Hem Ekonomi & affärer Per Adler avgår efter storförlust på SGF Affärsutveckling

Per Adler avgår efter storförlust på SGF Affärsutveckling

Vd för Svenska Golfförbundets affärsbolag, Per Adler, tar konsekvenserna av det dåliga ekonomiska resultatet 2007 och avgår. SGF Affärsutveckling förväntas göra en förlust på drygt 10 miljoner kronor.

– Mot bakgrund av de påfrestningar affärsverksamheten har upplevt under 2007 så är styrelsen överens med Per om att detta är en nödvändig åtgärd för att säkerställa en konkurrenskraftig verksamhet framöver, säger Mia Reich-Sjögren i bolagets styrelse.

Som Golfbranschen.se berättade förra veckan avgick Mats Enquist efter att ha förespråkat ett ekonomiskt stålbad för Svenska Golfförbundet. Förbundsstyrelsen höll inte med.

Frågan är hur de reagerar när VD:n för SGF Affärsutveckling, Per Adler, lämnar sin post efter ett skralt år.
Scandinavian Masters uppges ha gått med 6 miljoner i förlust. Andra källor hävdar att förlusten är nästan dubbelt så stor.
Dessutom har förbundet köpt Red Tee samtidigt som intäkterna på medieverksamheten sjunkit.

”För första gången har jag känt att jag inte har haft fullständig kontroll över ekonomin, och då får man ta konsekvensen av det”, sa Adler vid ett informationsmöte i Golfens Hus på måndagsförmiddagen.

En extern konsult ska nu se över affärsbolagets verksamhet. Gunnar Håkansson är tillförordnad vd och tf generalsekreterare.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

En kommentar

  1. Martin

    tisdag, 5 februari, 2008 at 13:26

    Golfförbundet bör ta en allvarlig funderare på om internationella stortävlingar och medieverksamhet är en del av deras uppdrag från medlemmarna. Tävlingar och tidningar sköts oftast bäst av fristående entreprenörer utan inblandning av idrottspolitik. Sälj av dessa två verksamheter och satsa pengarna på att locka fler utövare till sporten så att klubbarna kan få bättre ekonomi.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Toptracer i nytt samarbete med Sweetspot för att öka lönsamheten

Toptracer ingår ett strategiskt partnerskap med Sweetspot. Samarbetet kommer att kunna öka…