Driving range golf

Sweetspot presenterar nu ett bokningssystem för all golf 

Systemet smyglanserade redan 1:a oktober 2021.

Lanseringen av det helt nya bokningssystemet går i linje med Sweetspots långsiktiga målsättning – att samla hela golfanläggningens bokningsbara produkter i ett och samma system.  

– Det gör vi för att underlätta för golfare som därmed enklare kan hitta det man söker samt ge dem en härligare bokningsupplevelse totalt sett. Men vi gör det också för att klubben ska kunna mäta hur hela anläggningen nyttjas. Effekten av mer data är att man tydligare kan se var framtida investeringar bör göras och klubben kan göra bättre prognoser på hur investeringen betalar sig i form av ökade intäkter och ökat medlemsvärde, säger Henrik Ahlin, vd för Sweetspot. 

Det finns många system som administrerar bokade tider och banor. Det unika med Sweespot är att systemet är ensamt om att vara byggt för att optimera intäkter. Sweetspot är också ensamma om att presentera en lösning för golfbanor, simulatorer samt driving range – all golf i en app!

Prognoser för framtiden är att golfare kommer att använda sig av fler sätt att konsumera golf än att enbart boka en starttid och spela på banan. Genom att inomhusgolf nu börjar etablera sig som ett nytt hett fenomen på golfmarknaden kommer golfen att nå ut till nya målgrupper och skapa nya golfare. Det går att dra paralleller till bowling där två miljoner svenskar bowlar minst en gång varje år. Simulatorgolfen är ett enklare och kanske också roligare insteg till golfen för målgrupper som aldrig varit intresserade av golf tidigare.

Om svenska golfklubbar erbjuder simulatorgolf på sina ranger skulle det kunna innebära att många som normalt inte åker till en golfanläggning kommer att söka sig dit.  

– Vi kommer därmed öka rekryteringen av golfare till golfen men den goda effekten kommer inte enbart gynna nyrekrytering utan det kommer också leda till att vi kommer behålla fler av befintliga golfare, säger Henrik Ahlin, vd för Sweetspot. 

– Det kommer dock behövas en framtida beteendeförändring när det gäller golfarens rangekonsumtion då man på rangen kommer att behöva boka tid i stället för enbart köpa bollar och hoppas på en ledig matta. Den förändringen behöver ske eftersom träningen kommer att vara kopplad till att man använder simulatorfunktionen och då blir det tid man har som utgångspunkt.  

Det är av denna anledning som Sweetspot nu inför en möjlighet för anläggningar att tillåta bokning av matta även på rangen. Många golfklubbar har kö på rangen under vissa tider. Framför allt gäller det mattor under tak eller med infravärme. För en golfklubb är det en serviceåtgärd att tillåta bokning av dessa efterfrågade mattor. 

Men det behöver inte vara så att kö krävs för att bokning av rangematta ska vara intressant. Genom att använda ett bokningssystem förbättras också kommunikationen med kunden som enkelt kan se om rangen är bokad för junior- eller gruppträning.

Ett annat scenario är att det regnar och bara några få platser finns under tak och man vill säkerställa att man får just en sådan matta. Man slipper åka till klubben på chans. Ett annat alternativ är att man kanske vill ha två mattor bredvid varandra för att man ska träna ihop med sitt barn, och tycker det är värt några kronor för att säkerställa det. 

– Detta kommer inte skada det vanliga rangebeteendet som finns idag. Är mattor lediga så är det ju bara att ställa sig där och slå och tanken är ju inte att alla mattor ska vara bokningsbara, säger Henrik Ahlin som berättar att Sweetspots kalkyler kan ge en golfklubb nya intäkter på mellan 70 000 och 500 000 kronor per år, beroende på upptagningsområde och beläggning.  

– Vi blir en aktör som förbättrar rekryteringen till golfen genom att insteget är enklare vid simulatorgolf och antalet simulatorer exploderar nu. Vi blir en aktör som ger klubbarna ökade intäkter men det som gör mig mest glad är att vi blir en aktör som är med och skapar mera glädje med golfen. Mer träning ger fler bra slag som ger mer glädje. Förbundets mål om bättre golfare blir något som vi också är med och bidrar till. 

Kontakt:

Henrik Ahlin, 070–720 22 31 

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Golfbranschen
Ladda fler i Promotion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Många nya golfklubbar har valt Golfinity för sin golfwebb under hösten – nu är tiden att modernisera webben!

Bara under den senaste månaden har sju nya golfklubbar valt Golfinity som webblösning! Pro…