Hem Utrustning & prylar Nya Titleist Pro V1: ”Allt är nytt – från kärnan ända ut till dimplarna.”

Nya Titleist Pro V1: ”Allt är nytt – från kärnan ända ut till dimplarna.”

Redan i höstas tweetade Greg Chalmers följande om nya Titleist Pro V1. 

”You have officially built the perfect golf ball”.

– Och det är lite så det känns, säger Ennis Myndel som är Fitting & Education Manager på Titleist i  Norden. 

Ennis är kanske främst känd i branschen för sina långtgående kunskaper om hur man matchar Titleist-klubbor med spelare på olika nivåer. Men nu när Titleist släpper en ny, uppdaterad variant av sitt flaggskepp, Pro V1 och Pro V1x, då får till och med Ennis erkänna att…

– …vi är ett bollföretag. Hur kul det än är med klubbor så är vi är ändå ett bollföretag. Så är det. Därför är detta en superviktig lansering för oss och så är det varje gång en ny Pro V1 lanseras, säger Ennis som inför lanseringen inte har samlat golfpressen för en gemensam genomgång. I stället sker den digitalt.

Ennis Myndel, Titleist.

Ennis visar färsk statistik från PGA Tour som pekar på att 74 procent av spelarna där spelar Pro V1 eller Pro V1x.

2013 var samma siffra ”bara” 61 procent.

–  Ofta får vi höra att vi tappar eftersom konkurrensen där ute är så hård. Det är en uppfattning många har. Men vi har alltså ökat med 13 procent på sju år. Det här är siffror som vi gärna vill plocka fram, för vi är extremt stolta. Spelarna känner ett extremt förtroende för bollen.

På LPGA ligger samma siffra på 82 procent.

Men det är inte bara elitspelare som ska spela Pro V1, menar Ennis som slår fast att ambitionen med Titleists bollproduktion är:

– Våra bollarna ska leverera för alla golfare vid varje slag. Det är det som är Total Performance, säger han.  För att nå dit så har vi det  största och mest avancerade R&D-teamet av alla bolltillverkare i golfindustrin.

Innan årets bollmodell togs fram samlade man som vanligt in synpunkter från de kontrakterade tourspelarna. Önskemålen var de vanliga: mer längd, mer spinn, mjukare känsla, högre bollflykt…

Det resulterade i att ingenting är oförändrat i 2021 års version av bollens konstruktion. Allt är nytt, från kärnan ända ut till dimplarna.

Komponenterna i en multilayer-boll är skal, mantel och kärna. Vissa bollar har dubbel kärna.

När man slår med driver och längre klubbor som ger hög svinghastighet är det manteln och kärnan som interagerar och genererar hastighet. Mantelns syfte är i det här sammanhanget att hålla nere spinntalet.

I spelet med wedge och kortare klubbor är det det mjuka skalet som reagerar mot den hårda manteln, vilket skapar spinn och känsla. 

– Det är så en multilayer-boll fungerar. Det är vi inte ensamma om eller unika med. Det finns många andra som jobbar med liknande konstruktioner i fyra, fem och till och med sex delar. Men grejen är inte hur det ser ut utan vilka material man använder och hur processen fungerar. Det handlar bland annat om tjockleken på skal och mantel. Det avgör bollens prestanda, säger Ennis.

Både Pro V1 och Pro V1x har förändrats inifrån och ut men trots att förändringarna är av samma slag har man bibehållit skillnaderna mellan bollmodellerna.

Ett nytt, mjukare uretanskal bidrar med högre spinntal och mjukare känsla och en hårdare Hi Flex-mantel producerar mer hastighet. Den nya kärnan är lite mjukare i kompression än tidigare för att på så sätt få ned spinntalet vilket ger mer längd, främst med driver.

V1x har också fått ett nytt dimplesystem, ett mjukare skal, hårdare mantel och lite mjukare kärna. Bollen ger en högre bollflykt och mer spinn. 

– Allt detta gör att vi får mer längd mer spinn och en mjukare känsla men vi bibehåller skillnaden mellan bollarna, säger Ennis.

Det nya dimplesystemet har legat klart sedan 2012 men inte använts. Detta eftersom de tidigare bollkonstruktionerna i övrigt inte har matchat dimplesystemet. Därför har det fått vänta tills nu.

– Så det har varit med ganska länge, säger Ennis. Vi har försökt hitta olika konstruktioner i de modeller vi lanserat som skulle passa ihop med det här dimplesystemet men det har vi inte gjort. Det är först nu dimplesystemet passar med det som finns ”under huven”, säger Ennis, och fortsätter:

– Det är inte bara att ändra en detalj. Ändrar du till exempel manteln, då måste du ändra något annat. Annars kan förändringen ha en negativt effekt på något annat. Ta kärnan, som exempel. Den är mjukare nu. En mjukare kärna och en hårdare mantel innebär lägre spinn på fulla slag och även på en hel del av järnslagen. Det måste vi kompensera med ett mjukare skal för att hitta spinn på järnslagen och särskilt när vi närmar oss green. Så allt hör ihop.

Sedan den första Pro V1-bollen lanserades för 20 år sedan har Titleist designat, tillverkat och testat mer än 1 900 aerodynamiska dimplemönster. Det inkluderar mer än 60 olika varianter av 2021 års Pro V1 388 dimple layout och mer än 30 versioner av Pro V1x 348 dimple design. 

– Dimplesystem är lite lurigt. Man kan räkna på antal och form men djupet på dimplarna är minst lika viktigt. Ju djupare de är, desto sämre bärkraft får bollen. Och ju tunnare vi gör dimplarna, desto mer längd får man. Det gäller att man hittar rätt ”finetuning” på den biten. Det är en extremt viktig detalj och ska jag vara ärlig är det många tillverkare som förbiser den. Vi har använt tolv olika dimplesystem sedan 2010 i alla våra bollmodeller. Vår närmaste konkurrent har använt sig av tre dimplesystem. Det säger en del om vilken vikt vi lägger på att ta fram den kompletta golfbollen. Alla våra bollmodellers konstruktion passar till det dimplemönstrer bollarna får. Sedan 2010 har vi 153 dimple-patent, närmaste konkurrent ligger på fem. 

Ni är den ende av bolltillverkarna som inte pratar kompression? Hur kan ni har så olika syn på kompression?

– Kompression är ett bra värde när man ska mäta hur mjuk en boll ska kännas. Det är den enda fördelen. Kompressionen i sig har ingen fördel när det gäller längd, hastighet och spinn. Det enda vi vet är att ju mjukare kompression du ger bollen, desto lägre spinn och hastighet får vi. Vi går ned i kompression i V1 och V1x nu med den nya ZG-processen för tillverkningen av kärnan, men vi kompenserar det med en hårdare mantel. Manteln ökar farten samtidigt som en mjuk kärna drar ned spinntalet. Det ger mer längd med drivern. I ett fittingsperspektiv kommer vi aldrig att prata kompression. Det gör andra för att de säger att det ska passa olika svinghastigheter. Som jag sa i början: V1 och V1x, och även Avx, är bollar som ska passa alla spelare vid varje slag. 

Vad skulle resultatet bli om man jämförde den nya modellen med den ursprungliga i en Trackman?

– Är du hyggligt konsekevent i din sving så skulle du se stor skillnad, framför allt på flykt och spinntalet…

Läs fler relaterade artiklar
Ladda fler i Utrustning & prylar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Kolla också

Nu lanseras Wilsons nya mobilapp för custom fitting

Som Golfbranschen.se tidigare berättat ska Wilson Golf lansera en mobilbaserad custom fitt…