Hem Krönika Åtgärderna som kan ge Sverige 40 000 fler golfare till 2026

Åtgärderna som kan ge Sverige 40 000 fler golfare till 2026

Landskrona Golfklubb

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.  

Enligt SGF kommer golfen att tappa 35 000 golfare till 2025, relativt genomsnittet för medlemmar mellan åren 2020 och 2023.

Jag saknar en åtgärdsplan.

Då jag uppskattar både golf, golfklubbar och golfförbund har jag satt ihop ett embryo till »marknadsplan«.

Den är utformad för hur den kommersiella världen fungerar och med dess språk.

Dan Persson, krönikör
Dan Persson

Uppdraget: Att till 2026 öka mängden nya golfare med 10 000 per år och minska antalet som lämnar med 10 000 per år. Det skulle ge 40 000 fler golfare för 2025 och 2026.

Resursen: 5 procent av förbundets omsättning i budget, det vill säga cirka 7 miljoner kronor per år.

Grundtes: produkten vi säljer är glädje, social samvaro och folkhälsa. 

Verktygen:

• Ett enkelt nyckeltalssystem där klubbarna får svart på vitt hur duktiga de är på att minska churn (kundbortfall), rekrytera fler och några nyckeltal till.

• Inför ett ”affärspris” för bästa klubb på respektive område på utbildningsresa med spel och besök hos Troon golf som är det bästa managementföretaget för att utveckla golfintäkter. Det fungerade perfekt för elitfotbollen. 

• Utnyttja mediers lönsamhetsproblem. Anlita frilansare som gör att 100-tals medier får möjlighet att utan kostnad publicera kvalitativa artiklar om golf. Med förbundet som avsändare kommer de att publiceras. För oss föräldrar blir det artiklar om att golfen fostrar goda medborgare och golfen är enda sättet att få fyra timmar med en tonåring. Damtidningar om sociala nätverk, hälsoeffekterna, maten på golfresor, umgås mer med din man och liknande. Fyll medier med kändisreportage med golfande kändisar inklusive politiker. Naturtidningar med reportage om den biologiska mångfalden och mängden fåglar på golfbanor. Biltidningar förses med tester av hur man får in golfutrustning i olika bilar. Och så vidare – bara fantasin sätter gränser. 

• Lyft våra stjärnor. Med Zlatan borta kommer Ludvig snart vara den svenske idrottare med högst inkomster. Gör honom till en stjärna för hela svenska folket. 

• Ta fram färdiga marknadsplaner för klubbar som är enkla att implementera och lönsamma. De bör bygga på samverkan mellan klubb, pro och krog. Här bör fokus vara på att behålla kunder, det vill säga minska churn genom riktade åtgärder, bättre samverkan med pro, subventionerad träning för höghandicapare och liknande.

• Utveckla ett system för att behålla kunder. Medier och även andra företag har väl fungerande modeller för detta. 

• Klubbkonsulenterna ges i tre år som enda uppdrag att öka klubbarnas medlemsantal och minskad churn där de som är sämst bör bytas ut eller på annat sätt avvecklas. 

• Strunta i klimat, identitetspolitik, genuspolitik och annat ovidkommande. Fokusera på golfens glädje och dess fördelar för individen. Att vara politiskt korrekt är ingen väg till framgång med devisen ”Go woke, get broke” som sanning. 

Målet med ovanstående förslag bör vara att passera den andel av befolkningen vi hade som golfare 2004. Det skulle innebära mer än en miljard i ökade intäkter för klubbarna varje år och mer än 10 miljoner kronor för förbundet. 

Golfen har glädjen, samvaron, anläggningarna, naturen, tystnaden, hälsan. Det går att återigen göra golfen lika stekhet som den var i slutet av 1980-talet då det var köer till nästan alla golfklubbar. I dag skulle vi inte ha dessa köer eftersom vi har tillgång till privat kapital som bygger bort dem. 

Förbundet är bäst i landet på elitutveckling så där behöver man inte ändra på någonting.

Avslutningsvis: Att berika sina ägare är det finaste man kan göra som förbund. När Jan Stenbeck levde var första meningen i varje årsredovisning: ”Syftet med verksamheten är att berika ägarna”.

Det bör stå som första mening i förbundets verksamhetsberättelse också. Då finns det alltid medel till att utveckla idrotten både för bredd och elit. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Brevlådeklubbar – så enkelt löser vi problemet 

KRÖNIKA »Golfens traditionella modell för medlemskap är lika obsolet som banlonpolos, gaba…