Hem Ekonomi & affärer Sydsverige ska bli danska turisters nya hemmaplan

Sydsverige ska bli danska turisters nya hemmaplan

0

Nu ska Sydsverige locka de danska golfturisterna bort från sin hemmamarknad. Med den hittills största svenska turistsatsningen på en enskild marknad kommer VisitSweden, fyra transportörer, sju regioner och två städer i södra Sverige att satsa hårt på marknadsföring av Sydsverige i Danmark. Den totala budgeten, varav ca 2/3 kommer från näringslivet, är på 13 miljoner danska kronor (19 miljoner svenska kronor) per år fram till 2011.
De främsta lockbetena är, utöver golf, shopping, kultur, naturupplevelser, herrgårdar, spa och temaparker.

[ad#ad-4-liten]

– Vår analys visar stora likheter mellan danskarnas behov och resmönster i Danmark och när de reser i de södra regionerna i Sverige. Med denna strategiska utgångspunkt ser vi en oerhört stor potential i att marknadsföra Sverige som en extra hemmamarknad, säger Niels Mouritzen, chef för den danska marknaden och regionchef för VisitSwedens Region North.
Dansken kommer till Sydsverige på mindre än fyra timmar från hela Danmark och det är lika lång tid som det tar att resa mellan Köpenhamn och Skagen, något som man vill utnyttja i den nya satsningen. Danskarna lägger 15 miljarder danska kronor (ca 22 miljarder svenska kronor) på semestrar i hemlandet. VisitSweden hoppas med det nya samarbetet att kunna flytta en del av de pengarna till danskarnas andra hemmamarknad, Sverige.
VisitSweden har skapat ett unikt partnerskap mellan fyra konkurrerande transportörer, turistorganisationerna i sju sydsvenska regioner, två storstäder och härunder exempelvis turistupplevelser, shopping, boende och restauranger, som nu gör en koordinerad insats på den danska marknaden. Tillsammans planerar de en massiv marknadsbearbetning som ska locka danskarna att lägga sina semesterpengar i Sverige.
– Vi samlar våra resurser i en slagkraftig satsning med gemensamma budskap, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Det unika med partnerskapet är att vi nu kan koordinera inte bara marknadsföringen, utan också arbetet inom PR, webb och analys med deltagare från alla deltagande regioner i Sverige. Samarbetet tillämpar gemensamma arbetsmetoder och skapar gemensamma marknadsföringsbudskap mellan turistföretagen i Sverige via de kommunala och regionala turistorganisationerna, VisitSweden, transportörerna, vidare ut i det danska mediebruset och ända fram till den enskilda danska konsumenten.
Under hela året ska tv-reklam, Sverigemagasin, annonsering i danska tidningar och resetips på flera stora resesajter få danskarna att söka sig över vattnet till sitt andra hemland. I januari lanseras den gemensamma sajten www.meresverige.dk och de första marknadsföringskampanjerna ligger redan i startgroparna för att få danskarna att besöka Sverige under påskledigheten.
 
– Det fantastiska med denna satsning är att samtliga regioner och transportörer som arbetar med södra Sverige deltar. Alla privata aktörer i turistnäringen har också möjlighet att delta tack vare den variabla investeringsnivån, och därmed kan de synas och få direktkontakt med den danska turisten, förklarar Niels Mouritzen som ansvarar för projektet.
 
Timingen kan visa sig vara bra just nu eftersom danskarna upplever Sverige som mycket prisvärt på grund av den starka danska kronan. Därmed kan satsningen få ytterligare en fördel.
 
– Vi har redan nu fått tydliga signaler från såväl svenska vinterdestinationer som shoppingresmålen Malmö och Helsingborg, som verkligen märkt ett markant ökat antal danska besökare under de senaste månaderna, säger Thomas Brühl, vd för VisitSweden. Detta ökar vår tro på att turismen faktiskt kan bli en vinnare på vissa marknader, som följd av den finansiella oron. Spelar vi korten rätt kan Sverige ta marknadsandelar från andra länder när det gäller resandet från Danmark.
 
VisitSweden driver samarbetet fram till och med 2011 tillsammans med tågbolaget DSB First, Öresundsbron, Scandlines, Stena Line, Malmö Turism, Tourism in Skåne, Region Halland, Region Blekinge, Göteborg & Co, Västsvenska Turistrådet, Södra Smålands Turistråd, Smålands Turism AB och Regionförbundet i Kalmar län. DSB First tog vid årsskiftet över tågtrafiken från Danmark via Öresundsbron till Malmö – Göteborg, Malmö – Kalmar och Malmö – Karlskrona.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Cobra Puma Golf öppnar ny custom fitting-anläggning i Helsingborg – ska serva Europa

På grund av Brexit och en stadigt ökande efterfrågan på custom fitting från kunderna, öppn…