Hem Ekonomi & affärer Casall ingår partnerskap med f.d. vd för Donna Karan och Marc Jacobs

Casall ingår partnerskap med f.d. vd för Donna Karan och Marc Jacobs

Casall ingår ett strategiskt och operativt samarbete med New York-baserade Aronsson Group. Partnerskapet ska leda till att Casall utvecklar flera nya affärsområden och
marknader.

 

[ad#ad-4-liten]

Casall, Sveriges första och ledande sportföretag med kläder och redskap inom premium- segmentet, ingår partnerskap med New York-baserade Aronsson Group, ägt av Jeffry Aronsson och Shauna Mei. Både Aronsson och Mei har en gedigen bakgrund av att utveckla och driva modeföretag på global nivå. Partnerskapet innebär bland annat en expansion på nya marknader med USA-lansering 2010 som första delmål. Därefter ska man se över marknaden i Asien och Mellanöstern. Redan 2009 satsar man dock på en omfattande e-handelsplattform som kan hjälpa till att bygga en internationell kundbas.
Framtiden kommer även att visa på helt nya affärsområden som alla platsar inom Casall Total Wellness Lifestyle som företaget utvecklat sedan start.
 
– I såväl goda som dåliga tider får vi inte glömma att vi säljer mer än bara sportkläder och utrustning, vi delar med oss av ett helt koncept kring hälsosam livsstil som vi lyckats utveckla tillsammans med våra kunder. Vi tror att Aronsson Groups erfarenhet kommer ge oss unika möjligheter att etablera och utveckla vårt koncept på helt nya marknader, säger Carl-Axel Surtevall, grundare av Casall.
 
Med gedigen kunskap av globala varumärken är Jeffry Aronsson, som själv är halvsvensk, fascinerad över Casalls helhetssyn på design, funktionalitet och kvalitet.
Han har bland annat varit vd för de internationella lyxföretagen Oscar de la Renta, Marc Jacobs och Donna Karan och har därmed en genuin förståelse för hur man förvaltar ett arv samt expanderar ett varumärke på nya marknader och affärsområden.
Detsamma gäller Aronsson Groups andra partner, Shauna Mei som med sin erfarenhet från den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs, bland annat låg bakom försäljningen av de anrika lyxvaruhusen Neiman Marcus Group.
 
– Vi såg direkt en enorm potential i företaget och att expandera Casall Total Wellness Lifestyle globalt. Casall står för något unikt skandinaviskt där energi, hållbarhet och skönhet är några av de starka värdena som vi ser ligger till grund för deras mångåriga framgångar. Varumärkeslojaliteten är mycket hög och företaget har förnyat sig och förvaltat sitt arv utan att tappa känslan för vad den alltmer medvetne kunden efterfrågar, säger Jeffry Aronsson.
 
Långsiktigt partnerskap
Samarbetet mellan Casall och Aronsson Group formaliserades i september och sedan dess har Aronsson Group fördjupat sig i Casalls verksamhet för att förbereda en kommande internationell expansion samt utveckling av nya affärsområden.
 
– Vårt mål är att arbeta så nära Casall som möjligt både i det strategiska och i det operativa arbetet för att verkligen skapa en långsiktig plattform att arbeta utifrån.
Därför bor jag för tillfället i Stockholm och deltar i alla processer inom företaget. Det är ett angreppssätt vi har på Aronsson Group, att inte bara tillföra eventuella ekonomiska
resurser till våra portföljbolag utan framförallt humankapital. Aronsson Group och Casall strävar båda efter att bli de bästa, inte de största, säger Shauna Mei.
 
Casall startades av Carl-Axel Surtevall 1980 och har sedan dess skapat exklusiva sportkläder och träningsredskap. Casalls unika position på sportmarknaden, som domineras av stora företag där funktionalitet ofta går före stil, har uppnåtts genom att på ett
unikt sätt förena en hög modegrad med kvalitet, funktion och känsla för detaljer.
Företaget har idag återförsäljare i 18 länder och erbjuder kläder och utrustning för fitness, yoga/pilates, running, tennis och golf som alla är en del av Casall Total Wellness Lifestyle. Genom samarbetet med Aronsson Group hoppas man nu kunna ta varumärket ett steg längre.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu tar robotarna över på parkbanan – klipper 7 dagar i veckan

Fyra robotgräsklippare från Husqvarna sköter i år klippningen av samtliga fairways på Park…