Hem Marknad & media Sex frågor till Cobra Pumas nye marknadschef: ”Det är en helt sjukt häftig produkt”

Sex frågor till Cobra Pumas nye marknadschef: ”Det är en helt sjukt häftig produkt”

Martin Willners har jobbar på Sportfack i 18 år. Nu slutar han som chefredaktör för att börja som nordisk marknadschef på Cobra Puma Golf.

Varför slutar du?

Jag har haft ett fantastiskt roligt jobb i 18 år, men det har förändrats väldigt mycket de senaste fem åren. Vi har gått från fem personer till att jag är ensam kvar ihop med frilansare, och jag saknar bollandet av idéer och att se saker växa genom att flera personer är inblandade. Jag älskar tidningar och sportbranschen, men jag gillar också att vara med i ett lag som gör saker tillsammans. Avsaknaden av det sista är nog huvudanledningen.

Varför blev det just Cobra Puma Golf som fick dig att lämna Sportfack?

Martin kommer från skatevärlden men är också väldigt golfintresserad.

För att jag gillar deras attityd, och för att det är ett skönt gäng som jobbar där. Jag kommer från skateboardvärlden och har lite svårt järnettor, klädkoder och tystnad på tee. När Puma köpte Cobra och jag var över på PGA Show i Orlando var det tydligt hur annorlunda de är i golfbranschen. De hade en DJ som öste på med musik från en gigantisk Hummer, och bjöd på öl på demodagen när alla andra körde Trackman. Du kan ju gissa var folket hängde efter lunch. Och på mässan hade de en rutschkana ner i ett bollhav. Jag blev kär i Puma och Cobra där och då. I Sverige hade de dessutom Fredrika Schlasberg, och hon var en av de absolut bästa i hela sportbranschen på PR mot tidningar. Så när hon i somras berättade att hon skulle sluta, spontanansökte jag om jobbet innan det ens hade annonserats ut. Det var läge att passa på när det dök upp ett jobb från ett företag som jag gillar. Jag tror på att alltid vara ärlig, och framförallt ärlig mot mig själv. Jag vill jobba med något jag gillar, och nu blir det både med golf som jag verkligen älskar och två varumärken som har en attityd och framåtdriv som är precis det jag gillar i varumärken.

Vad har du för ambitioner och visioner på nya jobbet?

Nu gjorde ju Fredrika ett fantastiskt jobb innan, så jag kan ju inte säga att jag ska ta informationen till nya höjder. Däremot vet jag att Niklas Knutsson, Henrik Pantzar och de andra på Cobra Puma Golf vill bli mer synliga i sociala medier, så där ska vi ta fram en plan och sedan jobba hårt. Min roll är ju ganska bred och jag kommer att jobba både mot slutkonsument, återförsäljare, media och internt. Alla delar är lika viktiga, det där låter ju väldigt politiskt korrekt, men så är det. Idag är kontakten med slutkonsumenten den stora trenden inom marknadsföring, speciellt direktkontakt via egna hemsidor, events och sociala medier. Jag tror dock att ett varumärkes relation med dess återförsäljare är extremt viktig. Finns du inte i butiken är det svårt att sälja till slutkonsumenten. Av den anledningen tror jag att jobbet med golfbutikerna kommer att vara väldigt viktigt, och där får jag lyssna för att förstå vad de vill ha hjälp med. Min vision är att vara den som hjälper snabbast i branschen när något behövs, och att jag ska ha en personlig relation med många. Alla anstränger sig lite mer när man känner varandra.

 

Vad är din bild av golfbranschens utveckling de senaste åren?

Han slår inte långt. Men då och då rakt.

Det här är ju en fråga på flera nivåer. Tittar vi på den globalt, så har det varit en enorm teknisk utveckling, samtidigt tror jag att golfarna är sunt skeptiska till de årliga utlovade tio extra metrarna med drivern. Det är också tydligt att det är viktigt att vara en stor spelare för att få plats i butikerna eller synas på tourerna. Spelmässigt börjar det hända en del saker med sexhålstävlingar, golf inne på arenor, driving ranges med musik och servering. Här kommer det att hända mer, och det kommer att locka nya spelare till golfen om det inte är så strikt hela tiden. Och jag tror att den ändringen kommer att passa Cobra och Puma perfekt, de är till och med och driver på den, se bara på när Rickie hade Hawaiiskjortan utanpå byxorna. Att det över huvud taget blir en snackis 2018 är ganska sorgligt för golfen, men det är ytterligare en barriär som måste rivas och det är kul att det är Puma som river den. Tittar vi mer lokalt så går det inte att blunda för Dormys stora framgångar i Sverige. De gör ett fantastiskt bra jobb, och har dessutom nått dit utan att jobba med enbart låga priser. Det kunderna framförallt vill ha idag är ett brett utbud och det har Dormy förstått. Butikerna måste alltid ha kunden främst och välja de produkter som kunden vill ha, börjar de välja sortiment efter vad som är enkelt att köpa in blir det bara fel. Kunden är kungen idag, det gäller att ha de prylar det snackas om inne, annars går kunden till det ställe som har det. Å andra sidan har on coursebutikerna en otrolig fördel i att kunna testa klubbor på en range, och de har gjort ett riktigt bra jobb med att styra om försäljningen mot snudd på enbart custom fitting. Väldigt mycket detaljhandel går mot skräddarsydda produkter – kök, hus, bilar, klockor, löparskor, snudd på allt – och där ligger golfen i framkant. Sedan är den digitala utvecklingen med allt från gps-klockor till Arccos sensorer otroligt spännande.

Hur ser framtiden ut för Sportfack? Du är väldigt förknippad med tidningen – vet du vem som ska ta över?

Jag vet inte vem som kommer att ta över, och det är tveksamt om jag ens ska vara involverad i den processen. Sportfack har en väldigt stark ställning i sportbranschen och det är en tidning som går väldigt bra rent ekonomiskt. Jag har satt min prägel på den i 18 år, och jag hoppas att jag har gjort det bra. Men det är nog bra för en tidning att det kommer in folk som kan se saker på ett annat sätt. Det ska bli kul att läsa Sportfack framöver som en läsare som behöver den omvärldsbevakning som Sportfack står för. Sportfack är en tidning som behövs och jag är helt övertygad om att den kommer att vara kvar.

Vad ska du göra med de Wilsonklubbor du har i bagen nu? Blocket?

Ja, det får nog bli Blocket eller något liknande. Jag har en ganska brokig bag med Titleist träklubbor, Wilson järn, Ping wedgar och en Taylormade putter. Jag har haft flera Cobraklubbor tidigare, men det är några år sedan. Däremot har jag testat Cobra snudd på varje år på olika klubbtest och alltid gillat att de är så lättspelade. Det kommer att bli en enkel övergång, tror till och med att jag kommer att gpå på One Length för att få egen koll på hur den idén funkar. Däremot har jag haft Arccos sensorer på mina klubbor ett år nu, och det är en helt sjukt häftig produkt. Jag älskar statistik och har gått hela vägen från egenbyggda statistikprogram till Tomtoms klockor som loggar slag och Game Golfs system till Arccos. Och där vinner Arccos med 10–0 eftersom allt sker automatiskt och bara funkar. Att Arccos sitter i Cobras klubbor direkt från start är ett fantastiskt säljargument, och jag kommer också jobba hårt för att lyfta försäljningen av Arccos till de som spelar med andra klubbor. Det finns få produkter som har så mycket Wow i sig som Arccos.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…