2024 har varit ett skakigt år – men framtiden är ljus.
Detta enligt Niklas Knutsson, chef för Cobra Puma Norden.
När han summerade året i samband med att 2024 års produktnyheter presenterades på Viksjö Golfklubb, konstaterade han att framför allt det första halvåret varit kämpigt:
– Det är skönt att lämna 2023 bakom oss för vi tycker nog alla att det har varit ett kämpigt år. Det har varit väldigt mycket arbete men det har gett en begränsad utdelning, om man säger så. Vi ser 2023 som ett konsolideringsår. Dessförinnan har vi tre fantastiska år bakom oss tack vare en tillväxt inom golfen.
Första halvåret 2023 präglades av att det fanns stora lager kvar hos både butikerna och hos leverantörerna.
– Dessutom var våren kall. Det var först efter midsommar vädret blev bättre och spelet började komma igång.
Trots att säljbudgeten inte nåddes har Cobra tagit marknadsandelar. Cobra nådde marknadsandel på 26 procent i kategorin antal sålda metalwoods (units).
– Tittar vi på hela marknaden så är var fjärde metalwood som säljs i Sverige en Cobra.
De enskilt mest sålda drivermodellerna var Titleist TSR (8,7 %), Ping G430 (8,2%) och Cobra Aerojet (5,2%).
Även på järn var Cobra störst om man ser till antalet sålda klubbor (inte det totala värdet).
– Det var ett av våra viktigaste mål inför 2023: Att ta tillbaka andelar i järnsegmentet. En stor del av framgången på järn beror på att vi kan leverera så snabbt. Bra och prisvärda klubbor och snabb leverans. Kan vi addera ytterligare lite branding till det så kan vi bli väldigt starka 2024.
De snabba leveranserna hör förstås ihop med att Cobra under året etablerat en custom fitting-anläggning i Helsingborg, en anläggning som servar alla europeiska länder utanför Storbritannien.
– Jag vågar påstå att det är Europas modernaste custom fitting-anläggning. Det ser vi bland annat på leveranstiderna. Där jobbar 16 personer som har stenkoll på varenda komponent. Det är supermodernt. I snitt tar det 1,2 dagar att bygga ett set från det att ordern kommer. Vi har byggt 60 000 klubbor i år men har kapacitet att dubbla det. Flaskhalsen är att lagra komponenter.
På marknadssidan har Cobra i år ökat antalet demoevent med 38 procent, till 568 stycken. Men det kommer att bli färre nästa år.
– Vi kommer ändå att landa på fler än 500 event, säger Niklas Knutsson som också berättar att en helt ny marknadssatsning ska inledas 2024 – en satsning som ska ge en snyggare och bättre exponering i butik.
– Vi har gjort en förhandling med Puma globalt och gör en jättesatsning på In Store. Det är viktigt att våra produkter ser bra ut i butik och när det gäller den delen så känner vi att vi inte är riktigt där vi vill vara. Så vi ska investera ett mångmiljonbelopp på In Store mellan 2024 och 2026 för att vi ska se bra ut i butikerna. Det är där kriget avgörs.
Satsningen omfattar också en bättre exponering av Cobra i golfstudios.
Niklas Knutsson trycker också på vikten av att även i fortsättningen vara starka och synliga lokalt.
– Det är vi och ett varumärke till i Skandinavien som är det. Vi har väldigt mycket folk och fötter på marknaden. Och det ska vi jobba vidare med. ”Think global, act local” är något vi ständigt pratar om.
Trots att Sverige verkar tappa golfare i år ser Niklas Knutsson ljust på kommande år.
– De som lämnat är de som kom in under covid men som kände att detta inte var något för dem. Men trots att antalet spelare är färre så spelas det mer golf. De som är i sporten spelar mer och konsumerar mer. Så vi går mot en ljus framtid. Det pratas golf. Det är mycket snack om Solheim Cup, Ryder Cup och Ludvig Åberg och det gagnar oss allihop.