Hem Marknad & media Han ska göra Sveriges nya golfmagasin: ”Det är helt och hållet ett passionsprojekt”

Han ska göra Sveriges nya golfmagasin: ”Det är helt och hållet ett passionsprojekt”

I oktober kommer ett nytt svenskt golfmagasin: PAR Golf Magazine. Bakom satsningen står Christopher Hansby Reis, som är verksam som art director och fotograf. Golfbranschen ställde tio frågor om planerna på det nya magasinet.

1. Varför ska du ge ut ett magasin om golf?

– Jag har länge drömt om att kombinera golf med form och fotografi, och att göra en tidning ligger då nära till hands. Men jag har aldrig haft tid förrän nu, på grund av världsläget med korttidspermitteringar och annat. Nu har jag ändå inget annat att göra. Jag har äntligen fått den tid jag behöver att lägga på den här idén. Men jag pendlar mellan panik och övertygelsen om att det är världens bästa idé…

2. Har du sonderat marknaden?

– Inte jättenoga. Jag gör det här för att det är kul. Jag behöver inte bli miljonär. Men jag har saknar ett kvalitativt golfmagasin i Sverige. Svensk Golf är jättebra på det de gör med träningstips och tester, sedan är inte jag personligen superintresserad av just den biten. Jag vill mer berätta historierna bakom banorna och personerna, lite mer djupgående banbesök där man kan berätta mer än bara ”det är 18 hål, seaside, spela den!”. Jag vill gå mer på djupet.

3. Så du ska inte fylla en lucka som uppstod efter Golf Digests nedläggning?

– Jag var inte en stor läsare av Golf Digest heller. Men hade jag känt att Svensk Golf hade börjat göra det jag vill göra, då hade jag backat. Jag har inte pengarna att slåss på lika villkor med ett stort förlag. Men utgångspunkten är att jag vill göra det här för min skull. Om någon tycker det är bra blir ingen gladare än jag. Jag är väldigt inspirerad av min fru som de senaste 25 åren har gett ut sin eget musikmagasin helt på egen hand, på senare år med mig som formgivare), utan henne hade jag aldrig trott att det skulle vara möjligt att ta sig an ett sånt här projekt.

4. Har du någon internationell förebild?

– Ja, faktiskt. Caddie Magazine tycker jag är väldigt bra. När den kom så kände jag att det är den här tidningen jag vill göra. Jag har väntat på att någon ska göra en svensk variant av den. Men ingen har gjort det och då tänkte jag att jag lika gärna kan göra det.

5. Hur ska den distribueras?

– Först och främst via Instagram, jag har en del kontakt med ett konto som heter Golfsnack och så har golfförbundet hört av sig och aviserat att de vill bistå. Det var oväntat men smickrande.

6. Så tidningen ska inte säljas i butik?

– Inte initialt men vi får se vad som händer. Jag vet inte om det faller med första numret eller om det kommer att tugga på och växa. Jag får ta det som det kommer. Först och främst är det en rolig grej som jag hoppas ska bli bra. Ambitionen är ju att göra ett mer lyxigt magasin, även om det låter som en klyscha och jag ogillar det ordet.

7. Hur långt har du kommit med första numret?

– Jag har många artikelidéer klara. Några intervjuer är bokade och formningen börjar sitta. Men utgivning är först i andra halvan av oktober så det finns fortfarande tid.

8. Ska du skriva allt själv?

– Ja, det är tanken, men jag har en fru som är copywriter och hon får kanske lägga sista touchen på texterna. I första numret kommer även Emma-Mathilda Steen, grundare av Green Queens vara med som krönikör.

9. Du bor i Skåne – är Skåne basen och utgångspunkten?

– Ja, just nu är det så på grund av världsläget. Sedan är det en budgetfråga. Jag har inte råd att flänga land och rike runt. Jag gräver där jag står men planen är att täcka hela Sverige.

10. Hur mycket annonser behöver du ha in för att kunna ge ut tidningen?

– Första numret tänkte jag flyga lite under radarn. Det låter kanske konstigt men jag vill först och främst se om det går att göra. Att jag kan leverera. Så jag kommer inte att jaga annonsörer. Tidningen kommer i stället att bli lite dyrare men i gengäld får man ett helt annonsfritt magasin. Jag har satt priset till 159 kronor och tänker mellan 80 och 100 sidor.

 

 

 

 

 

 

 

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nytt »Dream Team« ska leda Caddee genom golfens digitala paradigmskifte

Caddee, Sveriges marknadsledare när det gäller banguider, har i flera år investerat stort …