Hem Banor & klubbar Förvandlingen: Golfstore byter skepnad när fler golfklubbar driver egen shop

Förvandlingen: Golfstore byter skepnad när fler golfklubbar driver egen shop

Allt fler av Golfstores medlemmar blir klubbägda. I dag driftas bara hälften av shoparna i Sverige traditionellt av entreprenörer och pro´s. Vilket kanske är förvånande med tanke på att Golfstore en gång grundades av 25 golfpro´s.

Året var 1973. Då hette man Progruppen. 10 år senare bytte man namn.

I dag finns Golfstore på 102 golfklubbar i Sverige och snart 200 klubbar ytterligare i sex europeiska länder. Men bara hälften av shoparna i Sverige drivs i dag av entreprenörer i form av pro’s och tränare. Den andra hälften är numera klubbäga.

– Vi har sett en trend de senaste 10 åren att allt fler golfklubbar väljer att ta över tränings- och shopverksamheten själva, säger Johan Thellmark, vd på Golfstore.

För Golfstore innebär det att man gått från att vara en inköpsorganisation till att bli en bredare och mer dynamisk support- och serviceorganisation som ska leverera lösningar för olika driftsalternativ, oavsett om Golfstoremedlemmen är en 36-håls A1-anläggning eller en liten enmansentreprenör och tränare.

Thellmark betonar att han inte lägger någon värdering i det. För Golfstore som varumärke och organisation är det inga problem, menar han.

»Det inte är fel att tränare blir anställda av en klubb«, menar Johan Thellmark.

– Klubbarnas intentioner med att driva shopen kan vara goda. Det kan handla om att man vill kvalitetssäkra produkten eller att man ser över intäktsalternativen. Så länge slutkunden får en bra service spelar det ingen roll vem som driver verksamheten tycker vi. Vi är ju en on course-kedja och det finns PGA-utbildade tränare på varje klubb. Om det är PGA-tränaren som äger butiken och lektions- eller reseverksamheten, eller om klubben är ägare och arbetsgivare spelar mindre roll – så länge slutkunden får en bra upplevelse. 

Runt 75–80 procent av alla tränare som i dag går ut HTU blir inte entreprenörer. De tar en anställning. Vad som är höna och ägg i sammanhanget är svårt att säga, men detta faktum går troligen att knyta till trenden är att fler klubbar väljer att driva shop och lektionsverksamhet själva.

– Hur och var man blir anställd kvittar… Det finns ju också tränare som går ut och blir anställda hos en redan etablerad entreprenör. Men det finns inte så många entreprenörer kvar. Och här är det viktig att belysa att slutkonsumenten inte bryr sig om ifall han eller hon köper klubbor eller tar en lektion av en pro som är anställd eller av en pro som är entreprenör. Det är egentligen ointressant. Det klubbmedlemmen bryr sig om är att klubben har en fungerande verksamhet vad gäller idrottslig utbildning och shop. Vem som äger och driver vad är underordnat.  

Däremot behöver förutsättningen för de som blir anställd vara justa, liksom en entreprenör måste ges goda förutsättningar att bedriva en vettig verksamhet, menar Johan Thellmark.

– Och det känns viktigt att betona att det inte är fel att tränare blir anställda av en klubb. Om vi tar Ljunghusen,BåstadForsgården och Landeryd så har de klubbarna mellan fyra och åtta anställda tränare. Ljunghusen har fem tränare och är snart i behov en sjätte med den verksamhet som etablerats. Landeryd har sju tränare, nästan åtta om man räknar in förbundskapten för Swedish Golf Team Katarina Vangdal. Det skulle förmodligen inte en entreprenör kunna hantera. Risken hade varit för stor. Så där kan man nästan säga att golfklubben har en fördel, oavsett om den är traditionell klubb eller en A1:a.

Däremot är det viktigt hur en eventuell övertagandeprocess genomförs ute på klubben, tycker Johan Thellmark. Där har han sett både goda och mindre bra exempel. Han har noterat att pro och klubb vid ett antal tillfällen hamnat i konflikt vilket inte är bra för någon. Det har lett till sämre shopar, sämre business och sämre villkor för tränare. Och det har blivit sämre för medlemmarna.

– Man kan väl säga så här: Vi har klubbägda medlemmar där shopen fungerar väldigt, väldigt bra. Men det som oroar oss är att det inte finns någon »best practice«. Det finns exempel på klubbar som har tagit över shopen på ett sätt som resulterat i att man hamnat på kollisionskurs med pro’n. Inte sällan blir följden att en duktig tränare försvinner och öppnar en konkurrerande verksamhet någon annanstans dit kunderna också följer efter. Det är inte bra för klubben. Varför ska jag som medlem betala en årsavgift för att vara med i en klubb där servicen försämras? Vi tror på att behålla businessen ute på golfklubbarna. För att det ska lyckas behöver man driva en professionell verksamhet med kunden i fokus. Det kräver investeringar och vi ser flera goda exempel på det.

Johan nämner klubbar som A6Wäsby och Ljunghusen. Klubbar där man hittat lösningar som gynnar alla parter och som bidrar till att göra klubben lönsam.

»Vi behöver erbjuda fler tjänster och gå från shopleverantör till att i stället vara businesspartner«, säger Johan Thellmark.

– Kunden behöver vara i fokus. Det är skillnaden. Utgår du från att vi ska ge kunden en bra produkt med god service på klubben – då blir det naturligt och bäst utfall om man tar in tränaren i diskussionen.

Johan Thellmark nämner också Forsgården som en förebild. 

– Forsgården drivs kommersiellt med kunden i fokus. De har bra tränare, en välsorterad shop, studio, gym och en driving range med launch monitorteknologi så att du som kund ska finna ett större värde av att vara med i klubben. Förre klubbchefen Karolina Bohlin brukade säga att intäkterna från en professionellt skött shop finansierade nya bunkrar på banan. De driver en helhetsverksamhet och allt ska vara till nytta för medlemmen men det ska också ge ekonomiska fördelar som gör att de kan utveckla klubben. 

Bilden av att det finns en mångfald av fungerande lösningar kompletteras av golfklubbar som Arninge, där duon Lasse Johansson och Jonas Lekman i egenskap av självständiga entreprenörer och tränare på eget initiativ har investerat i Toptracer teknologi på klubbens driving range som är en del av deras entreprenörsavtal.

Johan Thellmark säger att Golfstore välkomnar och uppmuntrar en mångfald av tänkbara lösningar.

– En golfklubb behöver utveckla produkten, inte avveckla. Annars kan man lika gärna vara brevlådemedlem för 500 kronor om året och spela olika banor på greenfee. Det finns ju en debatt om det här med brevlådeklubbar och jag tror inte svaret på det är att skära ned, tvärtom ska man utöka. Ska du få kunden att fortsätta att investera tid och pengar behöver du precis som alla andra branscher utveckla produkten. Inte avveckla den. Det är inte det som är lösningen för att behålla nöjda medlemmar och gäster.

På vilket sätt ställer den här utvecklingen nya krav på Golfstore?

– De klubbägda shoparnas behov av service är annorlunda än för den traditionella pron. De behöver kanske hjälp med till exempel hur man inreder en studio, hur man digitaliserar en range eller startar indoor golf på klubben. Vi behöver erbjuda fler tjänster och gå från shopleverantör till att i stället vara businesspartner. Vi har kanalerna för att hitta partners och hjälpa dem att utveckla golfupplevelsen på klubben. Vi har resepartners, vi jobbar med Trackman, vi jobbar med Kinexit. Vi kan via erfarna konsulter hjälpa klubbar och tränare att utveckla träningsverksamheten. De som är medlemmar i Golfstore tar hjälp av oss på olika sätt. Så vi har gått från att servera dagens rätt till att servera à la carte.  Vi får ständigt nya förfrågningar från våra nya klubbägda medlemmar. Någon ville ha hjälp med rekrytering av personal. Då tittar vi på att hitta ett rekryteringsföretag med bra nätverk inom golf- och sportbranschen som kan vara partner till oss. 

Eftersom Golfstore drivs som en ekonomisk förening, helt ägd av medlemmarna själva, är det medlemmarnas önskemål, lönsamhet och konkurrenskraft som styr utvecklingen.   

Har det varit svårare för golfklubbar som medlemmar att hitta på rätt spår än för vanliga medlemmar?

– Ofta har en klubbchef eller en styrelse lätt att förstå fördelen med Golfstores koncept. De ser väldigt snabbt de ekonomiska uppsidorna. För oss är de, med den bakgrunden, till och med en kategori av medlem som är lättare att rekrytera in.

De affärsmässiga fördelarna blir snabbt tydliga och kalkylerbara. De ser att de hjälpmedel vi har är precis vad de behöver för att driva en verksamhet på klubben. Vi hjälper till med inköp, marknadsföring, system, coachning och utbildning. Vår målbild är att businessen ska stanna kvar on-course där golfklubben och golfbanan är och förblir en unik handelsplats. •

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Banor & klubbar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Ökning av unga golfare trots väntat medlemstapp – 15 faktorer som kan ha påverkat positivt

Antalet pojkar upp till 21 år som spelar golf har ökat med 23 procent i år jämfört med sam…