Hem Utrustning & prylar Leverantörer Cobra Puma Golf ska fortsätta växa – toursatsning ska locka bättre spelare

Cobra Puma Golf ska fortsätta växa – toursatsning ska locka bättre spelare

0

Björn Gulden blev vd för Puma 2018. Två år senare satte han en tuff målsättning: Bolaget skulle, med start 2020, fördubbla sin omsättning på fem år – gå från 5 miljarder euro 2020 till 10 miljarder 2025.

De är på god väg att lyckas – och golfen är en bidragande orsak.

– Hela Puma är inne i en extrem tillväxtfas just nu, säger Niklas Knutsson, Head of Golf Cobra Puma Golf Nordic. Vi är det varumärke som växer snabbast om man jämför med konkurrenterna. Vi har 13 procent tillväxt per år i snitt de senaste fem åren. Vi ligger före vår plan. 

Golfen är ett av sex affärsområden inom Puma. I Europa är golfmarknaden uppdelad mellan Norden, Norden, Sydeuropa, Kontinentala Europa och Storbritanien.

Även golfen ska bidra till en fördubbling mellan 2020 och 2025

– När det gäller omsättningen på golfsidan globalt, kommer hälften av omsättningen från Cobra, den andra från Puma. Men det är ju svårt att fördubbla Cobra i Norden eftersom vi redan är så pass starka här.

– Nu är vi på väg in i en lågkonjunktur med hög inflation men vi satsar nu för att ta marknadsandelar och vara förberedda när konjunkturen vänder. Så hoppas vi att en extremt stark tillväxtkurva ska fortsätta.

Ett sätt att växa är att bredda målgruppen. Det betyder att Cobra från och med nästa år kommer att intensifiera sina ansträngningar att nå den bättre spelaren. I dag är de starka, för att inte säga dominerande, bland golfare över hcp 15. Nu vill man att också spelare med lägre hcp ska välja varumärket och det finns en rad produkter i nästa års sortiment som vänder sig direkt till den kategorin spelare.

För att understödja målsättningen att nå bättre spelare, inleder man till våren en stor satsning på DP World Tour. Fler spelare från topp 50 ska signas och en tourbuss kommer att finnas på plats från och med i mars för att serva de cirka 20 spelare som redan är kontrakterade. Förhoppningsvis ska detta också få fler elitspelare att bli nyfikna på märket.

I dag har man fler ”katter” (Puma) än ”ormar” (Cobra), som man säger.

– Så just nu letar vi efter fler Cobraspelare.

Tourbussen kommer att närvara på 20–25 tävlingar på DP World Tour. 

Sydafrika, Dubai och Kina är undantagna på grund av logistiken. Tre personer kommer att jobba i bussen varav två är klubbmakare. 

– Det är en jättesatsning vi gör, säger Niklas Knutsson. Det är ett statement.

Hur räknar man hem en sådan satsning?

– Det gör man inte. Det går på marknadskontot. Vi får inga spelare om vi inte är närvarande på touren och kan ge våra spelare den service de behöver. Men vår barriär för att kliva in är dyr, det är den. Men vi måste göra det för att få trovärdighet i det vi gör – satsningen på bättre spelare.

Niklas Knutsson menar att innovation är ett nyckelord för fortsatt framgång. Han menar att Cobra lever upp till det men han säger att det också gäller Cobras konkurrenter.

– Förr i tiden kunde det hända att ett visst varumärke hade gjort en dålig driver och att ett annat hade släppt dåliga järn. Men i dagens läge är det banne mig bra produkter på marknaden. Alla de stora tillverkarna gör riktigt bra produkter. Så det svåra för inköparna i butikerna är inte att välja bra produkter utan att välja bort. Alla kan inte lagerföra och sälja allt. Vi brukar säga att innovation är en hygienfaktor och vi har ett bra R&D-team på Cobra. Gör vi inte bra produkter har vi inte en chans, menar Knutsson.

En nyhet för 2023 som Golfbranschen kunde berätta om i maj är också att Cobra öppnar ett custom fitting-center i Helsingborg som ska serva Europa utanför de brittiska öarna. Etableringen, som leds av Joakim Bäckström, är en konsekvens av Brexit och att kapaciteten i Leeds är begränsad. Där görs årligen 120 000 klubbor. Lika många kommer att tillverkas i Helsingborg där 12 personer ska arbeta varav åtta ska bygga klubbor. 

– Antingen var vi tvungna att bygga ut Leeds vilket vi inte kunde. Och när vi började räkna på vad vi kunde tjäna på att bygga en ny anläggning – i minskade kostnader för tullar samt transportkostnader, och sparad tid – så blev Helsingborg det bästa alternativet. Och det känns riktigt kul och kommer att ge våra nordiska kunder ännu bättre service.


Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Leverantörer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

”Näthandel är inte vår prioriterade distributionskanal”

En intervju med Rikard Blomstrand, General Manager Nordic Region på Acushnet. Under ett pr…