Hem Banor & klubbar Nycklar till framgång: »All verksamhet ska vara vinstgivande för att stötta utvecklingen av banan« 

Nycklar till framgång: »All verksamhet ska vara vinstgivande för att stötta utvecklingen av banan« 

Ljunghusen Golfklubb

Många klubbar kan bara drömma om att ha hade samma läge och förutsättningar som Ljunghusens Golfklubb på Falsterbonäset i Skåne.

400 seniorer står i kö för att bli medlemmar i klubben. 

– Det är ett positivt problem. Jag får lägga en del tid på att tala om för dem i kön att jag inte vet när de kan bli medlemmar, eftersom deras inträde i klubben bygger på att någon lämnar klubben. Men den tiden får mina kolleger på andra klubbar lägga på att rekrytera medlemmar, säger Magnus Jivén som är klubbchef.

Magnus Jivén, klubbchef, Ljunghusens Golfklubb.

Han menar att klubbens attraktion beror på en kombination flera olika saker. Det finns inte bara en framgångsfaktor.

– Det är en unik plats vid havet. Vi har en bra verksamhet och en bra golfbana. En fantastisk restaurang. Vi kan erbjuda bra träning med erfarna och kompetenta tränare. Alla bitarna tillsammans påverkar. Och alla dessa bitar tillsammans ökar de olika enskilda delarnas värde och inkomstmöjligheter. Det gör att vi kan utvecklas och att folk tycker ännu mer om platsen.

60 procent av Ljunghusens medlemmar bor så nära att de kan cykla till klubben, berättar Magnus. De bor i Ljunghusen och Höllviken. 80 procent av medlemmarna har mindre än en halvtimme hit. 

– Det finns många golfare i den här trakten. Man bor ju här, ofta just för att man vill ha närheten till naturen, golfen och ridningen. 

Förändrat utbud

De svenska klubbarnas utbud har förändrats de senaste 30 åren, klubbarna har blivit mer olika varandra, tycker Magnus. Mer profilerade.

­– I grunden handlar det om att skapa en trevlig plats som alla vill vara på. Golf har många dimensioner. Det är socialt för somliga. För dem är kanske inte tävlingar viktigast. Man skapar man en plats där det finns något för alla och där man kan stimulera alla. Man får utgå från vad medlemmarna på just den här platsen efterfrågar. Vissa söker bara en plats för sitt gäng, andra en familjeklubb. En del vill vara en del av en kontext. Andra saknar det geografiska läget vi har. Det är inte bara en enskild sak som gör varje klubb framgångsrik. Varje klubb är unik.

Foto: Jacob Sjöman/Ljunghusens Golfklubb

Som så många andra golfklubbar har Ljunghusens Golfklubb ett visions- och verksamhetsdokument. Där står det att klubben ska erbjuda medlemmar och gäster en golfanläggning av högsta klass. Att klubben ska sträva att ständigt förbättras och vara i framkant när det gäller hållbarhetsfrågor. 

Många klubbar har högstämda målsättningar.

Hur och vad

Men den viktiga frågan är, som alltid, inte vad man vill utan hur och vad man gör.

Klubbens restaurang drivs av en entreprenör sedan 20 år. Men shop och träningsverksamhet drivs i dag av klubben.

När klubbens dåvarande head pro och klubben gick skilda vägar för tre år sedan startade klubben en golfakademiverksamhet i egen regi. Tre tränare anställdes på heltid samt två på deltid: Ebba Björnberg, Gustav Ågren, Fredrik Theander, Lars Edvinsson och Markus Westerberg (PGA Club Pro of the Year 2023).

Tränarstaben på Ljunghusens Golfklubb: Gustav Ågren, Ebba Björnberg, Fredrik Theander, Lars Edvinson och Markus Westerberg.

Det innebar ett skifte för organisationen.

Både shopen och tränarna sorterar i dag under det paraply som heter Ljunghusen Shop & Golf Academy.

– Nu handlar medlemmarna av sig själva. Vinsten från shop och golfakademi går tillbaka till medlemmarna och anläggningen, säger Magnus som menar att det också är tryggt att luta sig mot Golfstore-konceptet som relativt ny aktör ny inom retail.

– Det är skönt att det finns en kunnig inköpsorganisation bakom oss som vi kan lita på. De har en »best practice« och det finns alltid någon att fråga. De vet vad som är rätt och fel. Det är skönt att vara med i en sådan organisation. 

Men han tycker inte det är självklart att alla klubbar ska driva egen shop.

Shop binder kapital

– Man ska ha respekt för att man åtar sig en del saker när man startar en shop. Som klubb måste man vara medveten om att man måste bygga upp ett varulager. Där måste du förstå att du måste binda en del kapital. Men har man den möjligheten så kan man tjäna pengar om man har trogna medlemmar och kunder. Vi har hittat en form där vi tjänar pengar i alla delar och det gör att vi spinner uppåt i spiralen. Det gör att anläggningen i alla delar hela tiden blir bättre för våra medlemmar och gäster, säger Magnus Jivén.  

I dagens golfakademikoncept ingår anställda tränare och Magnus Jivén konstaterar också att Ljunghusens tränare är »superhappy«, som han uttrycker det, med att vara anställda av en golfklubb även om det för arbetsgivaren också innebär skyldigheter.

Både träning och shop drivs i ett aktiebolag med ett uttalat mål. Lönsamhet.

– Verksamheterna ska vara vinstgivande så att den kan stötta bana och utveckling av fastigheten. 

– Tränarna har ansvar för olika delar av verksamheten. Och vi har ju ett arbetsgivaransvar gentemot tränarna. De ska utbildas och ha en hållbar arbetssituation sett över året. Vi har ju åtaganden mot tränarstaben precis som i all annan verksamhet vi bedriver. 

Många i träning

Träningsverksamheten är omfattande på Ljunghusen. Hälften är juniorträning och en viss del elit. Den andra halvan är medlemmar och gäster som vill ha träning i grupp eller enskilt. 

Juniorverksamheten omsätter mellan 1,5 och 1,7 miljoner kronor varje år.

Till två tredjedelar finansieras detta av föräldrarna via avgifter. Resterande tredjedel kommer från klubbens partnernätverk, berättar Magnus Jivén.

– Vi vill ju plantera golfen i deras hjärta från början. Så att de tycker golf är något fantastiskt.  Även om de lägger av så kanske de tar upp det lite senare i livet och kan öppna dörren till vår verksamhet för sina egna barn. I och med att vi har en sådan bredd så trillar det ju ut ett antal bra spela i toppen också. Vi försöker ta hand om dem som är på elitnivå och vi har ett samarbete med golfgymnasiet lokalt. Men vi har ingen uttalad elitsatsning i den formen att vi skall rekrytera in elitspelare från andra klubbar.

Michael Dahl jobbar som konsult i golfbranschen, bland annat med utveckling av affärs- och akademikoncept för golfklubbar. Som sådan han har kommit i kontakt med Ljunghusen. Han menar att Ljunghusen har en styrka och fördel i en otroligt bra idrottsverksamhet sedan lång tid tillbaka.

– Det handlar inte bara om elitspelare. Utbildningsverksamheten attraherar många medlemmar och även ett stort antal icke-medlemmar som befinner sig på Näset under sommaren. Ljunghusen har varit bra på att fånga upp dem, tack vare en lång tradition av gedigen kvalitet inom träningsverksamheten som grundlagts och utvecklats under de senaste 25 åren där Ljunghusen numera erbjuder ett helt team av väldigt kompetenta tränare, säger Michael Dahl som menar att idrottsverksamheten håller svensk toppklass.

Elever roterar

–  Magnus och klubben har ett otroligt bra tränarteam. De fyller inte bara bokningarna utan ger också eleverna en riktigt bra och utvecklande golfupplevelse. En progressionsresa för eleverna som direkt återspeglas av en ökad tidskonsumtion på klubben. En annan aspekt som också är spännande när vi har ett så kompentent och brett team av tränare är att elever har möjlighet att nyttja teamets samlade kompetens. Alla tränare har sina specialistområden och därför kan elever ibland rotera mellan olika tränare. Sedan driver de också en väldigt fin Golfstore-shop och är i absolut framkant inom custom fitting. Träningsverksamheten är numera en året runt-verksamhet.

Dahl menar att det kan ses som en fördel att klubben i dag har anställt sina tränare. En enskild entreprenör får ofta svårt att skala upp i samma omfattning.

– Man skulle aldrig våga ha en sådan »stab« av tränare som man har på Ljunghusen, Landeryd, Forsgården eller Båstad för att ta några andra bra exempel. 

Magnus Jivén instämmer.

– Ju större företag du har, desto större kalkylerad risk kan du ta. Du kan prova saker på ett annat sätt. Och dessutom står du inte och faller med detaljerna utan har en större flexibilitet, exempelvis vid sjukdom. 

Satsningen på den idrottsliga delen är inte ny. Men den är markant stark. Och det bidrar till en vital klubb.

Positiv effekt

– Man kan se att ju roligare golf är, desto mer tid kommer medlemmar och kunder att spendera på golfklubben. De handlar utrustning och kläder. Tar lektioner. Äter i restaurangen och de spelar golf för att det är roligt. Det blir en positiv effekt. Som sprider sig bland även deras vänner.

– Så det idrottsliga har vi jobbat länge med i klubben, säger Jivén som beskriver Ljunghusen som en genuin familjeklubb.

– Det är väldigt mycket juniorer som vill vara på den här platsen och vi har ju väldigt mycket familjer. För det är ju så här: Är föräldrarna här så är deras barn här och är barnen här så är föräldrarna här.

Foto: Jacob Sjöman/Ljunghusens Golfklubb.

Det finns egentligen bara ett område där Magnus Jivén upplever att man skulle kunna bli bättre: driving rangen.

–  Hade vi haft en stor, bred range så hade vi nog redan investerat i Toptracer eller Trackman. Vi ser ju att det ökar inkomstmöjligheterna. Men rangen ligger lite inklämd. Den är kort och vi har bollar som går kortare än normalt. Men vi ska se om vi kan utöka utrymmet på rangen i framtiden. Vi får se hur vi gör med hålen 19-27. Det är ju mycket sand på vissa hål där efter vårvinterstormen. Det 24:e hålet är ju fortfarande stängt. Men vi ska hitta en lösning på det.

Klockren satsning

– Det vore en klockren satsning. För stadsnära banor är det ett bra sätt att få dit folk som slå bollar. Jag har sett många exempel på att en satsning på rangerna ger högre intäkter.  Det blir mer intressanta att hänga där. Det skapar ju ett intresse för golfen också. 

Hur den här delen av anläggningen utformas avgörs senare i sommar. Man styr inte helt själva.

– Vi kan ta bort sanden från hålet men det är en kortsiktig lösning. Börjar det blåsa igen så är den tillbaka. Vi behöver ett permanent skydd och där jobbar vi med olika lösningar tillsammans med länsstyrelse och kommun. Vi hoppas vi har något att presentera för medlemmarna i sommar. Vår utmaning är hur vi ska få in 9 hål och en range på marken vid havet. Hur kommer det att se ut här om fem år eller om tio år? Vi vet ju inte. Men vi behöver också pengar till att förbättra banan, till maskinhallen, till hål 19-27… Det jobbar vi med nu. Det finns massor av hål att investera pengar i. Därför är det bra att vi har shop och träningsverksamhet som tillför pengar till klubbens intäktsmassa. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Sweetspot Academy: Den sista pusselbiten i golfens digitala ekosystem

PROMOTION Sweetspot Academy är specifikt framtagen för att sätta tränaren i centrum och st…