Hem Golfmässan 2017 Johan Devinger vill göra mässan till en mötesplats för hela golfbranschen

Johan Devinger vill göra mässan till en mötesplats för hela golfbranschen

Johan Devinger tar över när Anders Westerlund lämnar uppdraget som verksamhetsansvarig för golfmässan. Golfbranschen.se fångade honom för att ställa några frågor om intryck och framtid.

Hur har mässan varit?

– De första dagarna har varit bra. Anders har ju styrt upp det mesta. För mig har det handlat om att se och lära.

Varför fick du frågan att ta över efter Anders Westerlund?

– Det är nog för att jag varit i båda delarna av branschen. Jag har drivit golfshop, jag har bra kontakter i leverantörsledet och har jobbat på golfanläggning. Jag var på Kallfors till 2014. Sedan har jag drivit eget inom event. Vi körde Volkswagen Masters, 55 deltävlingar runt om i Sverige. Vi var tre som åkte runt. Så jag träffade mycket folk, och alla var glada eftersom de var på golfbanan.

Är det något du vill förändra med golfmässan?

– Ja, jag skulle gärna göra det till en branschmässan, jag skulle vilja ha med SGA, PGA, GAF … att vi gör en mässa där hela golfbanor kommer: Greenkeeper, vd, kansli, pro… för att få mer förståelse för varandras delar. Flera jag träffat och pratat med säger att det diskuterats tidigare. Jag har träffat GAF och de var lite småintresseade. Jag ska snart träffa SGA. Kan man få alla att komma så blir det en happening för hela golfen, Då blir det verkligen en mötesplats, inte bara en mässa för pro’n och de som driver shoppar.

Det kanske har varit lite revirtänkande hos de olika nischerna?

– Det vet jag inte men jag har jag hört en del antyda det. Men det vore bra om alla kunde samarbeta för golfens framtid, att man inte enbart tänker på den egna verksamheten. Det har kanske varit lite konkurrenstänk mellan de olika delarna på golfanläggningarna. En sak jag märkt i Golf & Co är att man i dag tänker mer långsiktigt. Förr var man mer ute efter direktförsäljning, och det vill man givetvis fortfarande ha, men det handlar också om att göra mer för golfen. Jag tror att leverantörerna tänker mer långsiktigt i dag.

Du har varit på mässan som besökare tidigare?

– Ja, det var jag men aldrig i Malmö. Jag var i Jönköping, sedan höll jag mig hemma och träffade leverantörerna på hemmaplan i stället.

Vilket osökt för osss in på nästa fråga: var ska mässan ligga?

– Jag har inte tillträtt än men jag utgår från att den är här i Malmö.

Men det blev inte riktigt den nordiska mässa man hoppades.

– Nej, men man la den väl här också för att den skulle sammanfalla med Golfstores mässa. För att leverantörerna inte inte skulle behöva bygga upp montrar två gånger. Det blir ju dyrt.

Samtidigt har man tappat besökare norrifrån.

– Det är väl det man gjort. Det var en av de första sakerna jag frågade Anders: Var kommer besökarna ifrån. Det är sånt man får undersöka, Han trodde mestadels Skåne, Småland, Blekinge… Samtidigt är det ganska lätt att flyga eller åka tåg till Malmö. Jag tror att man måste sälja in det. Jag tänkte dra ihop en styrgrupp för att diskutera bland annat hur vi ska göra mässan mer intressant. Det är viktigt att få ned folk från Stockholm också. Mycket fokus blir på att locka fler besökare, och vad man kan göra för att utveckla det.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Golfmässan 2017

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…