Enligt den sydkoreanska nyhetsbyrån Chosun Daily överväger Topgolf Callaway Brands Corp att sälja av utrustningsdelen Callaway Golf.
Chosun Daily hävdade att bland annat en sydkoreansk investerare fanns bland spekulanterna – efter att företaget separerat Topgolf från affären. Nyhetsbyrån hänvisade till källor inom investment som menade att affären värderades till nästan 3 miljarder dollar
Enligt nyhetsbyrån skulle Topgolf Callaway Brands Corps aktieägare, BlackRock Advisors LLC, Providence Equity Partners LLC och Thomas Dundon, ha utsett en av företagets chefer till att sondera terrängen för en affär.
»Ovanlig marknadsaktivitet«
Topgolf Callaway Brands Corp sa dock senare på onsdagen att man inte kände till några sådana diskussioner. I ett uttalande beslutade de motvilligt att kommentera uppgifterna på grund av, som de sa, »ovanlig marknadsaktivitet«.
»Även om vår praxis är att inte svara på marknadens rykten och spekulationer … vill vi slå fast att vi inte känner till några sådana diskussioner«, skrev företaget.
»Vi har inte för avsikt att kommentera detta ämne ytterligare och vi tar inte på oss någon skyldighet att göra något ytterligare tillkännagivande eller avslöjande om omständigheterna skulle förändras.«
Callaway Golf Co köpte den del av av Topgolf Entertainment Group som företaget inte redan ägde i mars 2021. Värderingen av driving range-kedjan är cirka 2 miljarder dollar. Sammanslagningen resulterade i namnet Topgolf Callaway Brands Corp.
Aktievärdet halverat
Sedan dess har Topgolf Callaway Brand-aktiens värde halverats.
Ryktena om en försäljning resulterade i att aktiekursen för Topgolf Callaway Brands Corp steg med drygt 12 procent till strax över 16 dollar. Kursen sjönk något under eftermiddagshandeln.
Topgolf Callaway Brands Corps aktie har under 2024 har den handlats i intervallet 13-14 USD. Den högsta noteringen de senaste året var 22,87 i april 2023. Som lägst stod aktiekursen i 10,05 USD den 10 november.
Analytiker tror att de större aktieägarna vill spinna av Topgolf.
Chip Brewer, Topgolf Callaways VD, sa när han kommenterade resultatet för fjärde kvartalet 2023, att han trodde att Topgolf skulle ha mer än 30 miljoner besökare till sina anläggningar 2024.
Han menade också att Callaways klubbförsäljning varit stark:
»Vår marknadsandel i amerikanska dollar placerade oss som klubbmärket nummer ett och golfbollsmärket nummer två«, sa Brewer. »Enbart på klubbor var vi nummer ett i totalt antal klubbor, drivers, fairway woods, hybrider och järn.«
Bloomberg skriver att golfbranschen har kämpat för att hålla fast vid den boom sporten upplevde under pandemin. Trots osäkerheten i detta konstaterar man att framtidstron är stark på flera håll. Exempelvis noterar man att Seoul-baserade Centroid Investment Partners, som äger TaylorMade, i februari uppgav att de fonderat 500 miljoner dollar för att kunna göra ett nytt amerikanskt förvärv. •