Hem Banor & klubbar Så mycket bättre: Detta är hemligheten bakom den framgångsrika golfklubben

Så mycket bättre: Detta är hemligheten bakom den framgångsrika golfklubben

golf

Nyckelordet är utveckling. 

Inte av medlemsformer, stimptal, golfklubbor, bollar, restauranger eller klubbkänsla. Utan av spelarnas individuella och kollektiva spelskicklighet.

Om det finns en enskild hemlighet bakom en framgångsrik golfklubb är det just den. Att klubbens medlemmar är duktiga på att spela golf. Att de utvecklas. Ofta avspeglar det sig i att klubben har ett lågt snitt-hcp.

Kombinerar man en bra spelstandard med de nycklar som är gemensamma för framgång i alla branscher – bra ledarskap, kompetens och en intressant produkt (i form av exempelvis en välskött bana) – då är man på rätt väg.

Golfbranschens krönikör, Dan Persson har vid några tillfällen framfört synpunkter på vad som borde göras, och vad som kanske inte behövs göras, när det handlar om att skapa bra grundförutsättningar för golfklubbens framtida existens. Ofta har det handlat om beslut på förbundsnivå och om vad som ska genomsyra Golfsveriges rekryteringsarbete centralt.

Ödet i egna händer

Om vi för en stund bortser från förbundets verksamhetsplaner och strategidokument och Golfsveriges så kallade »SWOT-analyser«, och i stället utgår från att svenska golfklubbar har sitt öde i egna händer… 

Om vi utgår från att klubbarna helt på egen hand måste skapa förutsättningar för sitt berättigande och sin kommersiella existens – och det är väl egentligen inte en helt orimlig tanke? – hur skulle de då verka och agera?

Ett ibland lätt vilset sökande efter besparingar och nya intäktsmöjligheter låter oss ana att golfklubbar ibland sätter käppar i hjulet för sig själv.

Ibland verkar medlemmarna förstå detta bättre än dem som utsetts att representera dem i styrelsen. Tidigare i vintras uppmärksammade Golfbranschen hur styrelsen på Hagge Golfklubb tvingades bort sedan klubbens förre pro blivit illa behandlad av klubben styrelse.

När årsmötet var över hade inte bara hela styrelsen avgått utan även valberedning och revisionsfirman.

– Det blev rent hus, som en medlem uttryckte det.

Det skedde efter ett utbrett missnöje bland medlemmarna. 

Den idrottsliga utvecklingen

Ofta beror händelser som den ovan på en brist på förståelse för den idrottsliga verksamheten och hur den samverkar med andra rörelser i klubben. Bristen på förståelse kan ta sig olika uttryck.

Genom att, för att nu ta ett exempel, begränsa pro´ns möjligheter att driva en vettig affärsverksamhet eller att skapa rimliga anställningsförhållanden för anställda tränare, riskerar man att hämma en idrottslig utveckling som skulle kunna ge fler nöjda golfare på banan och fler medlemmar i klubben.

De senaste åren har vi sett flera exempel på att golfklubbar vid upprepade tillfällen försämrat pron´s villkor så till den grad att de tvingats – eller valt – att lämna klubben. 

De kanske inte bara sökt sig till en annan klubb, eller en annan golfverksamhet utan till helt andra branscher. 

I flera förekommande fall har det drabbat pro´s som är både meriterade och profilerade, med en väl dokumenterad kompetens och framgång.

Olycklig utveckling

I andra branscher brukar man tala om »brain drain« när något liknande sker.

Detta är en olycklig utveckling menar många. Skadlig, rent av.

En av dem är Michael Dahl, som jobbar med affärs- och varumärkesutveckling inom golfen. Han menar att pro´n är en underskattad nyckelperson för golfklubbens utveckling och framtida välstånd.

– Om klubbens styrelse, ledning och tränare drar åt samma håll kan det få en väldigt positiv utveckling för golfklubben. Träning, utveckling och kompetens, ofta i kombination med modern, digital teknologi är det hetaste just nu. Det är det som trendar mest i sociala medier och det som får absolut störst effekt på den totala affären. 

Han fortsätter:

– Just golfspelarens möjlighet till progression är avgörande för klubbens framgång. Finns progressionen ger det ökad konsumtion och mer tid spenderad på klubben. För vardagsgolfaren har det stor betydelse för hur han eller hon kan utveckla sitt största intresse. Och det är ju det viktiga för då stannar golfarna kvar i spelet. Ju mer glädje deras golf alstrar, desto mer tid ägnar de åt spelet – och träningen.

”Många gör det bra”

När Peter Hanson talade från scenen under Golfstores mässa i Malmö i höstas, sa han ungefär följande (apropå en viss Eslövsgolfares framfart i golfvärlden): 

– Utan golfpro´n, inga framgångsrika tourgolfare.

Hanson slog fast att de framgångar vi nu ser på olika tourer grundar sig i ett jobb som lagts ned på klubbnivå under många år.

– Det är många svenska spelare som gör det bra nu. Vi har dessutom många som kommer underifrån och dominerar på amatörnivå. Med tanke på hur litet Sverige är, är det otroligt hur många bra spelare vi får fram och hur duktiga vi är på att optimera talangernas utveckling. Mycket av detta går att härleda till klubbtränarna. De har lagt en grund med solid teknik som funkar under press, sa Hanson.

Det kanske inte går att översätta rakt av till amatörförhållanden men man kan också spåra en relation mellan en duktig golfpro och den idrottsliga utvecklingen av golfklubbens medlemmar.

I synnerhet gäller kanske detta i vår tid. I dag är allt fler villiga att underkasta sig träning för att bli bättre som golfare och må bättre som människor.

Det kan vara relevant att erinra om att även golfen rider på samma trend som samhället i övrigt – att leva ett aktivt och sunt liv och hålla kroppen i form genom fysisk aktivitet. Denna ambition samverkar för övrigt på ett utmärkt sätt med den digitala teknologi som gjort att både svingen och effekten av träning i dag är mätbar.

Ett plus ett blir tre

Michael Dahl menar att den nya teknologin öppnat möjligheter men tillsammans med en bra tränare blir effekten stor.

– Du har ingen nytta av ett supermodernt restaurangkök om du inte har en bra kock. Man kan inte ersätta träning med att bara investera i teknologi. Och du kan inte bara investera i en tränare som inte kan erbjuda teknologi. De två sakerna tillsammans blir tre. De golfklubbar som slipar kontinuerligt på sitt erbjudande mot både medlemmar och gäster är i dag de golfklubbar som går bäst.

Enkelt uttryckt: Ju bättre klubbens medlemmar spelar golf, desto roligare är spelet. Och det som är roligt, det vill vi göra mer av.

I några artiklar kommer Golfbranschen att spegla det vi tror kan vara en viktig aspekt och trend att beakta för golfklubbar som vill vara progressiva. 

Vi kommer att belysa några goda exempel på klubbar och tränare som hittat intressanta vägar till affärsutveckling.

Det är inte bara golfklubbarna själva har nytta av detta, förresten.

Betydligt fler aktörer än golfklubbar kan dra nytta av att många i dag har fått upp ögonen för att utvecklas genom möjligheterna att kombinera teknologi och träning.

För alla verksamma i branschen gäller följande villkor: Ju bättre golf som spelas på svenska golfklubbar, desto mer växer vi som näring. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Toptracer i nytt samarbete med Sweetspot för att öka lönsamheten

Toptracer ingår ett strategiskt partnerskap med Sweetspot. Samarbetet kommer att kunna öka…