Hem Utrustning & prylar Leverantörer Magnus Nilsson ny försäljningschef för Wilson EMEA: ”Jag vill göra Wilson coolt igen!”

Magnus Nilsson ny försäljningschef för Wilson EMEA: ”Jag vill göra Wilson coolt igen!”

0

Magnus Nilsson blir ny försäljningschef – Region Commercial Manager – för Wilson i Europa, Afrika och mellanöstern (EMEA).
Han har tidigare haft tjänsten som svensk försäljningschef.

Han blev erbjuden jobbet i våras och tackade ja på ett villkor: Att han fick bo kvar och jobba från sitt hem i Västervik. Då var det ingen tvekan.
– Nej, inte när jag fick bo kvar i Västervik, Först var jag lite fundersam. Det är trots allt ett stort ansvar och ett tungt jobb. Det innebär fler resdagar, men framför allt många internationella resor. Jag kommer inte att jobba mycket lokalt även om jag kommer att ha ett finger med i spelet här också.

Den nya budgeten han jobbar med är på 300 miljoner kronor.
– En något större budget än jag jobbat med i Sverige. Och den ska växa, är det väl tänkt.

Magnus Nilsson började på Svelani 1990. När Svelani släppte Wilson och fokuserade på Reebook började Magnus som säljare för Wilson.
Så småningom hamnade varumärket på Amer Sports.

Wilson har brottats med problem historiskt men har nu några bra år bakom sig:
– Vi har levererat en bra ökning i år, i alla länder och kategorier med några enstaka undantag. Lönsamheten har också kommit de senaste åren. Vi är på rätt väg och levererar ett plusresultat i dag. I den här branschen är det tuff att bli riktigt lönsam i, det är inte lätt tjäna stora pengar. Men vi levererar plus i Europa, och har ökningar överallt inom nästan samtliga kategorier.

– Och vi växer med antalet ”dörrar”, som vi brukar säga. Dels vad gäller hur mycket varor vi levererar, både i antal produktgrupper och kunder och till antal. Indexet går i rätt riktning. Vi ökar antalet återförsäljare och antalet kategorier hos varje återförsäljare.

Försäljningschefen för Wilson Golf sitter normalt i London. Men det kravet gjorde man avsteg från.
– Det var väl att för att de ville ha mig på tjänsten, medger Magnus. Jag tror man ville ha en intern rekrytering den här gången. Man gjorde en förra året efter när den förre chefen skulle ersättas efter 12 år, och den rekryteringen blev inte bra.

Vad har du för mål och vision, bortom de mål som företaget slagit fast?
– Jag vill få Wilson att bli coolt och rätt igen. Vi levererar bra produkter till bra pris men uppfattas kanske som lite mossiga som varumärke. Den stämpeln vill jag ändra på. Jag vill att märket ska återfå en härlig image. Man ska vara stolt över att spela Wilson.

Hur påverkar man det?
– Bra fråga. Vi bygger varumärket runt  innovationer. Vi investerar mycket pengar på R&D i Chicago. Och vi har innovativa produkter.  Vi var först med mjuka golfbollar och vi har i år en flex face teknoligi som är helt ny och gör skillnad. Framöver kommer vi nog att se en liten förändring i priset. Vi har känt att vi måste vara billiga, men det är inte så man ska se Wilson på längre sikt.

Wilson ägs av Amer Sport – en sportjätte som också äger bland annat Salomon Group, Suunto, Atomic, Arc’teryx, Mavic, Volant skis.
– Moderbolaget som helhet är ju ett företag som går bra och ger oss möjligheter att utvecklas. Vi är en del av en stark portfölj men de tillåter inte att vi tär på de andra varumärkena. Vi ska vara självbärande. Man tillåter inte att vi går med förlust.

– Det är därför du inte ser Wilsons produkter i världsstjärnornas bagar i dag. De är för dyra i förhållande till vad det ger. Touren är annars en av de delar vi tittar på i framtiden. Touren är ju framför allt drivande för din image. Vi har idag cirka fem spelare per tour men det kommer säkert att öka närmaste åren. Men vi kommer inte att bli någon stor spelare, snarare försöker vi göra bra värvningar för att göra varumärket yngre och coolare.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Leverantörer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

”Näthandel är inte vår prioriterade distributionskanal”

En intervju med Rikard Blomstrand, General Manager Nordic Region på Acushnet. Under ett pr…