Hem Utrustning & prylar Cobra släpper ny driverserie – Radspeed tar över efter Speedzone

Cobra släpper ny driverserie – Radspeed tar över efter Speedzone

Två år i rad har Cobra haft Sveriges bäst säljande driver, F9 Speedback och Speedzone.

Förväntningarna är alltså stora på den nya serien Radspeed som presenteras nu i veckan.

Efterföljaren heter Radspeed och serien innehåller inte bara tre olika drivermodeller.

Klubbserien sträcker sig från drivers via fairwaywoods och hybrider till järnklubbor.

Den gemensamma tanken som genomsyrar alla kategorierna av klubbor är den optimerade viktplaceringen.

Cobra kallar det för Radial Weighting och syftet är inte oväntat att maximera slaglängden för alla golfare. 

Så här förklarar Cobra principen som klubborna designats efter: 

”När vikt placeras långt fram, nära träffytan, skapar det en hög bollhastighet och ett lågt spinntal. Hög bollhastighet är bra för alla, och ett lågt spinntal är bra för de som har hög svinghastighet. Problemet med vikt enbart framtill är att klubban inte blir förlåtande. Dessutom minskar det dynamiska loftet vilket kan ge en låg bollbana för de som inte har hög svinghastighet. Om man i stället placerar vikten långt bak blir klubban mer förlåtande och bollen spinner mer. Alla mår bra av en förlåtande driver, och de som inte svingar i tourtempo slår längre med lite mer spinn. Men med för mycket vikt bak blir klubban baktung, vilket ökar det dynamiska loftet med för hög bollbana som följd. Så det gäller att balansera upp med både vikter fram OCH bak för att maximera en drivers prestanda.

Så vad Cobra gör med King Radspeed är att flytta isär vikterna så mycket som möjligt. Och genom att göra kronan hela 13 gram lättare än i Speedzonedrivern (och 20 gram lättare än F9 Speedback), frigörs ännu mer vikt att flytta ut där den gör mer nytta.”

Cobra kallar detta för Radial Weighting, och det är denna placering av vikt långt ut från klubbans tyngdpunkt som skapar mer längd för alla golfare.

Eftersom olika golfare är i behov av olika viktplaceringar för att nå maximal längd lanseras tre olika drivermodeller i samma serie.

3 modeller

KING RADSPEED DRIVER: För golfare som har hög svinghastighet, över 100 mph, och för de som vill kunna forma slagen åt båda håll. Med den tyngsta vikten långt fram har klubban hela 28 gram framtill mot bara 10 gram baktill. Det ger en extremt hög bollhastighet, men också lågt spinn vilket båda hjälper de som svingar snabbt att slå ännu längre. 

KING RADSPEED XB DRIVER: X står för Xtreme och B för Back. Här sitter en fast vikt längst bak för att göra klubban maximalt förlåtande, vilket skapar längd för de som inte alltid träffar mitt i sweetspot. Mer vikt bak ger dessutom ett spinntal som passar bättre för de som har en mer normal svinghastighet. Här har åtta gram placerats framtill och hela 20 gram baktill för att få till en driver som går långt och rakt. 

KING RADSPEED XD DRIVER:  En helt ny driver för Cobra, där D står för Draw. Genom att placera en vikt på 10 gram mot hälen roterar klubban lättare för att komma square eller en aning sluten i träffen. Det gör att en slice rätas upp och en lite matt fade bli till en längre draw. Så för spelare som ofta tappar bollen till höger, men som svingar för snabbt för Cobras F-Max, kommer här en variant som genom att räta upp slagen ger den golfaren mer längd.

Det finns alltså olikheter mellan drivermodellerna men samtliga har också likheter: Exempelvis CNC Infinity Face, som innebär att en robot har fräst träffytan så att den ska ligga så nära maximalt tillåtet värde för trampolineffekt som är möjligt. Samtliga drivers har också T-Bar Chassis som gör klubban vridstyv, och en Thin-Ply Carbon Crown-topp som gör att mer relativ vikt används för längd och mer förlåtande egenskaper.

Cobra KING RADSPEED släpps till försäljning 29 januari.

Priset är 4 999 kronor.  

Fakta:

RADSPEED DRIVER

Loft: 9,0 och 10,5° (ställbara ±1,5° i åtta lägen). Längd: 45,5”. Skaft: Fujikura Motore X F1 eller Fujikura Motore X F3. Färg: Black / Fluo Yellow. Krona: Matt. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect. Drivern finns också i Tour Length (44,5”).

RADSPEED XB DRIVER

Loft: 9,0, 10,5 och 12,0° (ställbara ±1,5° i åtta lägen). Längd: 46”. Skaft: Fujikura Motore X F3 eller Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Fluo Yellow. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.

RADSPEED XD DRIVER

Loft: 10,5 och 12,0° (ställbara ±1,5° i åtta lägen). Längd: 46”. Skaft: Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Fluo Yellow. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.

WOMEN RADSPEED XB DRIVER

Loft: 12,0° (ställbar ±1,5° i åtta lägen). Längd: 44”. Skaft: Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Elderberry. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.

WOMEN RADSPEED XD DRIVER

Loft: 12,0° (ställbar ±1,5° i åtta lägen). Längd: 44”. Skaft: Project X Even Flow Riptide. Färg: Black / Elderberry. Krona: Blank. Grepp: Lamkin Crossline med inbyggd Cobra Connect.

Fotnot: Fler skaft och grepp finns tillgängliga vid custom fitting.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Utrustning & prylar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu lanseras Wilsons nya mobilapp för custom fitting

Som Golfbranschen.se tidigare berättat ska Wilson Golf lansera en mobilbaserad custom fitt…