Hem Ekonomi & affärer Svenska Sweetspot del i R&A:s satsning på att göra golf attraktivt för nya målgrupper

Svenska Sweetspot del i R&A:s satsning på att göra golf attraktivt för nya målgrupper

0
Sweetspots VD Henrik Ahlin

Det svenska techbolaget Sweetspot har utsetts att förse R&A:s nya koncept Golf It! med ett affärssystem. Konceptet kommer att fokusera på golf- och underhållningsanläggningar. Den första anläggningen öppnas i Glasgow under sommaren 2023 och kommer bland annat innehålla en niohålsbana, äventyrsgolf och golfsimulatorer.

Med konceptet Golf It! hoppas R&A – som har 160 anslutna organisationer inklusive nationella förbund – att göra framtidens golf mer inkluderande och tillgänglig. Konceptets första anläggning kommer ligga i utkanten av Hogganfield Loch i nordöstra Glasgow.

Anläggningen är designad för att göra golf attraktivt för nya målgrupper. Därför måste systemet kunna hantera olika typer av konsumentbeteenden och hur människor interagerar med sina aktiviteter. Det är här det svenska bolaget Sweetspot kommer in i bilden. Avtalet mellan parterna sträcker sig över fem år och Sweetspots uppgift kommer vara att utveckla och etablera affärssystem för Golf It!s räkning.

– Efter en gedigen och robust urvalsprocess bedömde vi att Sweetspots plattform var det enda system med kapacitet att uppnå våra affärsmål. Vårt mål är att tillgodose våra kunder med rätt produkt, vid rätt tid och till rätt pris, vilket kommer leda till att vi gör sporten mer tillgänglig till ett mer överkomligt pris. Med Sweetspot har vi goda möjligheter att lyckas med det, säger Russell Smith, General Manager på Golf It!

Sweetspot kommer ta fram en helhetslösning för konceptet vilket inkluderar ett kassasystem där R&A kan följa olika typer av konsumtionsbeteenden. Fokus ska ligga på revenue management och öka tillgängligheten för fler golfare genom att applicera en dynamisk prissättning.

– Vi är väldigt nöjda över att få möjligheten arbeta med den största golforganisationen i världen. Det är ett kvitto på att vår produkt håller absoluta världsklass. De delar vår vision att modernisera golf så att fler får uppleva den sport vi älskar, säger Henrik Ahlin, VD på Sweetspot.

R&A kommer över en tioårsperiod investera 200 miljoner pund för att utveckla golf och stödja sporten internationellt.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

”Näthandel är inte vår prioriterade distributionskanal”

En intervju med Rikard Blomstrand, General Manager Nordic Region på Acushnet. Under ett pr…