Hem Golfmässan 2017 Wilson hemliga inför 2018: ”Vi vill ha ett nyhetsvärde när vi släpper grejerna”

Wilson hemliga inför 2018: ”Vi vill ha ett nyhetsvärde när vi släpper grejerna”

0
0

Wilson har en hel del intressanta nyheter i sin monter på mässan och man demonstrerar dem gärna – men några bilder vill man inte ska visas.

Inte förrän i januari.

– Vi har valt att ha samma embargodatum över hela världen för våra produkter. Globalt går produkterna ut i butik veckan innan Orlandomässan. Det är ett nytt år, och vi vill ha försäljningen på rätt budgetår. Vi har haft ett väldigt bra år försäljningsmässigt 2017 och vi känner att våra nyhetsköpare inte är så aktiva på hösten. Vi har fler köpare på våren och vill hålla nyhetsvärdet vid liv, säger Magnus Nilsson som är försäljningschef i Europa för Wilson Staff.

– Det är inte lätt att hålla liv i en nyhet från oktober fram till nästa säsongsstart som är i mars.

Det är inte alla som tänker som ni gör? Många har redan lanserat alla sina nyheter för 2018.

– Nej, många tänker annorlunda. Och jag tror det är bra för branschen att det blir utspritt så att inte alla nyheter lanseras vid samma tidpunkt. Då blir lanseringsperioden väldigt kort och intensiv och sedan händer ingenting. Det är bra att det inte finns ett start- och stopp datum.

Vad säger erfarenheten: När är bästa tiden att lansera nya produkter?

– Den största köpsekvensen är ju på våren i Sverige men marknaden är ju global i dag. När du presenterar en ny produkt i dag så går du i hela världen samtidigt och då är ju egentligen inte januari eller februari bästa månaderna kanske utan i mars, när det sätter fart. Men lanserar vi nu i oktober så är ju nyhetsvärdet borta till våren när konsumenterna ska ut och shoppa ny utrustning. Vi vill ha ett nyhetsvärde när vi släpper grejerna och vi vill att de ska finnas i butik när vi släpper så att konsumenten kan klämma och känna på prylarna.

Magnus menar att hösten som lanseringsperiod inte bara innebär konkurrens från andra varumärkens nyheter utan också från äldre klubbor:

– Alla sitter ju och säljer bort gamla produkter på hösten så egentligen når du ju bara core-kunden när du släpper nya saker på hösten, den som verkligen är intresserad av ditt varumärke. I övrigt är det väldigt mycket klippfokus hos konsumenterna. De överöses med erbjudanden på hösten när alla säljer ut.

I januari släpper Wilson en serie som heter C300 – en linje klubbor som innehåller driver, woods, hybrid samt två järnset – ett gjutet och ett smitt.

– Alla klubborna är försedda med så kallade Power Holes. Nu lägger vi in dem även på woods och i dubbla rader på järnen. Vi accelerera den teknologin kan man säga. Fördelen med Power Holes är att de ger en mer flexibel träffyta, de minimerar kontaktytan mellan klubbladet och träffytan vilket utökar trampolinvärdet över hela träffytan. Den blir sviktande som en trampolin.

C300-drivern påminner en del om Deep Red.

– Den ser lite ut som Deep Red, ja, det kan man säga. Den har en djup röd färg. Färgen är attraktiv, de flesta som sett den tycker den är snygg. Sedan har den en synlig teknologi, det är viktigt i dagar man inte döljer den på insidan. Man ska kunna se den, inte behöva berätta om den.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Golfmässan 2017

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Lars Thonning trappar ned – Johan Tellmark blir ny VD för Golfstore

Johan Thellmark blir ny VD i Golfstore Group Golfstore Group Ek. Han tillträder den 1:e ja…