Hem Ekonomi & affärer Corona-effekten: Stort intresse för golfcamping – priset viktigaste parametern när banor väljs

Corona-effekten: Stort intresse för golfcamping – priset viktigaste parametern när banor väljs

Intresset för golfcamping ökar och som en följd utökar många golfklubbar antalet ställplatser för att möta efterfrågan. 

En undersökning som gjordes i juni bland 4 731 golfare visade att 27 procent av respondenterna svarade att de i år kommer att golfcampa och 35 procent hade ännu inte bestämt sig.

80 procent utgår från de banor de vill spela under semestern när de planerar rutten för sin golfcampingsemester.

När det gäller val av golfbana är priset viktigaste parametern, 54 procent uppger att banan ska vara prisvärd. 36 procent väljer banorna utefter hur bra ställplatserna är där och 6 procent vill ha nära till första tee.

Husbil mest populärt

Mer än hälften av golfcamparna använder husbil. Knappt en fjärdedel föredrar husvagn och 3 procent tar sig fram med årets uppstickare – båt.

17 procent uppger annat så som stuga, bil, tåg, hotell eller tält. 17 procent av respondenterna planerar upp till tre golfcampingdagar. En fjärdedel planerar mellan fyra och sju dagar och ytterligare en fjärdedel uppger att de ska golfcampa i upp till två veckor. En tredjedel uppger att de kommer att golfcampa i mer än två veckor.

Av respondenterna hade 40 procent tidigare erfarenhet av golfcamping. Av dessa hade 15 procent golfcampat en gång, 40 procent hade golfcampat mellan två och fem gånger, 28 procentmellan 6 och 20 gånger och 17 procent hade golfcampat mer än 20 gånger.

Det är inte bara valet av banor som styr destination: 40 procent av respondenterna uppgav att de utgår från vädret när det är dags att bege sig och 35 procent väljer rutten utifrån andra aktiviteter som de vill kombinera sin golfcamping med. 18 procent lägger rutten baserat var deras vänner bor och 12 procent vill hitta en rutt som passar hela familjens önskemål. Endast 2 procent uppger att de utgår från en viss väg, exempelvis E4, i planeringen.

Första gången

Det är främst de yngre åldersgrupperna som kommer att golfcampa för första gången detta år. 14 procent av respondenterna utan tidigare golfcampingerfarenhet i åldersgrupperna 18-24 och 25-34 kommer i år att golfcampa för första gången. I samtliga av de äldre åldersgrupperna är motsvarande siffra 4 procent.

Fredrik van Speijk, är VD på Golfhäftet som ligger bakom undersökningen. Han säger:

– Vi ser överlag en ökning av yngre golfare på Golfhäftet detta år. Det är tydligt att detta år är ovanligt på många sätt och vis. Normalt golfar mer än hälften av Golfhäftet-användarna utomlands, men i år ser det helt annorlunda ut av uppenbara anledningar, även om reserestriktionerna nu har lättats. Många nya användare spelar golf för första gången, medan andra kommer tillbaka till golfen efter några års uppehåll eller helt enkelt spelar extra mycket golf och är sugna på att testa nya golfbanor.

–  Våra partnerklubbar ser en ökning av gästspel vilket är positivt för deras ekonomi. Hagge GK är en av våra mest populära klubbar som i år har investerat i fler stugor och fler ställplatser för att möta den ökande efterfrågan. Många andra klubbar gör samma sak, plus att man renoverat restaurangerna till exempel för att anpassa sig till rådande restriktioner, tillägger Fredrik van Speijk.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Sweetspot Academy: Den sista pusselbiten i golfens digitala ekosystem

Sweetspot Academy är det senaste tillskottet i det digitala ekosystem som hjälper golfanlä…