Hem Krönika Att svenska Sweetspot blir R&A:s partner borde göra oss alla stolta

Att svenska Sweetspot blir R&A:s partner borde göra oss alla stolta

R&A

KRÖNIKA | DAN PERSSON

Det här är opinionsmaterial – åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.  

R&A satsar 2,4 miljarder på att utveckla golfen, med Svenska Sweetspot som exklusiv IT-partner. 

Royal and Ancient är för golfen vad Vatikanen är för katoliker och Mekka för muslimer. 

Ett av skälen till att jag tycker så illa om den saudiska LIV-touren är att den bara tar pengar från golfen medan organisationer som PGA, förbund och R&A ger pengar till golfen. 

Dan Persson

200 miljoner pund för att skapa alla de verktyg som behövs för att attrahera fler människor till golfen är en stor satsning och en mycket välbehövlig satsning då golfen precis som all annan upplevelseindustri där idrotten ingår är utsatt för en ökande, redan mördande konkurrens om människors fritid. 

För Sweetspot är det här ett erkännande på samma nivå som när någon blir helgonförklarad av katolska kyrkan. R&A har vänt på alla stenar för att finna det bästa systemet i världen och landat i svenska Sweetspot. 

Jag vill också rikta ett stort grattis till SGF. Förbundet var bland de första att utveckla IT-system för golfklubbar och att man nu fått bevis på att såväl GK90, GK96 och GIT har fått en värdig efterträdare som kan ge klubbarna det stöd de behöver för en framtid där de skall fortsätta leverera bättre upplevelser och bättre ekonomi. Det är ytterligare en framgång för Sveriges mest välskötta förbund. 

Företag som Epani, Sweetspot och danska Golfbox hade inte kunnat utvecklas om inte förbundet så tidigt skapat en IT-mognad i svenska klubbar. Den är högre än i omvärlden.

Sweetspots ledning borde maila 10-12 tårtor till SGFs nästa personalmöte så att alla får var sin liten bit och tacka för framsyntheten hos den dåvarande ledningen. Att sedan 6-7 tårtor borde räcka är en annan fråga. 

Här kan vi jämföra förbundets åtgärder med Telias (dåvarande televerket) samverkan med Ericsson som skapade det svenska telekomundret. 

De 2,5 miljarder R&A nu satsar för att öka golfens attraktionskraft gör mig varm i själen. Det förklarar också varför jag tycker så illa om diktaturtouren LIV som bara vill ta pengar från golfen. 

I den kultklassade tv-serien Hill Street blues var sägningen alltid ”Be careful out there” och det finns det anledning att vara nu när konkurrensen om vår fritid ökar så dramatiskt. 

Jag älskar golf, oavsett hur obesvarad den kärleken är. Jag försöker alltid få alla jag träffar att börja spela golf. Med begränsad framgång, ska tilläggas, även när jag lyckas beskriva golfen som bäst. 

Det är i perspektivet att om inte ens jag får fler börja spela golf så behövs R&As 2,5 miljarder och vi behöver nya anläggningar som är bättre på att skapa glädje på mindre tid. 

En grupp som kan känna glädje idag är Sweetspots alla svenska kunder som nu vet att världens bästa kravställare kommer göra ett bra system ännu bättre.  

Även förbund och klubbar får glädje av R&As satsning. Alla de workshops och seminarier där R&A kan dela med sig av kunskap och erfarenheter bör kunna lyfta alla svenska klubbar. Kan också vara läge för förbundet att använda sin kassa för att få fler att börja spela golf. Nya spelare som via simulatorer och PGAs medlemmar hittar vägen in i en golfklubb och på så sätt ökar vinsten för förbundet. 2023 blir ett av golfens tuffare år med 2009, 2005, 1996, 1989 som i värsta fall framstår som andeviskningar då de saknade de extrema prisökningar på driften av en anläggning som näring, el och dieselpriser skapar.  

Att svenska Sweetspot är vald som strategisk partner för ett långsiktigt globalt arbete för att utveckla golfen är en nyhet som bör göra alla svenska golfare stolta och glada. 

Själv är jag mest glad över den utvecklingstrategi för golfen som R&A tagit fram. Anläggningen utanför Glasgow är ett litet men viktigt första steg.  

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Krönika

En kommentar

  1. Sven Höglund

    måndag, 15 augusti, 2022 at 12:17

    Tänk att jag en gång ägde bolaget Sweet Spot!!
    Vi drev restaurangen/konferens på Stockholm Lindö Park.

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Brevlådeklubbar – så enkelt löser vi problemet 

KRÖNIKA »Golfens traditionella modell för medlemskap är lika obsolet som banlonpolos, gaba…