Husqvarna robotklippare

Allt fler svenska golfklubbar låter robotgräsklippare från Husqvarna ta hand om klippning av fairway och ruff. Här berättar fyra ban- och klubbchefer varför de valde Husqvarna – och hur robotklippningen fungerar i praktiken.

1. Jonny Lindström, klubbchef och vd, Örebro City Golf:

»På 5 år sparar vi 2,5 miljoner på att klippa med robotar«

Thomas Bergström, banchef, och Johnny Lindström, klubbchef, Örebro City Golf & CC vars två banor i Gustavsvik respektive Mosjö numera klipps med Husqvarna Ceora.

På Örebro City klipps numera alla ruffar på klubbens två 18-hålsbanor samt samtliga fairways och ruff på klubbens 9-hålsbana. Men även på 18-hålsbanorna klipps fairways med robot: 9 fairways på Gustavsvikbanan klipps av en robot och sju hål på Mosjö-banan. 

»Vi har precis sålt alla klippare utom två fairwayklippare och i stället leasat 15 robotar från Husqvarna. När vi körde cylinderklippning köpte vi nya klippare var 60:e månad. Tittar man på hela rasket med finansiering, personal, gödsling, besparing och dieselinköp så sparar vi 2,5 miljon kronor under en 5-årsperiod på att gå över till Husqvarnas robotar. Men framför allt: Jag tycker att det blir mycket bättre klippresultat! Det är ju det som är den absolut största anledningen.«

Blir det så bra, menar du?

»Ja, visst, absolut. Det finns naturligtvis också en miljöaspekt och även en ekonomisk sådan men vi har i 3 års tid haft robotplockare och robotklippare på en av våra driving ranger. Då märkte vi att det var både driftsäkert och gav bra resultat. Där tänkte man kanske inte så mycket på kvaliteten eftersom det är en range men under fjolåret testkörde vi klipparna på fairway under hela sommaren och det blir verkligen mycket bättre. I och med att den klipper oftare så ställer sig gräset upp. Det ser mer välputsat ut.«

Har ni kvar några traditionella klippare?

»Vi har kvar två fairwayklippare, en per anläggning. För säkerhets skull. Om det funkar bra, vilket vi verkligen tror, kommer de att säljas också. Då kör vi robotar på alla ytor. Personalen, både mekaniker och banskötare, är väldigt positiva. De har köpt det här med hull och hår och har arbetat tillsammans med vår lokala Husqvarna Pro-partner som sköter installation och service. Det är en enad front eftersom tester visat att det verkligen blir mycket bättre klippresultat. Det går ju alla i gång på. När det dessutom är bra för miljö samtidigt som man sparar pengar – då är det bara att köra!«

Varför blev det just Husqvarna?

»Vi testade olika märken. Men när det blir en så stor apparat som det är för oss, då kändes det viktigt att gå in i ett samarbete med Husqvarna som har det här nätverket av Pro-partners. Då har vi en lokal kontakt som gett ett väldigt bra intryck. Det var den samlade bilden som avgjorde.« •


Läs mer ladda ned en pdf om
Husqvarnas självgående lösningar
för golfbanor.


2. Pär Fahlén, banchef, Läckö Golfklubb:

»Från 40 timmars arbete i veckan till 12 – det var inget att diskutera.«

Pär Fahlén, banchef på Läckö

På Läckö Golfklubb testkördes Ceora som ruffklippare på 18-hålsbanan i ruffen förra året. När man i år kör i gång med robotklippare »på riktigt« gör man det på den citynära 12-hålsbana som klubben driftar från och med 2024.

»Intrycket från fjolåret är ju att det blir ett väldigt fint resultat och då pratar jag om ruffen«, säger Pär Fahlén. »Eftersom Ceora kan gå hela tiden blir klippintervallen betydligt tätare än vad vi klarar av med befintlig personal och de ruffklippare vi har sedan tidigare. Men i år kommer vi att testa på vår pay- and play-bana. Vi kör Ceora på alla fairways där. Det handlar om cirka 2,5 hektar. Sedan kommer vi att ha fem Husqvarna 550 som klipper all ruff.«

Hur är det med ekonomin? Har du räknat på det?

»Ja, det har jag ju. Anledningen till att vi startar på pay & play-banan är att i stället för att lägga 40–45 timmars arbete i veckan på en ›gubbe‹ så kommer vi ned till 12 timmar i veckan på samma bemanning, för hela banan. Så det var egentligen inte mycket att diskutera. Det var ett självklart beslut med tanke på att vi vill lägga så mycket kraft och personal som möjligt på Läckö. Vi sparar väldigt många arbetstimmar på att använda Ceora på fairway och ruff på 12-hålsbanan. På Läckö var det ett annat scenario. Vi har inga banklån på våra ruffklippare och de är fortfarande i ett väldigt bra skick. Därför har vi inte investerat i robotklippare för ruffen där. Det investeringarna gör vi successivt under de kommande fem åren. Det blir några robotklippare per år för att slussa ut de andra maskinerna.«

Har ni några gamla maskiner på 12-hålsbanan?

»De finns kvar som reserv. Det är en ren säkerhetsåtgärd. De maskinerna står kvar i garaget men kommer inte alls att nyttjas i samma utsträckning som tidigare.«

Kvaliteten blir bra liksom ekonomin – och så får ni ett mer miljövänligt alternativ på köpet. 

»Precis, exakt. Alla klubbar har olika upplägg beroende på hur mycket de har på leasingavtal. Men det är klart att robotar på sikt kommer att vara ekonomiskt bra och förhoppningsvis kommer alla golfklubbar att få behålla befintlig personal så att man kan lägga kraft på man inte hunnit med tidigare. Det är en balansgång det där. Jag är emot att ta bort personal bara för att man sätter in robotar. Det finns ju så otroligt mycket att göra på en golfbana.« •


3. Björn Sturehed, vd, Landeryds Golfklubb:

»Klippkvaliteten är fantastisk!«

Björn Sturehed, klubbchef och vd på Landeryds Golfklubb.

Landeryd vill ligga i framkant av utvecklingen och klubbens vd Björn Sturehed har koll på det mesta som kan tillföra värde för medlemmarna och höja kvaliteten på Landeryds golfbanor. Därför testade han och golfklubbens två banchefer Husqvarna Ceora redan förra året. Både Björn och bancheferna blev imponerade. Därför rullar 11 Ceora-klippare från Husqvarna på banorna i år.

»De var här och installerade en provrobot och efter det blev det skarpt läge«, berättar Björn Sturehed. »Dels eftersom de gjorde ett bra jobb, dels för att det blev ett bra klippresultat. Vi funderade på var vi tyckte att de skulle gå och det som passar vår bana bäst är högruff, semiruff och kring greenerna. Från mitt perspektiv handlade det om det estetiska. Klippkvaliteten är fantastisk – men jag ser det estetiska som ett stort värde också. Vi vill kunna klippa de mönster som är karakteristiskt för banorna.«

Blir det en besparing?

»Jag kan inte säga säkert att det blir en besparing för vår del men det är heller inte därför vi gör det. Om jag tittar på totalaffären kostar det lite mer för oss första året men inte efter det. Vi gör inte det här för att dra ned på personalstyrkan. Det vi frigör i tid från dem som tidigare klippte ruffen, de resurserna använder vi för att höja kvaliteten i övrigt på vår anläggning. Så beslutet baseras på att jag och klubbens två banchefer hela tiden vill utveckla vår anläggning kvalitativt. Jag ser att robotarna bidrar till att höja kvaliteten på upplevelsen. Jag ser inte bara den ekonomiska aspekten. Den är förstås viktig men det är också viktigt med vår miljöprofil. Och självfallet är en robot mer miljövänlig än en fairwayklippare som drivs med diesel.« •


4. David Carlander, vd, Lydinge Resort:

»Vi valde Husqvarna eftersom vi tyckte att resultatet var klart bättre«

David Carlander är vd på Lydinge Resort där Husqvarna Ceora klipper fairway, ruff och foregreen.

På Lydinge Resort är sju stora Ceora-robotar och en mindre robot från Husqvarna i drift sedan banan öppnade säsongen 2024. Maskinerna klipper fairways, ruff och foregreen samt en del andra ytor runt klubbhuset. 

Vilka är fördelarna med Husqvarnas robotklippare som du ser det?

»Resultatet! De ger ett fantastiskt klippresultat. Vi ser redan stor skillnad jämfört med det vi hade innan. Det är vackert för ögat med de här skarpa tydliga klipplinjerna vi kan skapa.  Så framför allt resultatet. Men också effektiviteten. De klipper ju hela tiden och gräset mår bra av att dagligen få sig en liten ›topping‹. Utifrån spelarens perspektiv så spelar han alltid på en nyklippt golfbana. Eftersom de klipper fairways på nätterna så är de inte direkt i spel under dagtid. Då går de i ruffen och på gångar och andra ställen. Så jag tycker att det är en fantastisk produkt att ha på sin anläggning. Och sedan gör vi självfallet en besparing på diesel. Att de är eldrivna är ju så klart bra för miljön också. Så det finns många fördelar. Sedan har vi valt att ha kvar våra banarbetare. De jobbar nu med att höja finishen på andra delar av banan för att skapa en bättre spelupplevelse.« 

Varför blev det Husqvarna?

»Vi bestämde oss egentligen förra året när vi hade lite tester här, i slutet av sommaren. Vi testade lite olika leverantörer men valet föll på Husqvarna eftersom vi tyckte att resultatet var klart bättre. Det handlade också om deras engagemang, hur de följer upp och hur de fungerar som företag i form av ansvarstagande. På den delen är de outstanding. Det känns väldigt tryggt att göra detta med dem. De var väldigt tydliga från början med att de var med oss under hela resan. Och vi var tydliga med vad vi förväntade oss i form av samarbete och uppföljning. Och det har de hållit till punkt och pricka.«

I ett framtida perspektiv – tror du att alla golfklubbar kommer att gå över till robotar?

»Ja, absolut. Hundra procent. Jag kan inte se varför man inte skulle göra det.  Det har bara fördelar. Sedan har kanske klubbar som är medlemsägda en liten längre startsträcka innan de tar steget och släpper maskinparken för att investera i detta.

Vad har ni gjort med era gamla maskiner?

»Vi har våra maskiner kvar, faktiskt. Det var väl som en liten säkerhetsåtgärd, om något skulle gå snett. Utifall att något mot förmodan skulle ske så har vi våra maskiner startklara. Men vi kommer att sälja ut dem nu.«

Det är verkligen ett paradigmskifte på väg?

»Ja, och Husqvarnas utveckling med uppdateringar är väldigt intressant. De är väldigt framåt när det gäller maskinutvecklingen. Ceoran är ju egentligen ett skal; ett batteri där du kan koppla på vad som helst egentligen. Det är jättespännande att se vad man kan göra mer än bara klippa med maskinerna. Som sagt, det är ju en robot som du kan koppla på vad du vill. Jag tror utvecklingen kommer att gå snabbt.« •

Bli en del av den gröna omställningen – boka en demo du också!

Klicka på bilden för att boka en produktdemonstration av skräddarsydda lösningar från Husqvarna! Eller ring en av våra representanter, Johann och Andreas.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Så ska Solbacka resa sig ur askan: ”Alla bokningar ska genomföras som planerat”

På morgonen den 12 maj utbröt en brand i restaurangbyggnaden på Solbacka Golfklubb. Byggna…