Hem Ekonomi & affärer Här öppnar Stockholms nya ”golfklubb” i december

Här öppnar Stockholms nya ”golfklubb” i december

0

Golf spelas inte längre bara på golfbanor av gräs.

Indoor-golf blir allt vanligare.

Därför är det inget att förvånas över att Stockholms senaste ”golfklubb” ligger granne med Bauhaus, City Gross och ÖoB, vid Bryggeriets handelsplats i Bromma.

Här fanns tidigare Pripps och sedan Carlsberg fram till 2004 då de tappade sin sista ölflaska här. Sedan dess har den gamla bryggerifastigheten utvecklats till en välkänd handelsplats. 

I ett av de röda tegelhusen sitter Stockholm Vatten på två plan och det är i det husetsom Janne Timåker ska öppna ett indoor golf-ställe med 15 simulatorer, i en lokal som tidigare rymde ett möbelvaruhus,

Ännu ett indoor golf-ställe, alltså. Även om indoor golf inte är i närheten av att eskalera i samma skala som padel, så finns en stark övertygelse bland entreprenörer om att folk vill spela golf i en simulator.

Indoor Golf Group är störst – de finns på 18 platser i Sverige och RUFF Indoor Golf finns (inom kort) på 16 platser.

Men Janne Timåker är ensam i sin indoor-satsning.

Janne Timåker. Foto: Tommy Jeppsson.

– Jag satsar allt jag äger och har i det här, säger han. Jag har inga riskkapitalister bakom mig. Men jag gör inte det för pengarna i första hand utan för att det är kul. Jag vill jobba med det jag brinner för. Jag tror att jag kommer att få hit folk. 

If you build it, they will come?

– Exakt… just det. 

Janne flyttade hem till Stockholm för sex år sedan efter att ha bott många år i Karlstad. Han är inbiten golfare sedan 30 år och tyckte indoor var så kul när han testade det att han ville driva ett eget ställe.

– Jag hade spelat några gånger och tycker det är en fantastisk bra produkt som Trackman levererar. Och alla kan använda den, från nybörjare till proffs.

Att han valde Bromma berodde på att det var en vit fläck på indoor golf-kartan och upptagningsområdet är stort. 

Bromma Indoor GK ska bli Skandinaviens största indoor golf-ställe. 15 simulatorer är fördelade på 1 500 kvadratmeter. Stora ytor har avsatts till sociala miljöer. Man har till och med sjöutsikt.

För att det ska fungera ekonomiskt behöver Janne Timåker få 40-procentig beläggning under de sex höst- och vintermånaderna. Övriga sex månader behöver han ha 15-20 procents beläggning.

– Jag tror man kan arrangera sommarträning. De flesta pro´s är ju på klubben då men ibland vill man kanske vara inne. En spelare kan slå sina slag och sedan titta i telefonen för att se vad man behöver förbättra. Tränaren kan också titta på distans. 

Janne tror att merparten av gästerna kommer att besöka Bromma Indoor för att spela och ha kul med kompisar. Inte för att gnugga teknik.

– Det är det sociala som lockar mest. Jag tror att jag kommer att få hit gängen från omgivande Stockholmsklubbar. Jag vill det ska bli som en golfklubb där man vill spendera några timmar. Vi kan arrangera tävlingar och till och med spela mot spelare i andra länder. Och vi ska ha KM.

Janne Timåker hoppas på att få fasta medlemmar som betalar under en tusenlapp för ett år. Tecknar man sig för medlemskap får man ett fördelaktigt timpris.

– Och då spelar det ingen roll vilken dag du spelar. De andra har billigare timpris måndagar före lunch och dyrast på helgerna. Men så vill jag inte ha det. Det där tror jag inte riktigt på. 

Anders Dahlén.

Det verkar som att tiden nu är mogen för indoor golf.

Det var den inte när Anders Dahlén öppnade Stockholms Golfhall i Norrtull 2004. Han var en pionjär. Anders hade 2 000 kvadratmeter och 30 simulatorer och när han öppnade var Stockholms Golfhall världens största anläggning för inomhusgolf. Men han var för tidigt ute.

– Detta var vid den tiden då Tumba-tältet hade stängt och jag tänkte att det var ett bra läge att starta då. Kan man slå 30 meter in i en vägg så borde man kunna slå 3 meter – om man i gengäld får en massa intressanta siffror och information i retur.

I dag är det annorlunda:

– Det har exploderat och magkänslan säger att vi är på väg mot en överetablering. Jag skulle vara varsam. Det är många som investerar nu. 

När Anders Dahlén öppnade Stockholms Golfhall var simulatorerna dyra. De kostade en halv miljon styck. 

– Det var extremt svårt att få igen de pengarna och för att driva en indoor-anläggning krävdes att man hade en annan verksamhet i anslutning, som en bar eller ett hotell. Du behövde synergierna. 

Anders Dahlén hade en simulator som hette Golf Achiever.

– Jag hade agenturen för den vilket gjorde att vi kom undan med en lägre kostnad. Men det var ändå stora belopp det handlade om.

Simulatorer har utvecklats enormt sedan dess och sjunkit i pris. Och just det tror Anders Dahlén kan utgöra ett hot mot alla de anläggningar som öppnar just nu.

– Utvecklingen går rasande fort och kostnaderna sjunker snabbt. Det gäller att välja rätt teknik. De som har bäst teknik i dag är inte nödvändigtvis de som är bäst om ett eller två år. Och sitter man då fast i långa, dyra leasingkontrakt med dagens marknadsledaren kan det bli problem om det kommer något bättre och billigare…

Att folk är mer öppna för simulatorgolf i dag kan bero på att attityden har förändrats. 

I början av 2000-talet var det svårt att få folk att spela inomhus när våren kom. Golf skulle spelas ute. Var hösten mild innebar även det ett hårt dränage på kundunderlaget. I praktiken var det fullt fart i hallen först efter nyår. Sedan pågick det tills våren anlände.

Enligt Anders Dahlén var det för kort tid.

Att spela simulatorgolf inomhus var också en attitydfråga och den attityden har förändrats. Att simulatorerna blivit bättre kan ha bidragit till det liksom att vi sett andra exempel på hybrider av golf.

En av de aktörerna som bidragit till en delvis ny syn på vad golf är och kan vara, det är amerikanska Topgolf. En restaurang och bar i anslutning till en avancerad driving range som med hjälp av avancerad teknik gav spelaren information. 

Hälften av gästerna på Topgolf är inte ”riktiga” golfare. 

– Jag tror vi kommer att se den trenden i Sverige också – inom några år har vi folk som bara spelar indoorgolf, som aldrig sätter sin fot på en bana, säger Janne Timåker och han tror att det kan vara bra för spelet eftersom det släpper in nya kategorier av spelare.

En av hans förhoppningar är att hans anläggning ska göra golfen mer tillgänglig.

– Varför har inte svensk golf fått fram en Zlatan? För att banorna är otillgängliga. De kommer inte ut på en bana. Kan man få hit några från Rinkeby, Tensta och Kista så vad är det som säger att man inte upptäcker en talang? Då kanske man kan hjälpa dem komma i kontakt med en riktig golfklubb.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Svenska Sweetspot del i R&A:s satsning på att göra golf attraktivt för nya målgrupper

Det svenska techbolaget Sweetspot har utsetts att förse R&A:s nya koncept Golf It! med…