Hem Banor & klubbar Gustav Anderssons nya uppdrag: »En överlevnadsfråga för svenska golfklubbar!«

Gustav Anderssons nya uppdrag: »En överlevnadsfråga för svenska golfklubbar!«

Gustav Andersson, Sweetspot

Gustav Andersson har jobbat på Österlens Golfklubb i åtta år. Dessförinnan var han fem år på Delsjö Golfklubb.

Nu lämnar han jobbet som klubbchef för att i stället börja på Sweetspot.

– Jag ska hjälpa till att utveckla ett affärssystem som golfen saknar och hjälpa klubbarna i deras fortsatta utveckling. Det är ett behov jag sett funnits i många år. Vi har många välbesökta golfanläggningar i Sverige men ändå är det väldigt svårt att skapa en bra lönsamhet som kan utveckla klubbarna.Vi måste ta tag i lönsamhetsutvecklingen på allvar. I förlängningen är det en överlevnadsfråga för många svenska golfklubbar. Det kommer att vara tuffa år framöver om vi inte får till den utvecklingen på ett bra sätt.

»Vi måste ta tag i lönsamhetsutvecklingen på allvar. I förlängningen är det en överlevnadsfråga för många svenska golfklubbar.«

– När jag ursprungligen blev presenterad för Sweetspots produkt och system så tyckte jag det var intressant. Vi har kört det här på Österlen. Med min erfarenhet inom golfen hoppas jag kunna vässa plattformen ytterligare samt skapa en större förståelse för behovet av Sweetspot ute på klubbarna.

Du kallar Sweetspot för ett affärssystem. Vilka fördelar har Sweetspot framför GIT?

– Det är kopplingen till spelvärde och analyser av medlems- och gästspel. Vi har en prisalgoritm för gästspelare, och vi kommer även att kunna analysera medlemsspelet på ett helt annat sätt än man kan göra i GIT. När vi har tävlingar, till exempel, kan vi se vad de skapar för värde. Man kan också se hur vi kan optimera helåret för att skapa ett så högt värde som möjligt för medlemmar och gäster. GIT tittar mycket på antal rundor och antal medlemmar. Det är de målen förbundet har satt upp – antal! I Sweetspot tittar vi på kronor vilket är en väsentlig skillnad.

Är dynamisk prissättning nyckeln till en bättre ekonomi?

– Det kan det vara men det handlar även om att skapa nya medlemsformer. Ska jag göra medlemsanalyser får jag gå ganska mycket på magkänsla. Det här med nya medlemsformer landade på mitt bord redan för åtta år sedan, och vi har haft svårt att göra bra analyser för att hitta ett bra svar på den frågan. Våra medlemmar, exempelvis, bor på olika ställen i landet och hur är priskänsligheten lokalt jämfört med priskänsligheten hos dem som bor på andra platser och som bara är här en kort tid på året?

Hur är relationen mellan förbund och Sweetspot?

– Det finns ett samarbete samtidigt som förbundet kanske inte tar emot oss med öppen famn. Det kan man nog inte säga. Men här ska man hålla två tankar i huvudet samtidigt. Svenska Golfförbundet gör väldigt många bra saker för svensk golf på det idrottsliga planet. Jag håller exempelvis själv på med GEO-certifieringen just nu, till exempel. Men att stänga för konkurrens är aldrig bra. Det är få områden i världen där ett befintligt system har visat sig vara det bästa för alla. Vi kör ju exempelvis padel på Österlen. Till det finns en massa olika bokningssystem som alla jobbar för att vara bäst. Inom golfen har vi fram till Sweetspot kom bara haft ett enda system. Konkurrens är bra om man vill leverera en bra produkt. Om vi bokar restaurang eller hotell finns det olika system. Där kommer också golfen att hamna, frågan är bara hur snabbt det kommer att gå.

– Alla golfklubbar har 18 eller 36 hål. Men sedan har vi på Österlen golfpaket och padel, vilket inte våra grannklubbar har. Golfklubbar är inte längre så homogena som de var för 20 år sedan när GIT kom. Alla klubbar och bolag har i dag olika behov som systemen måste anpassas för. Jag tror inte det är rätt väg att gå att begränsa sig till bara ett system.

»Alla klubbar och bolag har i dag olika behov som systemen måste anpassas för.«

Det betyder väl att även Sweetspot kommer att få konkurrens i framtiden?

– Ja, absolut. Så kommer det att bli. Det finns andra system i Europa. Och det är bra att det finns konkurrens. I dagens digitala värld har vi klubbchefer krav på oss att hitta nya intäkter hela tiden och då måste vi ha ett vettigt affärssystem att jobba med. Där har Sweetspot en intressant idé som kan förbättra värdet för gästen men också när man ska göra analyser att lämna till styrelsen. Det finns ett beslutsunderlag baserat på fakta – inte känsla.

– Många klubbchefer i Sverige vet att de har tuffa utmaningar att hantera framöver för att kunna optimera spelat och därmed öka lönsamheten och tillgängligheten. Med hjälp av Sweetspot kan golfklubbarna utvecklas och skapa ett bättre värde för medlemmar och gäster och samtidigt bidra med en mer gynnsam arbetsmiljö för de som arbetar på golfklubben.

Vad skulle hända om GIT fick en analysfunktion?

– Det för ju bra om det kommer, för de som använder GIT. Det har ju varit efterfrågat länge. Nu när Sweetspot visat upp sina verktyg så har man börjat titta på den frågan. Det är väl ett svar på det jag just pratade om: Konkurrens. Det är inte dålig alls för utvecklingen av svensk golf. Att vi skriver 2020 och detta saknas är ju inte bra, det finns det väl ingen som tycker…

– Vår analysfunktion gör att man får möjlighet att  vara proaktiv klubbchef. Men det gäller även om något har exempelvis ett vardagsmedlemskap. Man kan se hur mycket de spelar. Och då kan man upptäcka att det spelas mer golf på torsdagar och fredagar än på lördagar och söndagar. Vi tog fram ett medlemskap som var lägre prisat för att de som valde detta ska spela när det är låg efterfrågan. Men så är det inte i dag.

– Jag kan ju se i Sweetspot att det finns medlemmar på Österlen som ”spelat upp” sitt ”medlemsvärde” redan i dag, tack vare den milda vintern. Det kunde jag inte se i GIT men jag ser det tydligt i Sweetspot.

Har ni ett begränsat antal rundor för vissa medlemskap?

– Nej, det har vi inte men det kommer man nog att behöva göra i framtiden. Om vi spelat 100 gånger  så kanske vi inte ska kunna boka kl 09.00 i juli också. Man får boka samma dag i stället för tre veckor i förväg. Den diskussionen har funnits länge men vi har inte haft data på det. Rent teoretiskt sett skulle vi ju i Sweetspot kunna se i systemet hur den tidiga våren påverkar golfklubbarnas intäkt i realtid. Sådant tycker jag är spännande.

Kommer du inte sakna att jobba på golfklubb?

– Jo, det kommer jag att göra. Österlen är en fantastisk klubb och vi har nästan dubblat omsättningen under mina år här. Samtidigt är åtta år ganska lagom. Det kan vara bra att någon ny tittar på verksamheten och använder sin kunskap och kompetens för att driva utvecklingen framåt. Jag kommer att vara medlem på klubben i fortsättningen.

Gustav Andersson kommer att ansvara för utvecklingen av golfanläggningar i södra Sverige från och med sommaren 2020.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golfstar köper finskt konkursbo: »Ger starkt fotfäste i Finland«

GolfStar har, genom moderbolaget Caddies Europe AB, förvärvat fyra finska golf-anläggninga…