Hem Marknad & media Nya golftrenden: Antalet golfare växer utanför golfklubbarna – men ger det fler golfare?

Nya golftrenden: Antalet golfare växer utanför golfklubbarna – men ger det fler golfare?

Popstroke

Allt fler spelar golf – men inte på det traditionella sättet.

Amerikanska National Golf Foundation (NGF) har undersökt vad de nya, alternativa sätten att ägna sig åt golf egentligen betyder för spelet.

Med alternativa sätt åsyftas exempelvis företeelser som Topgolf och PopStroke, vilket i Sverige torde kunna återspeglas i de många anläggningar som dykt upp för simulatorgolf och de möjligheter att ”utöva golf” på exempelvis en TrackMan-range.

NGF skriver på sin hemsida att:

”Det finns purister som tror att golf bara definieras av spel på en traditionell 18-hålsbana. Men det går inte att förneka att golfupplevelserna utanför banan – Topgolf och PopStroke (där flera svenskar rönt framgång), till exempel – är en fördel för att utveckla spelet. Enligt National Golf Foundation hänför 10 procent av dagens 25,6 miljoner golfspelare sina upplevelser utanför banan till att de tog steget och började med spelet på banan.”

Det finns det som menar att pickleball är den snabbast växande sporten i Amerika.

Procentuellt har pickleball en snabb tillväxtbana (+18% CAGR sedan 2014), men om den mer samtida och heltäckande definitionen av golf, som omfattar även olika former av ”gräslöst” deltagande där människor svingar klubbor och slår bollar mot verkliga och/eller virtuella mål, har golfens tillväxt i USA under de senaste åtta åren toppat pickleball med 4,5 miljoner utövare.

Detta faktum framhålls sällan. Av två anledningar. Golfen vill inte anklagas för att vara opportunistisk (och ”flytta målstolparna”). Dessutom har golf utanför banan varit något tvivelaktigt och icke accepterat.

Frågan är vad de nya formarna av ”golf” betyder för spelet?

Får det golfen att växa? Eller riskeras en kannibalisering på traditionellt golfspel?
Hur många nya golfare har dess golfformer producerat?

Frågorna är svåra att besvara, menar NGF:

“För det första finns det analytiska utmaningar att sortera in- och utflöde i golfens deltagarpool. Hur klassificerar man en person som provade Topgolf 2019, provade gräsgolf för första gången 2021, men som inte har spelat, i någon form, under de senaste 18 månaderna? Är dessa fortfarande en ’skapad golfare’?”

NGF pekar också på en mer filosofisk fråga ur både affärsmässigt och kulturellt perspektiv: Vad innebär det att vara golfspelare? Måste du spela ett visst antal rundor per år? Spendera en viss summa pengar? Eller räcker det med att du identifierar dig som en golfare?

En tredjedel av alla aktiva spelare i USA gör inte det.

Följande fakta är hämtat från NGF:s undersökning:

• Uppskattningsvis 2,5 miljoner (10 %) av dagens 25,6 miljoner spelare på banan krediterar sina upplevelser utanför banan till att de spelat en traditionell golfbana.

• Ungefär hälften av de som spelar på bana säger att off-courseaktiviteter ”återförenat dem” med golfen.

• Intresset för att ta upp det traditionella spelet är fem gånger högre bland ”icke-golfare” med erfarenhet utanför banan, än de utan.

• Cirka två tredjedelar av dagens nybörjare kommer till klubben med erfarenhet från golf utanför banan, jämfört med mindre än 40 procent för fem år sedan.

NGF drar följande slutsatser:

  1. För det första är det tänkbart att varken den pre-pandemiska stabiliteten eller post-pandemiska tillväxten vi har haft på grönt gräs sker utan de katalytiska effekterna av det ”gräslösa” spelet. Faktum är att vi noterar att efterfrågan på traditionell golf nådde en vändpunkt när utbudet utanför kursen nådde en ”kritisk massa” på stora marknader.
  2. Detta är inte det nollsummespelet många fruktade att det skulle vara, där golfrelaterad tid, uppmärksamhet och pengar omfördelas från den ena sidan till den andra. Det verkar som att den totala kakan blir större och att golf på det hela taget tar bort de knappa resurserna från andra fritidssysselsättningar.
Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

En kommentar

  1. Mats

    onsdag, 23 augusti, 2023 at 20:31

    Min reflektion över artikeln är att den inte drar några slutsatser. Min erfarenhet som ordförande i en traditionell golfklubb säger att det är väl bra om vi kompletterar varandra. Den säger också att vi som traditionell golfklubb ska fortsätta att koncentrera oss på att ge de traditionella golfmedlemmarna bästa upplevelse. Då räknar jag bort de som är medlemmar i klubbar som inte kan serva sina egna medlemmar med golfbana. Dessa borde vi skilja från dem som betalar vad det i verkligheten kostar att driva en riktig bana/klubb.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…