Hem Golfmässan 2017 Alla hakar på: Färgglada bollar blir en av nästa års stora trender

Alla hakar på: Färgglada bollar blir en av nästa års stora trender

0
0

Förbered dig på en färsprakande säsongsstart – nästa år kommer färgglada bollar att slå igenom på allvar, tror Magnus NilssonWilson Staff.

Intresset för Volvik börjar stiga.

Wilson är ett av de företag som hakar på den trend som sydkoreanska Volvik skapade för några år sedan. Först i en Crystal-version men senare också i en matt version. Bolaget började tillverka bollar 1989 och tog 1997 namnet Volvik. De färgglada bollarna har satt sin prägel på varumärket och har blivit en framgång internationellt.

I Sverige har det gått trögare. Men de internationella framgångarna kan ändå resultera i att en våg av färgglada bollar sköljer in även över Sverige.

Wilson Staff är en av varumärkena som hakar på det som förmodas bli en trend:

– Bollar är en viktig del av vår verksamhet och där är vi marknadsledande i dag i lågkompressionssegmentet, med Dx2. Som enskild modell är det den som säljer störst volym i Sverige, säger Magnus Nilsson, försäljningschef i Europa för Wilson.

– Vi har ju sett att Volviks blivit stora i Asien och även på andra marknader med färgglada bollar, det vi kallar ”optic”. Och det är en stor nyhet vi har i det segmentet. Dels kommer en ny Dx2 Soft, med större kärna, mjukare skal och mer velocity. Och den kommer vi att ha i olika matta färger.

MiToo (som har agenturen för Volvik) säger man att det gått trögt med Volvik-bollarna i Sverige hittills men att det börjar hända saker i Sverige nu i höst.

Magnus Nilsson

– Många har sagt att de sålt bra, säger Magnus Nilsson, och färgade bollar är ju faktiskt något det pratas väldigt mycket om. Men Volvik har legat på 399 kronor  och uppåt medan och vi ligger på 279 med vår Dx2 Soft. Det är ett helt annat prisläge. Jag tror vi kan nå den konsumenten.

– Volvik har ett högre prisläge och då kan de bli jobbigt när det kommer billigare konkurrenter. Samtidigt var det ju de som skapade trenden… så vi har mycket att tacka dem för. Men det är nog vare sig första eller sista gången någon hakar på en trend som någon annan skapat.

Det har lanserats färger på bollar tidigare men Sverige har varit svårtflirtat på den punkten. Den klassiska vita bollen har ett starkt grepp om marknaden.

– Det har försökts tidigare men aldrig slagit riktigt. Och det är svårt att säga vad som händer nu också, om det är en fluga eller om det får fäste. Men jag vet att alla laddar för det nästa år och att många tror på det. Så känns det i alla fall.

Framgången för lågkompressionsbollar har fortsatt under 2017.

Enligt Magnus Nilsson är 60 procent av alla bollar som säljs i Sverige i år lågkompressionsbollar.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Golfmässan 2017

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Lars Thonning trappar ned – Johan Tellmark blir ny VD för Golfstore

Johan Thellmark blir ny VD i Golfstore Group Golfstore Group Ek. Han tillträder den 1:e ja…