Hem Ekonomi & affärer Golfstore ökar försäljningen med 18 procent: ”Det har formligen exploderat!”

Golfstore ökar försäljningen med 18 procent: ”Det har formligen exploderat!”

Att det spelas mer golf i Sverige påverkar även omsättningen i golfshoparna. Golfstore har efter en försiktig start på våren ökat med 18 procent i Sverige. Men allra bäst har det gått i Norge…

Eftersom Golfstore är verksamt på sex olika marknader har man tydligt kunnat se effekten av hur olika regeringar har agerat för att stoppa pandemins effekter.

– Det är extrema skillnader från marknad till marknad, säger Johan Thellmark, VD på Golfstore.

Av de sex länder som Golfstore finns i är det bara en marknad har varit öppen under hela våren och det är Sverige. Den positiva spelstatistik som Golfbranschen.se berättade om tidigare i veckan återspeglas i försäljningen i on course-shoparna:

– Våra snittbutiker har ökat försäljningen med 18 procent, berättar Johan Thelllmark.

– Vi hade försiktiga ökningar i mars och april men i maj och juni har det formligen exploderat. Tittar vi på försäljningen mellan 1 och 17 juni är vi upp 30 procent.

Siffrorna bygger på rapporter från 80 av Golfstores 115 butiker som haft XPOS i minst två år och som därmed kan ge jämförbara siffror mellan årets försäljning och fjolårets.

– Så det är inte en effekt av att det tillkommit nya medlemmar i Golfstore utan en ren jämförelse av 80 butikers omsättning från förra året. Det är ett representativt urval av on course pro-shopar.

Butiker som tappat

Men alla butiker har har inte gått bra. Det finns undantag.

– Vi har ju det vi brukar kalla för ”destinations-klubbar” – typ Falsterbo, Ljunghusen och Båstad. De har tappat eftersom folk inte har besökt dessa klubbar i lika stor utsträckning som under en vanlig säsongsstart. 

Det gäller även butiker som ligger nära norska gränsen. De har tappat eftersom de norska gästspelarna har uteblivit.

– Men med några förklarliga undantag har det gått väldigt bra. 

En skillnad mot tidigare år är också konsumtionsmönstret. Man kan se stora förändringar i hur olika produktkategorier sålt. Damkläder har exempelvis inte sålt lika mycket som det brukar. 

– Vi tror det beror på att målgruppen där är lite äldre och i riskzonen, och därför väldigt försiktig. 

En bidragande anledning kan också vara att många av Golfstores medlemmar har fått ställa in sina traditionella modevisningar vilka brukar rikta sig mot damer +51 år.

Försiktiga damer

– De är av förklarliga skäl mer försiktiga med att gå in i butiker eller röra sig bland folk. 

Däremot har herrkläder sålt bra liksom golfklubbor.

– Vi tror att försäljningsökningen av golfklubbor beror på att man unnar sig ett sådant sällanköp eftersom man inser att man kommer att spela mycket golf i år. Man kommer inte att kunna resa på semester och har därför pengar över, säger Johan Thellmark.

Elvagnar är en annan produktkategori som sålt mycket bra. 

– Det har formligen exploderat, förmodligen för att folk räknar med att spela mycket golf på hemmaplan. 

Förbrukningsartiklar – bollar, handskar, peggar – har också sålt bra.

– Helt naturligt, eftersom det spelats 50 procent mer golf, säger Johan.

Inom uppgången på 18 procent finns alltså både kategorier som ökat och tappat.

Vill komma ut

Av Svenska Golfförbundets nyligen släppta statistik framgår att 53 procent av alla rundor spelats av personer som är 51 år eller äldre.

– Den målgruppen upplever säkert golf som en av de saker som är relativt säkert att ägna sig åt som fritidssyssla, säger Johan. Man kan inte träffa barn och barnbarn, man kan inte gå på middagar eller restauranger – men golf kan man spela. Flera av min  mammas kompisar har tagit upp golf igen. De har inget att göra och de vill komma ut.

Men det är inte bara äldre som återvänt. Även många ungdomar ansluter.

– Och jag tror inte detta är en dagslända, säger Johan. Jag tror det är en andra boom för golfen. Det är ju ett enormt tryck på lektioner och nybörjarkurser. Nu har vi fått en möjlighet att träffa dem och ta hand om dem.

Nybörjarset är följaktligen en annan produktkategori som gått bra våren 2020.

– Det är ju ett segment som annars inte rört sig särskilt mycket på 10-15 år eftersom vi haft så få nybörjare. Men nu är det intressant igen. Det är ett tecken på att folk är villiga att investera, även om man är nybörjare. Vi ser det som en andra boom och det är precis vad Golfbranschen behöver.

Av de andra länder som Golfstore finns i är Norge den marknad som gått bäst.

Norge i topp

– Där hade man en kort lockdown under slutet av mars och början av april. Den påverkade golfen ganska lite eftersom säsongen börjar senare i Norge. Därefter har man en ännu starkare effekt än i Sverige. 

I början av säsongen fanns 93 000 golfare registrerade i Norge. Norska Golfförbundet har hoppats att man ska komma upp till 100 000 golfare om tre år – 2023. Men den norska drömgränsen spräcktes redan i slutet av maj i år.

– Så våra snittbutiker i Norge är upp med 37 procent.

I Danmark hade man en längre lockdown och mer restriktiva regler för uppstarten. Danmark började öppna upp i mitten av maj.

– Där ligger vi 12 procent efter totalt men räknar man bara maj och juni så är vi upp 32 procent, säger Johan. Så vi tror att vi på sikt kommer att se samma effekt i Danmark. Det finns ett uppdämt behov av att spela golf och konsumera. Så vi tar in på vårt tapp varje dag.

Tufft i Tyskland

Allra tuffast har det varit i Tyskland, Holland och Österrike.

– Där stängde man två månader i mars och april och det är normalt två starka månader på de marknaderna. Det säljs normalt väldigt mycket varor då.  Så där är vi 32 procent efter ackumulerat men återigen: I juni är vi upp 30 procent. Så på alla våra sex marknader ser vi samma positiva effekt för golfen. Mer spel, fler medlemskap, ett uppdämt behov av att konsumera och en villighet att lägga mer pengar på sin golf eftersom man inte ska åka på semester. Man är investeringsvillig och det är ett positivt tecken.

Man håller inte i pengarna för att man är orolig över lågkonjunkturen?

– Nej, golfarna är nog inte det samhällskikt som drabbas hårdast först. Även om man blivit permitterad och inte har ett jobb så är det inte en ekonomisk härdsmälta. Det konsumeras men man konsumerar annorlunda. 

Golfbranschen.se intervjuade Johan Thellmark senast i mars när  han gav sin syn på hur han trodde att Corona-pandemin skulle påverka Golfstores omsättning men även golfen i stort.

– Mycket av det vi pratade om då har blivit verklighet. Jag hade någon idé om att det skulle påverka golfen positivt och att det skulle påverka onlinehandeln, och mycket av det har faktiskt slagit in.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Sweetspot Academy: Den sista pusselbiten i golfens digitala ekosystem

Sweetspot Academy är det senaste tillskottet i det digitala ekosystem som hjälper golfanlä…