2024 lanserar Wilson ett nytt system för custom fitting – Wilson Fit AI.
Detta avslöjade Bob Thurman, relativt nyutnämnd global vicepresident för Wilson R&D and Golf, i ett pressmöte nyligen.
Hur det ser ut i detalj är ännu oklart – detaljerna avslöjas först i mitten av december – men Bob Thurman sa åtminstone följande.
»Riktigt cool«
– Det är ett AI-drivet verktyg som hjälper till att leverera en mycket snabb, innovativ och intuitiv app-baserad utprovning som bygger på sensorteknologi. Den är riktigt cool. Jag ska inte säga mer än så, men vi kommer att prata om mycket om detta nästa år. Vi ska leverera teknik som kommer att hjälpa utprovare över hela världen att få folk att spela våra klubbor.
Innan Bob Thurman introducerade nästa års produktnyheter berättade han också att det finns planer för en ny linje sportkläder inom moderföretaget Amer.
Bob Thurman började som ingenjör i flygindustrin men har nu arbetat i mer än två decennier med forskning och utveckling på Wilson Sporting Goods. Det har handlat om att generera innovativa koncept och teknologier i några av världens största sporter – baseboll, tennis, golf, basket, amerikansk fotboll och volleyboll.
Designade dimplar
– Mitt första jobb för Wilson var att designa dimplar på golfbollar. Man kan knappt tro att de skulle betala någon för att göra det, men det var där jag började min bana hos företaget.
Han måtte ha gjort ett bra jobb med dimplarna för Bob har varit kvar i över 20 år och har nu tagit sig till toppen.
– Jag har arbetat med alla våra alla våra ikoniska produkter men golf har alltid varit min passion, berättar Bob vars uppdrag är att förändra och utveckla Wilsons sätt att tänka och göra saker för att ta bolaget till en ny nivå.
– Allt handlar i grunden om att produkterna ska leverera prestanda, säger han. Jag har hjälpt alla våra affärsenheter att bli nummer ett: Vi är nummer ett i tennis, vi är nummer ett i baseball, vi är nummer ett i amerikansk fotboll, vi är nummer ett i basket och så vidare, och det är något vi siktar på att bli i golf också. Allt börjar med att ta fram fantastiska produkter.
Förtjänar mer
Och det gör man, om man ska tro MyGolfspy, som menar att Wilson inte tagit de marknadsandelar deras produkter förtjänar. I samband med att Tim Clarke klev ned från vd-posten i februari tidigare i år, skrev man:
»Idag är Wilson kvar på utsidan och tittar in trots att företaget har gjort solida och ofta enastående utrustning under det senaste decenniet. Wilsons järn har varit konsekventa i sin prestanda i MyGolfSpys Most Wanted-testning. D7 Forged var 2020:s Most Wanted-spelares distansjärn medan FG Tour V6-smidda cavity-backs var Most Wanted-spelarens järn 2017. Wilson-putters och golfbollar har också presterat bra i våra tester.«
– Jag har en passion för prestanda, utrustning, design och innovation och det är dessa saker som kommer att ta oss till nästa nivå, säger Bob Thurman.
Golf som sport
– En sak som vi har som andra företag inte har är att vi faktiskt är en del av ett multisportmärke inom sportvärlden. Det är en unik skillnad som skiljer oss från Callaway och TaylorMade. Vi ser sport i fler avseenden än någon konkurrent. Så vi tänker på golf som mer än ett spel. Vi ser det som en sport och det är det vi ska göra.
Bob Thurman vill också tydliggöra Wilson traditioner och långa historia inom golfen. Han menar att företaget har ett starkt varumärke och tar Gene Sarazen och hans sandwedge som exempel. Det var Wilson som tillverkade klubban åt Sarazen.
– Om ni har använt ett explosionsslag för att komma ur en bunker, så är det en konst och metod som Sarazen en gång skapade och som vi skapade produkten för att kunna genomföra.
Och Bob menar att det inte bara handlar om golf – Wilson verkar inom en bred sporttradition:
Arv att förvalta
– Vi uppfann den moderna fotbollen. Vi uppfann den moderna basebollhandsken. Vi uppfann den moderna tennisracketen med en T2000, och så vidare… och så vidare. Så vi har ett arv att förvalta. Vi ser som ett slags ”väktare av spelet” och det har vi som utgångspunkt när vi skapar utrustning.
Bob Thurman arbetade tillsammans med Tim Clarke och Tom Gruger när han kom till Wilson och deras uppgift var att etablera Wilson Staff.
– Vid den tidpunkten var varumärket Wilson inte nummer ett i tennis. Vi var inte nummer ett i baseboll. Vi var inte nummer ett i basket. Vi hade inte NBA.
– Så det satsas många dollar och görs stora investeringar på varumärkesnivå för Wilson, säger Bob Thurman som menade att vi nästa år skulle kunna skönja en viss ompositionering av Wilsonvarumärket.
– Men detta kommer vi att följa upp i ett separat samtal framöver.