KRÖNIKA: Det är knökfullt på våra golfbanor. Vi har aldrig haft så många ronder spelade vid den här tiden på säsongen.

Golfen får in massor med nya medlemmar. Många är återvändare, andra är nybörjare. Det är fullt på nybörjarkurser, på våra drivingranger och på våra banor. Min egen klubb ligger väsentligt över budget när det gäller intäkter. 

Våra golfpros ger fler lektioner, fler utbildningar och ser ökade rangeintäkter. Även golfrestaurangerna mår bra av att fler människor besöker klubben.

Som frekvent golfare har jag aldrig upplevt något liknande.

Samtidigt vill jag höja ett varningens finger.

I mars och april kom cirka 50 000 frekventa golfare med hus i Spanien, Frankrike, Portugal hem till Sverige och började spela här. Nästa år lär de vara kvar i landet till maj månad och därefter försvinna igen fram till september. Golf har under coronarestriktionernas vår varit en av få tillåtna aktiviteter. När vi inte vågat gå på gymmet har vi vågat åka ut till klubben. Vi har haft massor med golfare i storstad med sommarhus mer än två timmar bort som fram till i lördags inte kunnat besöka dem. 

Intäkter borta

Allt det här kommer förhoppningsvis förändras till nästa år. För vi vill ju inte ha kvar de begränsningar som Coronakrisen tvingade på oss. En effekt av pandemin är att intäkter från företagsgolf i stort sett har försvunnit och den samhällsekonomiska krisen kommer troligen att påverka nästa års sponsorintäkter hos klubbarna.

Vi bör komma ihåg att ökat medlemsspel också medför ökade kostnader för banskötsel – utan att intäkten ökar. Ökat medlemsspel minskar också mängden möjliga greenfeerundor. Här finns en risk att den positiva effekten på ekonomin blir begränsad.

Själva använder vi budgeten för de inställda resorna till Wales och Spanien till att boka hus på golfbanor med boende mellan två och sju dygn i Sverige. Vi har hunnit med två sådana weekendresor med familj och har ytterligare 10 dygn bokade.

Om Sverige återgår till det normala så lär vi lägga den budgeten på linksbanor i Wales nästa år. Fler lär göra som vi.

På det kommer då de utmaningar som golfen får som följd av det ökade intresset. Golfen har alltid varit duktig på att rekrytera nya golfare. Minskningen sedan 2004 till 2015 har berott på att för många lämnat av olika orsaker. Klubbarna har blivit ofantligt mycket bättre på att ta hand om sina nya medlemmar och kunder men det kan föreligga en resa innan bättre är bra. Servicen har förbättrats men kraven på bemötande har också ökat.

Kostnaden ökar

Golf är en tulipanaros. Anläggningen konkurrerar på en upplevelseindustrimarknad medan föreningen enligt dess stadgar borde arbeta med idrotten golf. Konkurrensen om människors fritid är stenhård och ökar. Kostnaden för varje ny kund ökar. 

Golf är svårt. Den ofantliga glädje som golf ger kommer efter många timmars träning. Det krävs mycket stimulans för att ge nytillkomna kunder den glädje som gör dem till livslånga medlemmar.

När äldsta barnbarnet nu går golfskola har mitt mantra varit ”vill ni få fyra timmar med en tonåring är golf enda sättet”. Här är problemet en social miljö där han har kompisar. Detsamma gäller alla som kommer som ensamma till golfen.

Som tidigare heltidskonsult på förbundet har jag studerat golfen ur alla perspektiv i nu nästan 30 års tid.

När jag ser tidningen ”Golfa” blir jag bara trött. Jag har bara läst den digitalt då den inte hamnat i min brevlåda. Den kan i och förty hamnat i min brevlåda men då har den åkt i återvinning likt allt annat som inte var räkningar, jag brukar inte kolla sånt. 

Papperstidning? Nu?

Här lägger förbundet cirka 10 miljoner kronor på en papperstidning samma vecka som News Corp lägger ned 100 papperstidningar. 

Förbundet låter dessutom en kundtidningsproducent göra sin tidning.

Försiktigt uttryckt så var den lika spännande som en långfredag i min ungdom.

Gör om, gör rätt – lägg ned.

I stället: Beställ 500 artiklar med olika vinklingar och med bra bilder och erbjud dessa till 200 olika medier. Det skulle kunna skapa fler än 100 000 nya golfare. Lägg ut textproduktionen på frilansare. Är de redaktionella texterna tillräckligt bra tas de in. Inget media har råd att inte ta emot bra innehåll i dagens läge.

Vi ser, utifrån förbundets egen statistik, att det inte bara är kommunerna som har problem med demografin. 41 procent av alla golfrundor spelas av golfare som är äldre än 60 år, och 63 procent av rundorna spelas av golfare som är över 50 år. 

Golfen och de gamla

Vad kan man dra för slutsats?

Jo, att golfens främsta konkurrent i ökad utsträckning är äldreboenden och kyrkogårdar. Fördelen för samhället är att golfare är friskare än andra och kostar mindre som gamla. Nackdelen för golfen är att det är svårt att framstå som trendig om majoriteten av utövarna är i min ålder och uppåt. 

Det är allvarligt att 33 procent av alla registrerade golfare inte spelat en enda golfrunda fram till vecka 23. 

Det är nästan lika allvarligt att 25 procent har spelat färre ronder än fyra. 

Här har vi de som betalar marginalskatt på sina rundor. 18 procent av golfarna byter medlemskap varje år. Bara två procentenheter väljer ett dyrare alternativ. 16 procent slutar eller väljer ett billigare. 

»Det traditionella medlemskapet är en affärsrisk ingen klubb har råd att ta…«

Dan Persson

Det här skapar en negativ spiral som i slutändan tvingar fram väsentligt ökade medlemsavgifter som skrämmer bort ännu fler. Vi är snubblande nära ett behov av att införa avgift utifrån antal rundor. De som spelar mycket betalar fortfarande mindre per runda men mer än idag. Affärsmodellen krackelererar.

Nu skall vi njuta av boomen som Corona skapat. Men vi ska också förbereda oss på att det blir ännu tuffare sen. Det är dags att göra något åt elefanterna i rummet. Att man kan spela 100 rundor golf för samma pris som de som spelar en runda per år är en affärsrisk ingen har råd att ta.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Dan Persson
Ladda fler i Krönika

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Corona tvingar fram en nödvändig och snabb förändring av golfen i Sverige

När statistik över de mest snabbväxande golfklubbarna i år nyligen presenterades, visade d…