och inte minst för balansen mellan utmaning och spelbarhet. Vart och ett av hålen ställer frågor till spelaren på tee. Banan är en av de roligare i Sverige – och det gäller oavsett vilken tre du spelar och oavsett spelnivå.

Arkitekten Christian Lundin har jobbat tillsammans med kända spelare tidigare men att jobba med Henrik Stenson var annorlunda berättar han. Henrik Stenson var nämligen delaktig i arbetet hela vägen. Annat var det när Retief Goosen satte sitt namn på irländska Longford. Då var Goosen på plats totalt fem gånger och oftast i samband med att han skulle prata om projektet inför press och presumtiva investerare och medlemmar. Större delen av arbetet med att designa banan överläts till de anställda på Jeff Howes, där Christian då arbetade.

Henrik Stenson har haft i det närmaste detaljkoll på banan som växte fram på slätten i Hagby.

– Så det har varit ett samarbete, säger Christian. Okej, han har kanske inte varit med i maskinhallen när vi testat dräneringsförmågan hos olika sandtyper, men ibland när han pratat om lutningar på greener så har jag fått ta fram ritningarna för att kolla om det stämmer…

Österåkers uttalade önskemål var att bygga en helt ny bana som var avsedd för deras medlemmar. 45 hål skulle bli två golfbanor avsedda för medlemmarna. De ville inte ha en bana som främst var byggd för stora tävlingar. Att någon bygger en ny bana för medlemmar är ganska ovanligt i våra tider.

– Nybyggnationer i dag handlar ofta om att man ska bygga en resortbana på något obskyrt ställe dit man sedan ska skeppa en massa turister, säger Christian Lundin. Det är inget fel på det men för oss var det perfekt att få börja med en medlemsklubb.

– Vi var tvungna att vara lite kreativa. Att bygga en svår bana är lätt. Vill man ha en tävling är det bara att göra den 7 000 meter lång med ondulerade greener. Det är svårare om man vill att banan ska vara rolig under resterande del av året, och göra den spelbar under en stor del av säsongen för vanliga golfare. Det är den stora utmaningen i vårt klimat: Att göra den spelbar under lång tid av året. Då krävs sandcapping och det kostar extra pengar. Det är en tråkig utgiftspost eftersom man lägger dem under gräset i backen, men man har igen det på sikt.

Christian menar att Öster by Stenson är en ”extremt generös bana”.

“Det handlar inte om att förnedra någon. Det handlar om att medlemmarna ska ha en rolig stund på golfbanan.”

– Vi har byggt den så att den ska se svår ut men den ska vara lätt. Upplevelsen när man spelar är att man får väldigt generösa lägen. Men man kan göra bort sig om man tror att man är bättre än man är. Det handlar inte om att förnedra någon. Det handlar om att medlemmarna ska ha en rolig stund på golfbanan, säger Christian.
Och så har det blivit.

– Eftersom Henrik är tourspelare så är det lätt att tolka det som att han fått uppdraget att bygga en toksvår tourbana, säger Andreas Ljunggren. Men den här banan är inte byggd för en spelvecka om året. Den är byggd för resten av veckorna. Det är våra medlemmar som ska spela här och de är medelgolfare.

– Sedan kommer banan ändå att vara fostrande, fortsätter han. Den står definitivt emot bra spel. Det märkte vi under KM. Man vann på tre under par och då spelade vi banan 6 300 meter. Den kan förlängas till 6 600 meter. Så det är en bana att utvecklas på.

Christian Lundin menar att banan lätt håller för ett större mästerskap:

– Det är klart att banan kan ha tävling, både match och slag. Jag fick en fråga för ett tag sedan: Hur ska ni göra den här banan utmanande för de bästa? Jo, vi klipper ruffen på 40 millimeter i dag. Släpper du den till 70 blir det en betydligt svårare att slå bollen från. Sedan kan vi smalna av fairway efter bunkrarna. Och då spelar du från en sandcappad ruff som vi kan vattna. Vi kan ställa väldigt många frågor till proffsen.

Banan är utlagd på 70 hektar – ett markområde som har genomgått en total förvandling. 70 000 lastbilar har kört in fyllnadsmassor. På vissa ställen har markytan höjts mellan tre och fyra meter. Och det fina är att Österåker har fått betalt för att ta emot fyllnadsmassor från snart sagt varenda byggplats i Stockholm, Förbifart Stockholm inräknad. Totalt handlar det om 900 000 ton.

– Vi satte en layout och konstaterade att det skulle krävas 100 000 kubikmeter fyllnad för att kunna bygga den. När vi började titta så hittade vi några byggplatser där de ville göra sig av med väldigt stora massor. De undrade om vi ville ha mer och det gjorde att vi inte behövde oroa oss för att gräva ut dammarna. Normalt sett gräver man ur dammarna men här har vi lagt massor runt om och skapat dammar på det sättet. Vi tog emot 700 000 kubik.

– Vi har lika mycket fairway-yta på Öster by Stenson som hela markområdet som Hovås är byggt på – inklusive klubbhus, byggnader och driving range, säger Christian.

Enligt Andreas Ljunggren ska skötselbudgeten ändå inte vara särskilt mycket högre än tidigare, trots all klippyta.

– Skötselbudgeten är lite högre men det är lika mycket att klippa nu som tidigare då vi hade 45 hål. Gräsytan på Öster by Stenson är lika stor som på de tidigare 27 hålen. Lite dyrare blir det, absolut, men inte markant.

Öster by Stenson är designad som en klassisk amerikansk parkbana. Sawgrass har stått som förebild. Greenerna är mindre än normalt, 425 kvadratmeter i snitt.

– Så det är ganska små mål att träffa. Men det är inga stora onduleringar så ligger man på dansgolvet är allt möjligt på dansgolvet, säger Christian Lundin.

– Men man ska ta sig dit också, tillägger han.

Greenerna är sådda med krypven. På Fairway och i ruffarna har man valt ängsgröe och svingel, En klippbredd av ruffarna är sandcappade. Likaså områdena där man kör bil till och från greenområdena. Mellan 10 och 15 procent av budgeten har gått till sand.

– Men skulle vi sandcappa allt – då hade hela budgeten gått till sand, säger Christian.

Parallellt med Öster by Stenson har man också anlagt en ny driving range med konstgräs på målgreenerna. På andra sidan rangen finns ett närspelsområde. Dessutom byggs en korthålsbana i anslutning till träningsområdet. Det ska kunna användas året runt för att skapa en vilja att träna.

Som anläggning är nya Österåker imponerande. Men kommer man att vara en konkurrent och ett hot mot Ullna?

– Nej, svarar Christian. I min värld är det ett komplement till Ullna. När alla tre banorna är färdiga, då kan det göra destinationen bättre.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Sex hål försvinner – banan blir 12-hålsbana: ”Några medlemmar har blivit sura”

Kvarnby kommer att förlora sex hål till nästa säsong. – Vi tar bort de mest kuperade hålen…