Hem Marknad & media Han satsar på ett nytt golfmagasin – på papper!

Han satsar på ett nytt golfmagasin – på papper!

1

I dagarna släpps det första numret av ett nytt svenskt golfmagasin på papper – Svenska Golfmagasinet.

Golfbranschen pratade med magasinets grundare och ägare, Jonas Elfving:

Varför gör du detta just nu?

– Vi gjorde ju tidigare ett magasin åt Nordea Masters, på uppdrag av Lagardere, när tävlingen spelades på Barsebäck, PGA National, Bro Hof och på Hills. Sedan har vi tittat på möjligheten att göra tidningen själva och har nu reggat titeln hos PRV.

Hur vågar du starta ett golfmagasin på papper? Är du inte rädd att det är en väl stor utmaning?

– Nej, vi är färdigsålda! Det har gått fantastiskt bra. Vi har fått ett jättebemötande: Vi har Porsche, och flera tunga annonsörer. Alla vill vara med och synas. Jag tror det beror på att vårt content, vårt innehåll, är så bra och att vi levererat under så många år. Vi har ett exklusivt papper och ett lackat omslag. Liggtiden på ett magasin är ganska lång och det blir ganska många läsare.

Hur ska ni distribuera?

– Vi finns på de mest exklusiva klubbarna i Sverige till att börja med. Och vi har fått frågor från andra klubbar också och då har vi skickat tidningen dit också. Det har gått över förväntan.

Vad kan ni som golftidning tillföra?

– Allt är unikt! Alla artiklar är egenproducerade. Allt är beställt för oss. Vi har alltså inget TT-material, om jag nu får vara lite ofin och uttrycka mig så.

Jo, det förstår jag. men vad kan ni ge läsaren som han eller hon inte hittar i förbundets Golfa, i Svensk Golf eller i Golfbladet?

– Du får ju en fantastisk läsupplevelse. Det är något helt unikt. Det är så det är. Jag kan inte uttala mig om de andra. Det är klart att jag har sett Golfbladet och förbundets tidning men Svenska Golfmagasinet är ju lite mer av ett livsstilsmagasin. Du får en unik läsupplevelse och en ganska unik paketering också.

Du tror på papper?

– Jag gör det. Det var en jättetung annonsör, som varit oss trogen i många år, som sa: “Det är så himla gott för jag kan se när magasinen är ute. Jag kan inte räkna digitalt.” Vi har många varumärkesstärkande kunder som annonserar, och kanske inte det här klickandet med ett erbjudande hit eller dit. Utan de vill synas hos oss och de är nöjda och kommer tillbaka hela tiden.

Hur ska tidningen finansieras?

– Den är helt och hållet annonsfinansierad.

Är detta ett projekt som du gör med hjärtat eller hjärnan? 

– Hjärtat! Det är mycket hjärta. Vi har en jättepassion i det här med skrivande. Sedan försöker vi hitta finanser för det. Historiskt har vi haft många uppdrag och gjort tidningar för ridsport och padel men de produkterna har vi inte ägt själva. Nu sa vi att vi skulle äga den här produkten själva. Lite berodde det också på att det inte blev någon golftävling i år. Då sa vi att vi skulle göra fyra golfmagasin i stället. Det är reggat som en posttidning. Vi kommer med två utgåvor i år och fyra nästa år.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Oskar Åsgård lämnar Svensk Golf: “Ska bli spännande att testa något nytt”

Oskar Åsgård, chefredaktör för Svensk Golf, lämnar tidningen och Egmont efter 15 år. Golfb…