Hem Ekonomi & affärer Golfamore Group köper 51 procent av Matchplay – satsar internationellt 

Golfamore Group köper 51 procent av Matchplay – satsar internationellt 

Matchplay internationaliseras och utvecklas som koncept – i samband med det går Golfamore Group in som delägare och förvärvar 51 procent av aktierna.

Matchplay är en matchspelstävling för par med officiellt handicap som spelas på klubbar anslutna till Svenska Golfförbundet.

Mellan 2020 och 2021 dubblade Matchplay antal deltagande lag i sin matchspelstävling för par med officiellt handicap. I fjol slog man rekord med nästan 800 anmälda lag till tävlingen.

– Matchplay har i flera år framgångsrikt anordnat Sveriges roligaste golftävling. Nu vill vi lyfta konceptet ytterligare och ta tävlingen utomlands. Golfamore Group blev verkligen en perfekt matchning för oss i vårt sökande efter en extern investerare som också är branschkunnig. Tillsammans kommer vi att ta Matchplay till nya höjder, säger Mikael Gräntz, VD och Medgrundare på Matchplay, i ett pressmeddelande.

Golfamore Group deläger sedan tidigare bland annat starttidsbokningstjänsten OnTee och Golfhäftet. Under 2021 investerade man även i Out of Bounds som återvinner och säljer golfbollar samt bedriver en europeisk e-handel av golfrelaterade produkter. 

– Matchplay har funnits på vår näthinna under en längre tid eftersom vi via Golfamore Groups bolag anordnar flertalet golftävlingar, bl.a. Golfhäftet Trophy som är Europas största partävling för amatörer och Under Par Challenge. Tävlingarna är mycket uppskattade av såväl golfarna som klubbarna och för de sistnämnda är våra koncept både lönsamma och ett perfekt skyltfönster för att attrahera fler gästspelare, berättar Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare Golfamore Group.

– Vi har följt Matchplay med stort intresse och ser fram emot att utveckla tävlingen genom att bland annat internationalisera konceptet. Att uppmuntra golfare att upptäcka nya banor är helt i linje med vår vision för Golfamore Group. Den delen kommer dessutom att bli extra viktig för branschen redan denna säsong då vi ser tendenser att golfspelandet kommer att minska jämfört med föregående år, avslutar Fredrik van Speijk.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Toptracer i nytt samarbete med Sweetspot för att öka lönsamheten

Toptracer ingår ett strategiskt partnerskap med Sweetspot. Samarbetet kommer att kunna öka…