Hem Ekonomi & affärer Röhnisch passerar 200 miljoner i omsättning – golfsegmentet växte 30 procent

Röhnisch passerar 200 miljoner i omsättning – golfsegmentet växte 30 procent

0

Röhnisch omsättning ökade 25 procent 2021. Även vinsten ökade i jämförelse med föregående år.

Röhnisch har sina rötter i gymnastik men är också ett välkänt märke bland kvinnliga golfare.

– Vi har jobbat målmedvetet med att skapa förutsättningar för god tillväxt för Röhnisch och nu är det väldigt roligt att se resultatet av det. Jag ser fram emot att se teamet fortsätta skörda frukterna av det jobb som gjorts och inte minst av det som komma skall, säger Susanna Campbell, styrelseordförande för Röhnisch.

Ny strategi

I januari 2020 tillträdde Emma Stjernlöf som VD. Samtidigt lanserades en ny strategi med målsättningen att tredubbla omsättningen fram till 2025.

2021 passerade Röhnisch omsättning för första gången 200 miljoner kronor. Tillväxten kommer dels från återförsäljarledet, där man två säsonger i rad slagit införsäljningsrekord, dels från den egna e-handeln där omsättningen fördubblats de senaste två åren.

– Vi ser nu resultatet av vårt hårda arbete, med utgångspunkt i en tydlig strategi kombinerat med en lyckad varumärkespositionering. Vi har behållit det bästa från Röhnisch fantastiska arv och samtidigt moderniserat design och varumärke. Jag är otroligt stolt över vad det här teamet har åstadkommit, säger Emma Stjernlöf, VD för Röhnisch. 

Vuxit markant

Båda produktsegmenten träning och golf har vuxit markant under året men värt att lyfta är golfen, drivet bland annat av en stark tillväxt i antalet utövare, i synnerhet kvinnor. Röhnisch, som redan är ett av de ledande varumärkena inom damgolf i marknader som Storbritannien, Frankrike och Tyskland, har vuxit med hela 30 procent.

Röhnisch har också etablerat varumärket på en rad prioriterade golfmarknader som Kanada, Skottland och Kina. Under 2022 är målsättningen att expandera till ytterligare marknader med stor tillväxtpotential.

Stark e-handel

– Vi ser redan tydliga tendenser för 2022, till exempel med ytterligare två rekordsäsonger i införsäljningen, SS22 och AW22. Vi kommer fortsätta att lägga stort fokus på vårt varumärke samt driva en försäljningsstrategi där vi kombinerar en stark egen e-handel och utvalda återförsäljare internationellt. Jag är övertygad om att vi med kombinationen träning och golf befinner oss i en tillväxtbransch och vi har bara börjat, säger Emma Stjernlöf, VD för Röhnisch. 

– Vi har jobbat målmedvetet med att skapa förutsättningar för god tillväxt för Röhnisch och nu är det väldigt roligt att se resultatet av det. Jag ser fram emot att se teamet fortsätta skörda frukterna av det jobb som gjorts och inte minst av det som komma skall, säger Susanna Campbell, styrelseordförande för Röhnisch.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfamore Group köper 51 procent av Matchplay – satsar internationellt 

Matchplay internationaliseras och utvecklas som koncept – i samband med det går Golfamore …