Golfbranschen saknar inte kunskap, den saknar insikter. Insikter som kan fås genom moderna system som samlar in rätt data vilket leder till konkreta och underbyggda beslut till anläggningarnas vinning.

Enklare och äldre bokningssystem är i grunden inte skapade för att vara datadrivna, det är något som kommit på senare år i takt med att att man börjat konvertera värdet på data till riktiga värden, såsom intäkter och medlemsvärde.

De flesta branscher har genomgått förändringar där många konsumentprodukter anpassats till kundernas beteende för att fortsätta vara relevanta. Det är en utveckling som golfbranschen i stort valt att inte göra men det är något som behöver göras.

Bokningssystem finns det många av i golfbranschen, alla mer eller mindre likadana.
De löser bokningsadministration på ett bra sätt, men lämnar mycket att önska kring affären och kring de värden som anläggningar i längden vill skapa.

Sweetspot har tagit fram tre specifika områden som tillsammans kan skapa otroligt stora värden för golfanläggningar. Det ger inte bara bättre ekonomi för klubben utan även en bättre upplevelse för golfarna. Områdena är:

Data

Business Intelligence

Revenue Management

Att samla in rätt data på ett strukturerat sätt ger oss möjligheten att arbeta utifrån insikter som vi tidigare inte haft tillgång till. Det skapar i sin tur möjlighet att förstå var vi är och var vi vill som klubb genom rätt Business Intelligence.

För att genomföra förändringen till bättre anpassade spelarupplevelser och högre lönsamhet krävs ett antal olika Revenue Management-verktyg som gör förändringen möjlig.

Klubbchefen på Nässjö GK, Jens Gustavsson, har analyserat situationen och förklarar i ett nyhetsbrev vilken strategi som klubben har och hur de tänker använda Sweetspot och Revenue Management för att utveckla sin golfklubb:

“Vi som klubb måste försöka hitta medlemsformer som är attraktiva för så många som möjligt för att inte tappa medlemmar. Vi kan inte bara skära i våra kostnader framöver utan vi måste också öka våra intäkter för att säkerställa att vi kan leverera en bra kvalité och att behålla medlemmar blir då en viktig del. Vi måste möta er medlemmar där ni är och efter era önskemål om vi ska vara relevanta och kunna fortsätta utvecklas och jag tror att individanpassade medlemskap är en av framgångsfaktorerna i framtiden”

En annan intressant tanke handlar om nyrekrytering och hur vi som bransch på sikt ska lyckas behålla aktiva golfare. Genom att anpassa golfen till spelarnas behov och beteende och skapa paketeringar som passar fler kommer tröskeln till att bli en del av sporten sänkas samtidigt som vi gör de enklare för de som redan är golfare att stanna kvar. Det är en utveckling som kommer öka intäkterna för hela branschen.

För att ge fler tillgång till den värdefulla data som krävs för denna utveckling lanserar Sweetspot nu Sweetspot Free.

Sweetspot lanserar Sweetspot Free

Lanseringen av Sweetspot Free har sin grund i att bokningssystem borde vara värdeskapande och inte bör kosta något att använda. Betalningsviljan för system ökar i takt med att värdet som systemet kan leverera ökar. Anläggningar i Sverige kan nu börja resan mot värdeskapande och intäktsökningar genom en kostnadsfri produkt som samlar in rätt data och som därefter kan uppgraderas när man känner sig redo att genomföra den förändringen.

Klicka här för att läsa mer.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Promotion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Husqvarna Ceora kan förändra golfbranschen i grunden

Det finns 38 000 golfbanor runt om i världen. Samtliga klipps av en människa som sitter på…