Hem Utrustning & prylar Röhnisch firar jubileum med kollektion för en ny generation damgolfare

Röhnisch firar jubileum med kollektion för en ny generation damgolfare

0

Röhnisch lanserade sin första golfkollektion för damer 2002. Nu firar man 20-årsjubileum med en kollektion och en kampanj som riktar sig till en ny, växande målgrupp golfare.

Det svenska sportvarumärket Röhnisch har designat kvinnospecifika innovationer för träning i nära åtta decennier. 2021 uppmärksammades företaget för lanseringen av världens första PMS-kollektion. Den innehöll träningsplagg som var justerbara. De kunde alltså anpassas efter hormonella förändringar – samt för marknadens första golfkollektion för gravida. Röhnisch var också ett av de första varumärken som introducerade damspecifika golfkläder designade för kvinnor av kvinnor. I samband med 20-årsjubileet lanserar företaget nu en kampanj med golfkläder för en ny generation golfare.

– Accelererat av pandemin har golfen fått ett rejält uppsving och en ny målgrupp har växt fram. Vi märker en tydlig sammansmältning mellan träning och golf. Golfare söker efter sportiga plagg som kan bäras både på och utanför golfbanan, så som tights, hoodies och snygga funktionsplagg, säger Jeanna Giray, Creative & Design Director på Röhnisch.  

De senaste fem åren har antalet golfare i Europa ökat med nära 35 procent. På flera marknader är kvinnor den snabbast växande medlemsgruppen. Enligt Svenska Golfförbundet utgör just kvinnor mellan 22 och 30 år en stor ökande grupp i Sverige. Röhnisch, som är ett ledande golfvarumärke på damsidan i Europa, menar att den växande kundgruppen har nya preferenser. De ställer högre krav på multifunktion, hållbarhet och inkludering, både vad gäller storlekar, plagg och kommunikation.  

– Vårt fokus är att designa golfkläder som inte bara är anpassade för sporten i sig utan även efter den kvinnliga kroppen, oavsett storlek och kroppsform. I vår kollektion finns golfkläder som är anpassade för att kunna spela golf året om, med hög grad av både mode, komfort och funktion, säger Jeanna Giray, Design & Creative Director på Röhnisch.

I kampanjen syns delar av den nya kollektionen, en mix av feminin, klassisk golf och högteknologisk sport. Regnsetet Cliff Rain pants och Cliff Rain jacket passar såväl golfbanan som ett aktivt liv utomhus. Samma sak gäller Röhnisch nya regntights, med en vattenavstötande yta. I kollektionen finns också flera plagg med skydd för UV strålning samt klassiska golfplagg i säsongens print. Golfkollektionen finns i storlek XS-3XL. 


Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Utrustning & prylar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Han lanserar en svensk golfboll: ”Unga spelare ska ha råd att spela en bra boll”

Nu kommer en svensk golfboll. Bakom lanseringen ligger Johan Ronnestam, som är entreprenör…