Hem Marknad & media Konkurrensverket avskriver Sweetspots anmälan om GIT

Konkurrensverket avskriver Sweetspots anmälan om GIT

Min Golf

Det blir ingen fortsatt utredning av Sweetspots klagomål om konkurrensförhållanden avseende Golfsveriges administrationssystem för golfklubbar.

Det svenska techbolaget Sweetspot lämnade in ett klagomål till Konkurrensverket gällande Svenska Golfförbundets IT-system GIT i slutet av mars.

Klagomålet avsåg missbruk av dominerande ställning och grundas på det faktum att golfklubbarna inte själva kan välja vilket IT-system de vill använda.

Konkurrensverket beslutade den 12 juni att inte ytterligare utreda Sweetspots anmälan. Anmälan leder därmed inte till någon utredning om brott mot konkurrenslagen i form av missbruk av dominerande ställning, och ärendet skrivs av.

Konkurrensverket gör bedömningen att det inte finns tillräckliga indikationer på ett konkurrensproblem som skadar konkurrensen och konsumenterna för att prioritera en fortsatt utredning på denna grund. Konkurrensverket anser inte heller att det finns skäl att prioritera en fortsatt utredning utifrån någon av de andra grunderna i prioriteringspolicyn.

– Vi välkomnar konkurrensverkets beslut att avskriva ärendet. Det går i linje med den hållning vi hela tiden haft och varit trygga i – att GIT inte utgör ett brott mot konkurrenslagen, säger Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare och stabschef på Svenska Golfförbundet.

– SGF har alltid varit noga med att göra rätt och följa all relevant lagstiftning. Vi har under många arbetat med just konkurrensrättsliga frågor och säkerställt att SGF inte missbrukar den dominerande ställning ett idrottsförbund kan anses ha på vissa områden, säger Bo Bengtsson och fortsätter:

– När det gäller GIT är det medlemsklubbarna som beslutat att utveckla systemet, som finansieras av golfklubbarna gemensamt. GIT är inte tvingande för klubbarna och vi erbjuder dessutom en fri, marknadsanpassad och rättvis licensmodell för GIT API där vi har nära samarbete med flera andra aktörer i branschen.

Här hittar du SGFs svar.
 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…