Hem Ekonomi & affärer Risk för brist på utrustning i golfshoparna till våren: »Vi saknar kontroll«

Risk för brist på utrustning i golfshoparna till våren: »Vi saknar kontroll«

Magnus Nilsson, porträtt

Det kan bli brist på utrustning i golfshoparna nästa år.

Störningar i produktionen av golfklubbor och golfbollar, samt fraktproblem kan göra att leveranserna från snart sagt samtliga leverantörer till shopar och golfkedjor kan bli instabila nästa säsong – framför allt på volymprodukter. 

– Det kommer helt klart att finnas en påverkan nästa år, säger Magnus Nilsson som är Region Commercial Manager för Wilson i Europa, Afrika och mellanöstern (EMEA). 

Dels beror det på störningar i produktionen och på att fraktmarknaden lider brist på containrar.

– Men det jag ser som vårt stora problem är att vi saknar kontroll över vad vi får hem från fabrik och när det kommer, säger Magnus Nilsson. 

Men någon risk för helt tomma hyllor i shoparna är det inte:

– I slutändan är ju ändå golfbranschen en vinnare. Vi har ju ökat allihop, jämfört med föregående år. Det är ju inte så att vi helt saknar produkter. Men vi kan inte accelerera som vi hade velat.

Att beställa produktion från fabrik har ändå gått relativt bra under pandemin, menar Magnus Nilsson.

– Det har funnits en del begränsningar, men det svåra är att få kontroll på när fabrikerna kan producera. Vi vet inte när vi får hem varorna och hur kommer frakterna kommer att fungera. Så bristen på kontroll genom hela kedjan känns som den absolut tuffaste utmaningen i dag. 

– Förr visste vi att om, vi lade en order i dag så tog det 4,5 månad tills vi hade grejorna hemma. Då funkade den här kedjan helt friktionsfritt. I dag vet vi inte om de har tillräckligt med folk på fabriken för att kunna hålla uppe tempot. De har ju pandemiutbrott ibland med nedstängningar som följd vilket gör att fabrikerna ibland står utan personal.

En lika oberäknelig och svag länk är transportproblemet. Det finns inte containrar så det räcker vilket har inneburit kraftigt fördyrande transportkostnader:

– Priset har ju skenat. Det är därför vi ser prisökningar från mer eller mindre alla leverantörer. En container har ju på ett par år gått från 3 000 dollar upp till 15 000 och till och med 20 000 dollar i något fall. De ser ingen ände på detta. Containrarna finns på fel ställe i världen. Kedjan har stoppat upp helt och hållet. Containrarna kommer aldrig tillbaka. Så ibland har vi ställts inför problemet att vi har varor att leverera men inga containrar att stoppa dem i. 

Och det är ingen som kommer undan problemet?

– Jag tror inte att någon leverantör kommer att ha tillräckligt med varor hemma i rätt tid nästa år. Det problemet kommer alla att ställas inför. Vi har ju samma kedja, hela gänget. Det är samma typ av fabriker som tillverkar, vi har samma komponentleverantörer, vi har samma fraktbolag … ingen är förskonad från det här. Det drabbar vartenda varumärke och hela branschen.

– En annan sak är ju att Brexit inte heller har bidragit till att underlätta situationen. Nästan alla har ju sin custom fitting i Storbritannien och det har ju inte gjort livet lättare. Dels för att det blir dyrare när man måste tulla fram och tillbaka, dels förlängs leveranstiden ytterligare när man ska igenom tullen.

Hur ska shopparna agera?

– De måste lägga mer på förorder för att säkerställa att de har varor hemma. Jag tror ingen leverantör kommer att kunna garantera att det kommer att finnas varor tillgängliga.

Om man lägger pre orders – är man garanterad att få det man beställt?

– Nej. Man får garanterat något men kanske inte i de volymer man beställt. Volymprodukter kan bli svåra men tar du exempelvis ett bladset så är det ingen fara. Vissa golfbollar, golfhandskar och, som i vårt fall, startpaket som säljs i stora volymer – där riskerar du att inte få full leverans. Så det bästa du kan göra är att ta fram en plan som butik: Vad kommer jag att sälja? Och att man därefter lägger order på upp till 80–90 procent av årsbehovet. I alla fall på volymprodukter. Annars kan du sitta i säsong och sakna varor och leverantörerna kommer kanske inte heller att ha varor att leverera. Då sitter du med Svarte Petter. 

Hur mycket kan golfbranschen tappa i omsättning på det här?

– Svårt att säga. Jag skulle tippa att vi åtminstone skulle kunna sälja 15 procent mer om vi hade haft full speed i produktionen. 

Gäller det även 2022?

– Ja, 2021 och 2022 kommer att vara rätt likvärdiga år. Det är outdoorfokuserat hos konsumenten, de gör saker med familjen. De är mycket utomhus men bristen på varor finns där. Vi ser det även på Salomon skor. Det är jättesvårt att få fram varor även där. Så det är inte bara golfbranschen.

Överväger ni flygtransporter?

– Handskar går ju att flyga men exempelvis bagar blir ju alldeles för dyrt. Det är för bulkigt.

Kan det på sikt bli aktuellt att flytta tillverkningen?

– Nej, det är stora processer att lägga om tillverkningen. Konfektion finns ju redan i Estland och Lettland, men när det gäller golfutrustning handlar det om gjutning och komponenter från externa leverantörer som ska kombineras med ens egna. Ta skaft till exempel, det är ju ingen som gör egna skaft i dag. De kommer ju från Nippon, KBS, Dynamic Gold eller något annat företag. Sedan köper man grepp från Golfpride eller Lambkin. Designen av klubbhuvud gör man själv men man köper produktionstid i fabrikerna. 

Och många komponentleveratörer har sin tillverkning i samma region…

– Så är det. Och problemet är att vi inte bara är beroende av att vår egen process ska fungera. Alla skaftleverantörer har ju gått ut och varnat för att framför allt stålskaft kan bli en bristvara. Greppleverantörerna har samma problem: Gummi är en bristvara vilket gör det svårt att göra golfgrepp i de volymer man vill. Så det är många hinder på vägen men vi ska ändå vara glada att vi är i den branschen vi är. Egentligen är det ett i-landsproblem. Det finns ju andra branscher som kippar efter andan för att överleva. Vi säljer mycket – men kan inte accelerera. 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu tar robotarna över på parkbanan – klipper 7 dagar i veckan

Fyra robotgräsklippare från Husqvarna sköter i år klippningen av samtliga fairways på Park…