Hem Marknad & media Golfhäftet och Green Queens i samarbete för att locka fler kvinnor till golfen

Golfhäftet och Green Queens i samarbete för att locka fler kvinnor till golfen

I samband med Internationella Kvinnodagen lanseras ett samarbete mellan Golfhäftet och Sveriges största golfcommunity för unga kvinnor, Green Queen

Syftet är att att få fler kvinnor att spela golf och skapa bättre förutsättningar för kvinnor att spela ihop, oavsett region och golfklubb.

Enligt National Golf Foundation (NGF) är 23 procent av alla golfare kvinnor. I Sverige är motsvarande siffra 27 procent.

Av Golfhäftets kunder är 36 procent kvinnor. 

– Vi är glada men långt ifrån nöjda över att ha en andel på 36 procent kvinnor bland våra användare. Det är bra jämfört med totala andelen kvinnor som golfar i Sverige, men siffrorna talar sitt tydliga språk – vi är inte klara på långa vägar. Golfens framtid är starkt beroende av att fler kvinnor ska upptäcka sporten och fatta tycke för den både som ren aktivitet och även gemenskapen och sammanhanget, säger Fredrik van Speijk, VD & Medgrundare på Golfhäftet.

– Vi och branschen har ett ansvar i att lyfta fram förebilder och skapa rätt förutsättningar för att kvinnor inte bara ska vilja börja golfa utan att de ska vilja fortsätta att utvecklas långsiktigt inom sporten, fortsätter Fredrik van Speijk.

Green Queens community kommer att få access till Golfhäftets utbud av 1100 banor som erbjuder golf för halv grenfee. Ett nära samarbete med events och tävlingar kommer också att inledas.

– 2020 var ett rekordår för golfen och antalet kvinnor ökade med mer än 10 000. Det motsvarar 8% tillväxt, men trots det var ökningen av män ännu större, vilket gjorde att andelen kvinnor totalt sett minskade jämfört med året innan. Så även om det talas om en ökning av kvinnor har vi en lång väg kvar att gå med många viktiga steg. Vi är glada att redan ha tagit några av dessa steg, nu senast med Green Queens, och kan säga att vi kommer lansera fler spännande initiativ under våren, avslutar Fredrik van Speijk.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…