Hem Ekonomi & affärer KPS köp av TaylorMade kan indikera en ljusare framtid för branschen

KPS köp av TaylorMade kan indikera en ljusare framtid för branschen

KPS Capital Partners tar över varumärkena TaylorMade, Adams och Ashworth och därmed är 18 månader av spekulationer över.
Priset uppges vara 425 miljoner dollar varav 200 miljoner dollar betalas kontant.
Resten av köpesumman bestod av övertagande av lån och andra åtaganden.
Det kan vara ett klipp.
Finanschefen på Adidas, Robin Stalker, sa för ett år sedan:
”Det vi vill ha för varumärkena är det bästa priset vi kan få för det.”
Det kan tolkas som att det var viktigare att sälja än att krama den sista dollarn ur affären.
Detta för ett varumärke som tillsammans med Callaway och Titleist är ett av branschens tre giganter.
Acushnet (som äger Titleist) såldes för 1,2 miljarder dollar för sex år sedan.
Callaways marknadsvärde bedöms vara 1,24 miljarder dollar.
Det pekar på att KPS gjort en bra affär.
TaylorMade förvärvade Ashworth för 73 miljoner dollar 2008 och Adams för 70 miljoner dollar 2012 men båda varumärkena har tappat sin forna lyskraft. Adams har inte presenterat en intressant produkt sedan början av 2016. Ashworth har inte fått det utrymme man förtjänar och har hamnat i bakvattnet av Adidas golfkollektion.
De kommer med största sannolikhet inte att få mer kapital att arbeta med under KPS.
Fokus kommer även fortsatt att ligga på TaylorMade. Det är där KPS kan göra en förtjänst.
KPS syfte med att köpa TaylorMade är att sälja det inom 5 till 7 år. Det är detta som är KPS affärsmodell: Att köpa tillverkningsföretag och förnya processer, organisation, attityd och varumärke.
KPS har rykte om sig att agera beslutsamt och effektivt. De förvandlade ölmärket Genesee efter att den köpt det 2009 till ett konsortium med öl som Magic Hat och sålde det för 388 miljoner dollar, vilket fördubblade investeringen.
KPS enda syfte med affären är att öka värdet och det betyder att TaylorMade kommer att säljas igen.
TaylorMade har tappat fart hos Adidas som länge velat bli av med varumärket.
Ändå har produkterna varit konkurrenskraftiga.
Men: Man har fått se Callaway gå om. De har tagit över tätplatsen när det gäller försäljning av woods och putters, och de visar en stigande kurva när det handlar om golfbollar. Just nu är de tvåa efter Titleist.
Räknat fram till The Players hade TaylorMades drivers vunnit 17 av de 20 senaste PGA Tour-tävlingarna. Företaget har spelaravtal med Dustin Johnson, Jason Day, Rory McIlroy, Sergio Garcia, Justin Rose, Tiger Woods och Jon Rahm. Frågan är vad som händer med dessa avtal – och hur kommer det beslutet att påverka företagets status?
Förra året gick såväl Golfsmiths som Sports Authority’s i konkurs och därmed stängde 500 butiker som sålde golfutrustning. Försäljningen minskade.
Men en vändning kan vara förestående.
KPS köp av TaylorMade pekar på att investerare nu ser en bra framtid för golfindustrin.
Amerikanska golfförbundet har presenterat ljusare siffror. Både Callaway och Acushnet har presenterat bra resultatrapporter för första kvartalet.
Och att ett investmentbolag visar intresse för golf antyder att branschen bedöms ha potential.

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Ekonomi & affärer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu siktar aktivisterna in sig på golfbanor: »Kriminellt hålla på med golf«

Let´s Dance, Melodifestivalen och Vasaloppet – nu är det kanske golfbanornas tur att drabb…