Hem Golfmässan 2017 Peak Performance avancerar: ”Vi har en mer aggressiv approach i dag.”

Peak Performance avancerar: ”Vi har en mer aggressiv approach i dag.”

0
0

Peak Performance ska bredda basen för sina affärer och sin distribution – men utan att ge efterkall på sin premiumkänsla.

I år medverkar de för första gången på Golfmässan i Malmö.

– Vi exponerar oss mer för branschen nu, säger Göran Bånge, Key Account Manager för golf på Peak Performance.

Han har varit på Peak Performance i sju år nu. Dessförinnan var han tränare i Vetlanda och assistant i Tranås. Han har också drivit en Golfstore-butik.

Under de sju åren han jobbat med Peak har omsättningen stigit lite grand varje år.

– Vi går upp men inte med en brant kurva. Vi klättrar sakta och räknar med en svag ökning hela tiden. Vår distributionstanke är inte höga berg och djupa dalar utan en jämn, stabil försäljning. Då blir inkomsterna stabila.

Peak är medlemmar i både GolfStore och Pro Quality men man har inte jobbat med alla konton.

– Vi har haft ett ”filter” med våra minumum-ordrar vilket gör att vi behåller vår premiumstatus.

Hur höga är de?

– Det krävs en viss storlek, absolut. Och det krävs framför allt att du vill jobba med kläder som butik. Finns utrymme och viljan så brukar vi alltid hitta ett bra sätt att komma framåt med våra kunder. Och det krävs framför allt att du vill jobba med kläder som butik.

Hur höga är era ”minimums” i dag?

– Vi har sänkt våra minimums de sista sju åren. Nu är det 55 000 kronor på våran ”etta”, alltså vårkollektionen. Vi jobbar med ett litet filter på våran 01 kollektion. Men sedan har vi ju vår ”tvåa”, sommarkollektionen, som släpps ett par månader före Nordea Masters. Vår stora vårkollektion innehåller regn, vind, byxor med mera. ”Tvåan” innehåller lättare plagg och tunnare kvaliteter. Alla överdelar kostar under 1 000 kronor. Det är en fin lättsåld kollektion.

”Vi får fler förfrågningar om samarbeten i dag.”

– Vi får fler förfrågningar om samarbeten i dag och vi har också en kollektion som är mer golf, som funkar bättre i distributionen. Ett bevis för det är årets försäljningssiffrorna från både GolfStore och Dormy. Vi har fått väldigt bra siffror och har haft ett kanonår. Våra kollektioner går väldigt bra där ute och det har vi gjort under ett år som annars varit ganska tufft.

Peak Performance fortsätter sitt samarbete med Nordea Masters som nästa år spelas på Hills i augusti.

– Det är en stor peng och ett stort projekt. På Peak pratar vi om lokal sponsring och internationell visualitet. Vi går mot ett varumärke och en logotyp, en tydlig approach. Nordea är ett större event och så småningom kommer vi att samarbeta med spelare som syns mer på den golbala marknaden. Vi har många svenskar kontrakterade i dag men tittar på fler internationella.

– Internationellt är Joakim lagergren vårt huvudnamn och på tjejsidan är det Linda Wessberg och Lynn Carlsson.

Ni är på mässan för första gången. Hur resonerade ni?

– För oss handlar det främst om exponering och PR. Vi vill visa Golfsverige att vi är en ”riktig golfleverantör”. Kollektionen är rent tekniskt på en avancerad nivå, från GoreTex till enklare konfektionsstilar. Det är kvalitet, design, färgspel… Det är uttryck som är viktiga bitar för oss. Vi känner att vi har allt för att kunna göra ett avtryck och känner att vi vill vara med och visa upp oss för golfbranschen. Så det är ett första steg att visa oss mer, exponera oss mer i både press och sociala medier.

Har ni varit för återhållsamma tidigare?

– Nja, jag skulle inte säga återhållsamma. Men vi har haft höga minimum. Dessa har vi sänkt lite grand eftersom det passar branschen bättre. Vi har en mer aggressiv approach distributionsmässigt men vi släpper inte på våra tumregler. Vi vill ha kvalitet i distributionen. Vi vill jobba med våra kunder under lång tid och vi vill att de ska tjäna pengar. då måste vi gå in tillsammans i det. Därför säljer vi en helhet till våra kunder för att visa ett uttryck och en känsla. Det är viktigt för oss.

Hur ser du på mässan i framtiden?

– Det är vår nordiska mässa. Den blir vad vi gör av det, dels med golfbranschen som helhet men även internt. Vi har säljkontor i Norge och Danmark och får vi hit dem med kunder så småningom så får vi en dynamik som kan lyfta golfen i hela Norden. Men så här inledningsvis så ser vi den som ett PR-fönster. Vi är medlemmar i Golf & Co sedan ett par veckor.

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Golfmässan 2017

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kolla också

GolfStar köper 100 000 rangebollar från White Label Golf

GolfStar har valt White Label Golf som leverantör av rangebollar på sju av sina anläggning…