Hem Marknad & media MiToo lanserar e-handelsplattform skräddarsydd för svenska golfklubbar

MiToo lanserar e-handelsplattform skräddarsydd för svenska golfklubbar

Att dra igång en onlineshop kan vara ett både stort och kostsamt arbete för en mindre aktör som exempelvis en golfklubb.

Detta har MiToo/Golfgeist gjort en smart affärsidé av – och nu erbjuder man en färdig paketlösning döpt till Dingolfshop

E-handelsplattformen är skräddarsydd för att passa golfklubbar, mindre golfshoppar och golfpro´s.

För 399 kronor i månaden får abonnenten en helt egen golfshop online. Kostnaden dras från den försäljning som genereras i den digitala shopen.  (Skulle försäljningen helt utebli någon månad efterskänks månadsavgiften!)

Daniel Tidebrink, vd, MiToo/Golfgeist.

– Alla vill ha en närvaro på nätet men de har inte tiden och resurserna att nå ut. Det hjälper vi dem med. Klubben får då en närvaro på nätet och då kan medlemmarna stödja sin lokala klubb genom att handla hos dem. Man kan säga att vi hjälper golfklubbar att få en närvaro på nätet – utan att det blir extra arbete för dem. Den här lösningen passar både stora och små shoppar, säger Daniel Tidebrink om menar att Dingolfshop är ett bra sätt för golfshopen att få digital närvaro och extra intäktskanal.

Golfstore Karlstad och Ullna GC är ju exempelvis några av de största shopparna i Sverige.

I en default-version av onlineshopen finns MiToo Sport/Golfgeist sortiment av kläder, klubbor, bollar och vagnar tillgängligt:

– Men finessen är att det är enkelt för andra varumärken och leverantörer att vara med, säger Daniel Tidebrink. 

Dingolfshop är en marknadsplats som är utformad så att alla varumärken ska kunna koppla på sig på sikt, förklarar Daniel Tidebrink. Den är ju framtagen speciellt för shoppar och pro´s, så vi är lyhörda och lyssnar mycket på vad våra partners önskar utveckla.

Daniel menar att Dingolfshop är en snabb och smart genväg för den som saknar tid och kunskaper om hur man bygger sin egen onlineshop, eller för den som helt enkelt inte har råd att göra det. 

– Det är ju lite krångligt att göra en setup från grunden. Dingolfshop tar hand om hela processen från uppstart i driftsättning till hemleverans till kunden. Bara utbildningen inom lager och logistik är tvåårig. Sedan måste ju shopen marknadsföras, den måste uppdateras och du måste se till att ha rätt konverteringsgrader med mera… Vi har dedikerad personal som jobbar med detta dagligen på plattformen. 

Hittills har fler än 40 fysiska klubbar och golfshoppar nappat på erbjudandet. Bland annat använder Golfstore i Karlstad, Ullna GC, Lidingö och Skepparslöv e-handelsplattformen.

Dingolfshop är en så kallad SaaS-lösning som flera stora e-handlare använder. Sajten är helt responsiv och fungerar oavsett plattform. 

Redan från start finns ett brett produktutbud med tusentals golfprodukter och sortimentet utvecklas löpande. Checkoutlösningen är framtagen tillsammans med Klarna för effektiv konvertering och användarvänlighet.

Daniel menar att klubbar som bara har en mindre ”serviceshop” (med bollar, peggar och handskar) kanske inte kommer att lägga upp sitt eget sortiment medan större shopar kan addera sina egna leverantörer.

Detta bidrar också till att skapa trafik i klubbens fysiska shop.

– Det är en service till medlemmar och kunder. Alla kanske inte har möjlighet att besöka klubbens shop på hösten och på vintern är den stängd, berättar Daniel Tidebrink som ser Dingolfshop som bra sätt för golfshopen att få digital närvaro och extra intäktskanal. 

– Golfklubbarna riskerar att tappa andelar varje år på grund av onlineförsäljningen. Vi ger golfklubbarna en möjlighet att finnas med på den marknaden. Vi vill undvika att golfklubbens shop försvinner. Så jag skulle vilja säga att vi verkar för ett bättre golf-Sverige.

Partnererbjudande till Golfbranschen.se:s läsare från MiToo/Golfgeist:

Fram till och med sista november bjuder Dingolfshop på en Pinfinder Slope till ett värde av 2500 kr för de kunder som signerar avtal. För de kunder som signar upp sig innan Black Friday tar vi fram marknadsföringen av attraktiva kampanjer för att ni ska få en flygande start. Boka en demo idag och kom igång med din skräddarsydda onlineshop inom 48 timmar!

9 anledningar att använda Dingolfshop

  1. En modern e-handelsplattform 

Med vår tjänst kan du vara säker på att din shop ligger i framkant inom e-handel. Sidan är fullt responsiv och fungerar lika bra oavsett plattform. 

2. Ett brett produktutbud från start

Vår plattform erbjuder över tusentals produkter, här hittar ni det mesta ni behöver för golfronden och sortimentet utvecklas löpande. 

3. Löpande marknadsföring

Vårt team av experter stödjer sedan din shop med löpande marknadsföring – allt för att vi skall växa tillsammans!

4. Orderhantering

Beställningar skickas automatiskt in till vårt affärssystem och hanteras av vår personal.

5. Drift och Support

Vårt team av experter sköter drift och support så golfshoppen slipper tänka på supportärenden eller de tekniska bitarna.

6. Kundservice

Kundservice är viktigt för en fungerade e-handel och därför vi har dedikerad personal som tar hand om alla kundserviceärenden så konsumenterna blir nöjda.

7. Smidiga betalningslösningar

Vår check-out lösning är framtagen tillsammans med Klarna för optimerad betalning och bästa användarupplevelsen.

8. Lager, Logistik & Pack

Snabba leveranser är en viktig del för oss och för en fungerade e-handeln. Vårt team  har över 20 års erfarenhet av lager, logistik & pack.  

9. Fortsatt utveckling av plattformen

Att ligga i framkant av den tekniska utvecklingen är viktigt för oss. Vi jobbar med de senaste funktionerna och SaaS lösningar som flera stora e-handelsplattformar använder.

Alla dessa funktioner ingår i vår tjänst och sköts av en dedikerad expert för just er golfshop.

3 röster:

Robert Perman, Golfstore Karlstad:

”Det är en ny del i vår verksamhet som funkar väldigt bra. Vi har flera fysiska shoppar och några av dem har också en egen digital golfshop. Så Kil, Forshaga och Arvika har egna varianter av Dingolfshop som ligger på respektive golfklubbs sida. Det säljs en del via dessa men vi ser det också som ett skyltfönster för de produkter som ligger i e-shopen, och många av dessa har vi i våra butiker. Det pratas om att man kan koppla på andra varumärken men där är vi inte riktigt ännu.”

Anders Green, klubbchef, Lidingö:

”Vi tycker att det har fungerat jättebra med golfshopen. Anledningen till att vi gick med var att vi ville ha ett komplement till vår shop på klubben. Vi säljer inte vagnar och vi säljer inte skor där eftersom det tar så mycket plats. Så det har fungerat bra att göra på det sättet i stället. Det är ingen jätteförsäljning men det tickar på och vi är nöjda. Det är ett bra komplement.”

Jonna Sjöberg, Skepparslöv:

»Jag har bara bra erfarenheter att dela med mig av. Vi får jättebra service, snabba klara och tydliga besked. Jag får ett bra underlag att lägga ut på sociala medier. Det är bara att trycka på en knapp. Vi har ju ingen egen shop på plats – vi säljer bara bollar, handskar och förbrukningsprylar – så det känns bra att kunna erbjuda våra medlemmar den här möjligheten samtidigt som vi får en kickback till klubben. Vi som klubb ansvarar själva för att marknadsföra onlineshopen och det kommer hela tiden underlag som gör det enkelt för oss.”

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Ökning av unga golfare trots väntat medlemstapp – 15 faktorer som kan ha påverkat positivt

Antalet pojkar upp till 21 år som spelar golf har ökat med 23 procent i år jämfört med sam…