Den klassiska delen av golfen växer inte utifrån ett globalt perspektiv. Däremot exploderar den kring den del av sporten som kallas off-course, det vill säga driving range, simulatorer och träning.

I USA har marknaden för off-course nästintill dubblerats de senaste sju åren. Antalet aktiva spelare är i dag lika många på off-course som on-courseanläggningar. Även i Sverige ser vi en markant ökning av simulatoranläggningar. De finns både på klubbar och privata aktörer samt tech-ranger såsom TopTracer och Trackman dyker upp lite överallt.

Det är väldigt positiva nyheter för golfen, men det ställer också nya krav på anläggningarna som måste kunna möta golfarnas nya beteenden och behov. För att möta de nya behov som finns behöver anläggningarna först svara på frågor kring sin egen verksamhet.

Nya frågor dyker upp.

Som:

“Påverkar tränarnas arbete hur många medlemmar som lämnar klubben?” 

Och:

• “Kan vi öka tillgängligheten på banan genom att investera i rangen?” 

För att svara på dessa frågor utifrån konkreta insikter behövs ett system som levererar en överblick över alla delar av anläggningen och en helhetslösning som genererar data.

Här kommer Sweetspot in i bilden. De är unika i sitt slag med sitt smarta bokningssystem för golfbanor, simulatorer, driving range samt golftränare. Genom att samla alla dessa aktiviteter i en och samma bokningslösning kan anläggningarna få en bättre förståelse för hur de olika delarna i verksamheten hänger ihop och påverkar varandra. Det är ovärderlig information. Den gör att man kan skapa moderna paketeringar för att möta spelarnas behov och höja deras upplevelse av anläggningen. Vilket i sin tur gör att intäkterna ökar.

Det ger också möjlighet till medlemskap och erbjudanden som inte enbart är kopplade till spel på bana. Att hela anläggningen kan nyttjas skapar enorma möjligheter för anläggningar och klubbar att bättre nyttja sina resurser på bästa sätt.

Sweetspot lanserar Sweetspot Free

Lanseringen av Sweetspot Free har sin grund i att bokningssystem borde vara värdeskapande och inte bör kosta något att använda. Betalningsvilja för system ökar i takt med att värdet som systemet kan leverera ökar. Anläggningar i Sverige kan nu börja resan mot värdeskapande och intäktsökningar genom en kostnadsfri produkt som samlar in rätt data och som därefter kan uppgraderas när man känner sig redo att genomföra den förändringen.

Klicka här för att läsa mer om Sweetspot

Läs också: Kan vi se in i golfens framtid?

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Promotion

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Husqvarna Ceora kan förändra golfbranschen i grunden

Det finns 38 000 golfbanor runt om i världen. Samtliga klipps av en människa som sitter på…