Hem Marknad & media Think-duo startar nytt svensk golfvarumärke – Local Rule kombinerar funktionalitet och design

Think-duo startar nytt svensk golfvarumärke – Local Rule kombinerar funktionalitet och design

0

Nu lanseras Local Rule, vars första herrkollektion med praktiska och minimalistiska plagg är tänkta att fungera lika bra på stan som på golfbanan.

Svenska Local Rule grundades i fjol och vill utmana golfgiganterna. Målsättningen är att skapa kläder som fungerar i alla sammanhang, både på golfbanan och i mer urbana miljöer. Tanken är att göra tidlösa, stilrena golfkläder i en modern tappning, där avslappnad estetik möter funktionell passform.

Produkterna är designade i Sverige och producerade i Portugal med en skandinavisk design som är universellt tilltalande. Sourcing av material sker primärt från Italien.

Den första kollektionen från Local Rule består av 18 plagg – däribland pikéer, windbreakers, västar och byxor. Utöver det kommer det finnas accessoarer i form av bucket hats, kepsar, peggar, handdukar och golfbagar.

Grundarna bakom Local Rule, golfentusiasterna Simon Madeling och David Zetterlund, är kollegor och vänner sedan tidigare. Simon har grundat och varit vd för reklambyrån Think Agency, där David varit partner och strateg. Med sig har de även Henrik Svensson, som blir operativ chef på Local Rule.

– Efter sju år av att driva eget konsultbolag och kreativt skapande för våra kunder bestämde vi oss för att bygga vårt eget varumärke. Vi har jobbat i drygt ett år med kollektion, varumärke och teknisk plattform och nu känns det fantastiskt att äntligen vara på banan. Fokus inledningsvis kommer att vara den svenska marknaden men vi kommer att ha möjlighet att skeppa våra produkter globalt från dag ett – redan nu ser vi intresse från andra länder än Sverige, säger Simon Madeling, medgrundare och vd.

Local Rule startar med en renodlad herrkollektion, men visionen är att inom en snar framtiden ta fram en damkollektion. Kollektionen kommer att finnas tillgänglig via deras egen e-handel. Prislappen landar på 50 kr (på markers) till 2950 kr (för en bag).

Läs fler relaterade artiklar
Läs mer av Tommy Jeppsson
Ladda fler i Marknad & media

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Golf-VD utsågs till Årets affärskvinna i svensk sportbransch

Branschföreningen Svenskt Sportforum har utsett Emma Stjernlöf, VD på Röhnisch, till Årets…