Hem Marknad & media Svensk golf får Hall of Fame – lanseras när nya golfmuseet öppnar i juni

Svensk golf får Hall of Fame – lanseras när nya golfmuseet öppnar i juni

I juni öppnar Sveriges nya golfmuseum. Samtidigt lanseras ett svenskt Hall of Fame för golfen.

Sju personer kommer att väljas in iu första omgången. Därefter två om året.

Ansvarig för projektet är Göran Nyström.

– Vi jobbar för fullt för att hinna bli klara med allt. Även om det är ett halvår kvar innan vi öppnar i början på juni så är det ju helt nytt material och helt ny inredning och teknik. Så det är mycket jobb.

Varför gör man om utställningen?

– Den gamla utställningen har stått i 20 år och det var ju första utställningen i Sverige. Då var det ju rätt naturligt att man fokuserade på föremål. Man samlade in så mycket föremål man kunde komma åt för att ha en samling att visa. Den utställningar är lite ålderstigen tack vare ny teknik och ny kunskap kan vi berätta om svensk golfs utveckling på ett helt annat sätt idag än vad man kunde på den tiden. 

Förebilden för det nya svenska golfmuseet är det brittiska som finns i St Andrews och som numera kallas World Golf Museum.

– De har också byggt om. Allt är helt nytt. Det gamla är borta. Även de fokuserar på att berätta om hur golfen har utvecklats. Det är inte föremålen som är i fokus utan berättelserna som skapat det här engagemanget och intresset för spelet och ligger bakom  utvecklingen för golf. Det ska vi också försöka göra. 

Hur ska ni göra det?

– Vi kommer att koncentrera oss på den svenska golfhistorien. Den gamla utställningen handlade också om hur golf hade vuxit i världen men det har vi skalat bort. Det är det svenska som är det viktiga för oss nu.

Till viss del är det tänkt att klubbarna själva ska bidra med fakta om sin historia. 

– Vi samlar in uppgifter från varje svensk golfklubb om deras historia och den ska vi presentera i en applikation så att besökarna ska kunna gå in och ta del av historien om exempelvis Halmstad Golfklubb.

Men den riktigt stora nyheten på utställningen blir kanske ett svenskt Hall of Fame, vilket Svenska Golfförbundet fattat beslut om.

– Det kommer att vara en avdelning där vi presenterar dem som har blivit invalda och det kommer att bli en väldigt exklusiv Hall of Fame. Det finns många motsvarigheter inom andra idrotter där man tar in mycket folk men då förlorar det sitt värde. Det ska vara väldigt exklusivt – bara de som starkt bidragit till den svenska golfen kommer att vara aktuella.

När museet öppnar är det sju personer som blir invalda från start.

– Sedan kanske det blir två om året framöver, säger Göran.

Kan denna utmärkelse även delas ut postumt?

– Ja, man bedöms utifrån vad man har betytt i sin egen tid. Det är personer från hela den svenska golfhistorien och det är inte bara spelare utan det kan vara banarkitekter, ledare, journalister… det är betydelsen för golfens utveckling som är det viktigare.

Göran Nyström har arbetat med utställningar tidigare och är dessutom väldigt golfintresserad, medlem i Golfhistoriska sällskapet. Museet är stiftelseägt, och stiftelsen ägs i sin tur av Svenska Golfförbundet, Landskrona Golfklubb och Golfhistoriska sällskapet. Förbundet skjuter till mer parten av pengarna till ombyggnaden.

– Ambitionen är att vi ska skapa det intressantaste och modernaste idrottsmuseet i Sverige.

Utställningen finns på Landskrona Golfklubb.

– Mycket av innehållet kommer att finnas på nätet så även om man bor i övre Norrland kan man ta del av utställningen. 

Det nya museet öppnar i juni och just nu produceras texter, filmer och annat innehåll. För att få lite extra ekonomiska resurser har man skapat föreningen Golfmuseets vänner, och som medlem där bidrar man till drift och produktion via crowdfunding.

En av sakerna man kan se på museet är Robert Zagers klubbset från Ryfors. 

– Det hittades i en skrubb under en trappa. Han som äger slottet donerade det till oss, säger Göran Nyström.

– Jag har också fått böcker från Göran Zachrissons samlingar. Det var ett av hans önskemål, att hans boksamling skulle hamna på golfmuseet. Så jag har varit i Stockholm och valt ut de titlar vi inte hade i vårt eget bibliotek. Det var ganska många böcker, 120 titlar.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Marknad & media
Kommentarsfunktionen är stängd.

Kolla också

Titleist satsar stort på att möta konsumenten – genomför 1 500 events i Norden 2024

Titleist gör i år sin största satsning på events någonsin i Norden. Det handlar om både go…