Hem Banor & klubbar Claes Nilsson: ”Vi ska lyfta Barsebäck till den nivå anläggningen ska vara på”

Claes Nilsson: ”Vi ska lyfta Barsebäck till den nivå anläggningen ska vara på”

10

Nu börjar de framtida planerna för Barsebäck att ta form. Sedan Ernst Rosén köpte anläggningen i höstas har projektet omgärdats av olika rykten.

Golfbranschen.se har intervjuat Claes Nilsson, anläggningens verksamhetschef, och han sorterar bland rykten och påståenden…

Ni startar en ny klubb för medlemmarna. Varför?

– Vi har förvärvat Barsebäck och ska lyfta hela anledningen och investerar därför mycket pengar. Det avtal som fanns med den gamla klubben var väldigt ensidigt formulerat. Det gick inte att förhålla sig till. Ernst Rosén äger ju Vallda också och där har mäter vi regelbundet kundnöjdheten bland medlemmarna. Och vi får klart bättre betyg på Vallda än de har haft på Barsebäck. Det vill vi ändra på. Ska vi investera mycket pengar, då vill vi äga produkten fullt ut. Vår målsättning är ju att göra det bättre för medlemmarna på alla sätt. Höja upplevelsen.  Det hade inte fungerat att jobba under det gamla avtalet. Så vi startar en ny klubb med nya stadgar som vi styr men vi ska bedriva juniorverksamhet och så precis som tidigare. Vår målsättning är att det ska bli bättre för alla.

Ett rykte säger att ni skulle lösa ut den gamla klubben?

– Vet du vad? Jag har aldrig varit med om maken till ryktesspridning… Det finns en ryktesspridning som är helt osann. Det är bättre att jag säger vad vi inte ska göra: Vi ska inte göra om det till en aktieklubb. Vi ska inte köpa ut någon. Vi ska inte göra det till ett fastighetsprojekt – vi ska göra det bättre för medlemmarna. Vi ska lyfta Barsebäck till den nivå anläggningen ska befinna sig på. Vi ska renovera klubbhuset så att där kan bedrivas året runt-verksamhet. Vi ska renovera 28 hus och vi ska renovera hotellet. Vi ska köpa in nya golfbilar och vi ska göra nya träningsytor så att de blir bra. Vi ska se till att banan får en kvalitet som heter duga och vi ska ta fram ett nytt grafiskt formspråk på allting. Sedan ska vi driva detta genom att stämma av med medlemmar under resans gång. Vi älskar golf, det är därför vi gör det här, men vi får höra så mycket konstiga saker så man blir helt mörkrädd.

Vad är fördel med att bilda en A1:a i stället?

– Det är en klubb som är associerad till företaget. Vi vill investera och då måste vi kunna driva klubben så som vi tycker den ska drivas. Vi vill inte ha aktieägare som äger vår klubb. Vi kommer att mäta kundnöjdheten hela tiden och lyssna. Så som vi gör på Vallda. Vi vill kopiera det. Den anläggningen har man ju drivit från noll till att få en jättebra klubbkänsla. Sedan är vi medvetna om att en förändringsprocess är obekväm för vissa personer. Men vi ska visa att vi gör det på ett bra sätt. Helst hade man velat kalla till ett stort medlemsmöte där man kan ställa sig inför folk och berätta men i och med pandemin så har vi fått kommunicera per brev och det kan man tolka på olika sätt, trots att vi vägt varenda ord noga. 

Även om Barsebäcks goda rykte levt kvar så har jag en känsla av att ett och annat på anläggningen är lite eftersatt?

– Den är inte så lite eftersatt heller… Du behöver inte linda in orden. Man har inte tagit hand om anläggningen alls. Och då pratar jag om allt från greener till annat. Man har inte varit rädd om produkten. Vi tycker att platsen är fantastisk, men… Gösta hade sin vision men nu behöver vi uppdatera det mesta. Jag har bott där en hel del senaste tiden och jag kan säga att rummen är jättefina i storlek men vi ska byta ut sängar och paketera allt på ett bra sätt. Det kommer att krävas en investering men vi tror på detta på långt sikt.

Hur mycket kostar det?

– Ja, jag kan inte avslöja kostnaden men jag kan säga att det är ett framtungt projekt. Om man känner Ernst Rosén som företag så vet man att de gör allt från grunden och Barsebäck kunde inte fått en bättre ägare. 

Ni ska ta bort tusen träd?

– Det kommer aldrig att räcka. Absolut inte. 

Ska ni stycka av och sälja tomter?

– Nej, vi har inte det behovet av att få in medel. Vår vision är att lyfta området. I framtiden, om tio år, då kanske man kan hitta nya tomter men nu ska vi få upp känslan så att det skapas ett markvärde. Nu vill vi sätta golfen på kartan. Folk ska komma dit och spela och bo och uppleva den fantastiska platsen. 

Men det är en bra grund ni har att stå på? Banan och routingen är ju bra?

– Vi jobbar efter fas 1 och fas 2. Fas 1 är att skoga av banan. De har planterat mycket träd och vi har haft dit arborister. Skogen mår inte bra. Vi måste ta bort massor av träd och det kommer ändå inte att märkas. Vi ska lyfta fram ek och tall och det kommer att bli fantastiskt. Sedan är det jättejobb att dressa ytorna. Det är fas 1. I fas 2 får vi pratat med länsstyrelsen om vi skulle behöva designa nya hål och vad som i så fall är möjligt att göra. Kommunen är ju glada att vi tagit tag i platsen så att stjärnan kan lysa över Barsebäck igen. Men det är ett långsiktigt arbete. Men först ska vi få bra ytor, en uppdaterad och modern känsla. Vi äger ju allt så vi tror på en helhet. Vi köpte för att vi såg att här finns ett bra varumärke och platsen är fantastisk.

Du är verksamhetschef på Barsebäck och driver ju Scandinavian Mixed också. Siktar ni på att återigen ha stora tävlingar på Barsebäck?

– Absolut! När vi är klara. Men det är vi inte på ett tag så det finns inte i planen den närmaste tiden. Nu ska vi fokusera på gäster och medlemmar. Vi är inte där på ett bra tag.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfstar väljer Sweetspot: “Ett genomtänkt och viktigt beslut”

Golfstar väljer Sweetspot som affärs- och bokningssystem. Enligt ett nytecknat avtal komme…