Hem Marknad & media Strategi: Så ska Cobra erövra en ny målgrupp – utmanar konkurrenterna om singelhandicapare

Strategi: Så ska Cobra erövra en ny målgrupp – utmanar konkurrenterna om singelhandicapare

0

Cobra är ett starkt varumärke bland golfare med ett handicap på –15 och uppåt.

Nu siktar man på att bredda målgruppen. Med kampanjen King of Birdies vill man ta singelhandicapare från mer ”touriga” konkurrenter.

– Det är i gruppen spelare över hcp 15 och uppåt som vi har haft vår målgrupp och där är vi starka. Där vi inte är lika starka är singelhandicaparen, säger Martin Willners, Nordisk marknadschef på Cobra Golf och Puma.

  Det finns andra, mer tourinspirerade varumärken – som Titleist, TaylorMade och kanske i viss mån Ping – som traditionellt appellerar mer till den spelaren. De ligger före oss i den målgruppen. Men vi känner att vi har produkterna för de spelarna och att de är tillräckligt bra. 

Produkterna som ligger i fokus är franför allt KING Forged TEC men också CB/MB och Speedzone driver. 

– När vi är ute på demodagar säljer vi  jättemycket av KING Forged TEC men den vanlige pro´n ser Cobra som ett varumärke för hcp 15 och uppåt. Den synen på Cobra vill vi ändra. Deras kunder är intresserade och vi vill att pro´n ska förstå att även våra klubbor passar i dessa spelarnas bagar. Vi vet att vi har produkten och jag tycker vi förtjänar en större marknadsandel i den målgruppen. Vi vill få de bättre golfarna att ha med Cobra i sitt urval när de ska byta klubbor.

Cobra Golf har inte så många kontrakterade spelare på toppnivå, utöver Lexi Thomson, Rickie Fowler och Bryson Dechambeau. Plus senaste tillskottet Jason Duffner som är erkänt petig med sina val av klubbor. Nu ville man hitta ett sätt att nå bättre spelare genom vanliga golfare, snarare än genom tourspelare.

  Vi har funderat på hur vi ska kommunicera med låghandicapare. Vi har pratat om att satsa på spelare på Nordic League men kommunikationsmässigt är det inte de som siktar på att leva på sin golf vi vill nå utan spelaren som har hcp 3–10. Kan en vanlig kille utvecklas med våra klubbor kommer han att sprida det till sina golfpolare.

För att erövra den målgruppen satsar man nu på kampanjen King of Birdies som ska pågå i tre månader. King of Birdies är en uppföljare till förra sommarens One Length Challenge. Cobra bjöd då in medelgolfare som ville sänka sin hcp med One Length. Men nu är man alltså ute efter singelhandicapare.

Åtta utvalda spelare från Sverige, Norge Danmark och Finland ska under tre månader spela med KING Forged TEC för att tävla om vem som kan göra flest birdies. Ju mer golf de spelar, desto fler birdiemöjligheter får de.

Bara singelhandicapare uppmanades att söka eftersom kampanjen vände sig till spelare som gör många birdies. Gruppen består av sju killar och en tjej.

Alla som ansökte om att medverka fick meddela om de kunde tänka sig att spela med One Length eller inte. Av 685 ansökningar var det bara 147 som sa uttryckligen nej till One Length.

– Det är ganska spännande eftersom alla är passionerade golfare och ganska mycket yngre än snittgolfaren. Snitthandicapet bland de sökande var 9,6 och 40 procent av dem hade under 7,0 i hcp, vilket är mitt i prick på målgruppen för Cobra King Forged Tec, berättar Martin Willners.

Ett kriterium som beaktades i urvalsprocessen var hur aktiva de medverkande är i sociala medier.

“På så sätt får vi synlighet bland vanliga golfare och det är inte bara vi som pratar om våra produkter.”

– Vi fick väldigt passionerade golfare. Någon hade anlagt en egen green i trädgården, en annan hade en simulator i källaren. Och en av de utvalda är en pensionär som spelade 332 rundor på PGA National förra året. Vii hoppas på att synas en hel del i deras sociala kanaler. Deras roll i det hela är att berätta när de gör en birdie i sina sociala kanaler, på så sätt får vi synlighet bland vanliga golfare och det är inte bara vi som pratar om våra produkter.

Kampanjen är unik för Norden.

– Men jag har berättat om den för dem i USA och de gillar idén. De tycker det är ett roligt grepp.

Varför vill man nå låghandicapare? Är det inte bättre på att bli större i den målgrupp där den stora volymen finns?

– Vi ser nog att vi har mer att ta av i den målgruppen, vi är redan stora i den andra målgruppen. Sedan handlar det om image. Man vill alltid att bra spelare ska välja ens klubbor.

Efter tre månader avslutas kampanjen med en träff på Hook. Då avgörs vem som har gjort flest birdies. Och då har Cobra möjligen etablerat sig hos en bredare målgrupp.

– Jag tycker vi förtjänar en större plats hos den här spelartypen. För den duktige spelaren har vi en klubba som är bra på alla sätt.

 

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Han ska göra Sveriges nya golfmagasin: “Det är helt och hållet ett passionsprojekt”

I oktober kommer ett nytt svenskt golfmagasin: PAR Golf Magazine. Bakom satsningen står Ch…